- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

رئیس کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش لایه­ های زمین گلستان اعلام کرد:شهر گرگان شهری در درجه خطر نسبی زیاد زلزله

البرز گلستان/مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: براساس نقشه پهنه­ بندی خطر نسبی زلزله کشور، شهر گرگان به عنوان شهری که  در درجه خطر نسبی زیاد زلزله قرار دارد، شناخته شده است.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس”ابراهیم مبارک قدم” در گفت و گویی خبری با اشاره به وقوع زلزله­ های چند روز اخیر در گرگان، افزود: این موضوع در گذشته با وقوع زمین لرزه­های متعدد در استان و شهر گرگان به تائید رسیده است.

وی با اشاره به اینکه زمین لرزه­ها متاثر از ویژگی­ها و ساختار زمین در نواحی مختلف هستند، ادامه داد: استان گلستان در منطقه زمین­ ساختی البرز قرار گرفته که مهمترین ساختارهای زمین­ شناختی آن شمال البرز و گسل خزر، مینودشت، مراوه تپه، تکل کوه، بالکور، کلیجه، آق بند، توسکستان، رادکان و زیارت گرگان می­باشد.

رئیس کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش لایه­های زمین استان گلستان اظهار کرد: برخی از ساختمان های روستایی، بافت های مسکونی که در اراضی شیب دار با بستر خاکی لسی و بافت­های فرسوده از جمله مناطق مهم آسیب­پذیر استان گلستان در مقابل زلزله به شمار می­روند.

به گفته وی، گسترش و تجهیز شبکه شتاب­نگاری و لرزه­نگاری، انجام مطالعه دقیق در زمینه­های  لرزه­نگاری منطقه و شرایط ساختگاه زمین، افزایش کیفیت و استاندارد کردن مصالح مورد نیاز ساخت­و­ساز، تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه اجرای ساختمان، احیا و بازسازی بافت­های قدیمی و فرسوده شهری، پهنه ­بندی مناطق مستعد لغزش در سطح استان، برخی از راهکارهایی است که می­توان برای ایمنی شهر در مقابله زلزله انجام داد.

براساس اعلام مرکز زلزله نگاری کشور در خصوص آخرین زمین لرزه­های ایران و نواحی مجاور، روز شنبه ۲۰ شهریورماه جاری در شهرستان گرگان مرکز استان گلستان سه مورد زلزله با بزرگی ۲ تا ۳٫۵ درجه در مقیاس ریشتر به وقوع پیوسته است.

شهرستان گرگان با افزون بر ۴۶۰ هزار نفر جمعیت در شمال ایران واقع است.

0 [1]
0 [1]