رئیس کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش لایه­ های زمین گلستان اعلام کرد:شهر گرگان شهری در درجه خطر نسبی زیاد زلزله

البرز گلستان/مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: براساس نقشه پهنه­ بندی خطر نسبی زلزله کشور، شهر گرگان به عنوان شهری که  در درجه خطر نسبی زیاد زلزله قرار دارد، شناخته شده است.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس”ابراهیم مبارک قدم” در گفت و گویی خبری با اشاره به وقوع زلزله­ های چند روز اخیر در گرگان، افزود: این موضوع در گذشته با وقوع زمین لرزه­های متعدد در استان و شهر گرگان به تائید رسیده است.

وی با اشاره به اینکه زمین لرزه­ها متاثر از ویژگی­ها و ساختار زمین در نواحی مختلف هستند، ادامه داد: استان گلستان در منطقه زمین­ ساختی البرز قرار گرفته که مهمترین ساختارهای زمین­ شناختی آن شمال البرز و گسل خزر، مینودشت، مراوه تپه، تکل کوه، بالکور، کلیجه، آق بند، توسکستان، رادکان و زیارت گرگان می­باشد.

رئیس کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش لایه­های زمین استان گلستان اظهار کرد: برخی از ساختمان های روستایی، بافت های مسکونی که در اراضی شیب دار با بستر خاکی لسی و بافت­های فرسوده از جمله مناطق مهم آسیب­پذیر استان گلستان در مقابل زلزله به شمار می­روند.

به گفته وی، گسترش و تجهیز شبکه شتاب­نگاری و لرزه­نگاری، انجام مطالعه دقیق در زمینه­های  لرزه­نگاری منطقه و شرایط ساختگاه زمین، افزایش کیفیت و استاندارد کردن مصالح مورد نیاز ساخت­و­ساز، تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه اجرای ساختمان، احیا و بازسازی بافت­های قدیمی و فرسوده شهری، پهنه ­بندی مناطق مستعد لغزش در سطح استان، برخی از راهکارهایی است که می­توان برای ایمنی شهر در مقابله زلزله انجام داد.

براساس اعلام مرکز زلزله نگاری کشور در خصوص آخرین زمین لرزه­های ایران و نواحی مجاور، روز شنبه ۲۰ شهریورماه جاری در شهرستان گرگان مرکز استان گلستان سه مورد زلزله با بزرگی ۲ تا ۳٫۵ درجه در مقیاس ریشتر به وقوع پیوسته است.

شهرستان گرگان با افزون بر ۴۶۰ هزار نفر جمعیت در شمال ایران واقع است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۴ ب.ظ

دیدگاه