دکتر اسدالله قره‌خانی نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی :رفع مشکلات پتروشیمی گلستان از مهم ترین اولویت های مجع نمایندگان استان گلستان است.

البرز گلستان/دکتر اسدالله قره‌خانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره قراردادهای جدید نفتی اظهار داشت: بخشی از این قراردادها در سال ۹۴ بوده که با اعتراضات صاحب نظران روبه‌رو شد و در روز شانزدهم آبان ماه ۹۵ دولت دوباره مصوبه‌ای برای اصلاحاتی در این قراردادها را به مجلس ارائه کرد.

وی افزود: مصوبه دوم دولت در کمیسیون انرژی مطالعه شد و مغایرت هایی که در برخی بندها با قوانین بالادستی مانند قانون جذب سرمایه گذار خارجی، قانون رفع موانع تولید، قانون بهبود وضع کسب و کار و اقتصاد مقاومتی وجود داشت بررسی و اعلام شد.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مصوبه سوم نیز وزیر نفت به کمیسیون آمد و قرار شد این مغایرت‌ها برطرف شود و به هیئت تطبیق مجلس رفت اما در بررسی‌های اولیه که انجام شد مغایرتی مشاهده نشده است اما می‌تواند هر کارشناسی آن را به نوعی تفسیر کند.

وی با اشاره به مغایرت‌های این الگوها گفت: این قراردادها در بحث حاکمیتی و استقلال کشور خدشه وارد می‌کرد که اصلاح شد و شرکت‌های خارجی در مدیریت بهره‌برداری سهیم نیستند و یا اینکه زبان حاکم بر قراردادها قوانین جمهوری اسلامی ایران است و به زبان فارسی تنظیم می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدهی ۵۲ میلیارد دلاری وزارت نفت و با توجه به استخراج چندین برابر کشورهای همسایه از منابع نفتی اظهار کرد: به زودی این فراخوان انجام و پس از تصویب توسط رئیس مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ می‌شود و برای توسعه کشور و بهیود شرایط باید این قراردادها را اجرایی و حمایت کرد.

دبی مجمع نمایندگان استان گلستان  با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان در استان گلستان گفت: در بخش بیمارستانی وضعیت اسف‌بار است، بیمارستان علی‎آبادکتول و ۵‎ آذر گرگان از وضعیت بهداشتی، وسایل و تجهیزات نامناسب مشکل دارند .

دکتر قره‎خانی با اشاره به دیدارهای خود با وزیر بهداشت و درمان گفت: بنده به وزیر هم این موضوع را گفتم که بر چه اساسی استان گلستان را در این بخش موفق می‎دانید که ایشان پاسخ دادند براساس آمار و گزارش‎هایی که داده می‎شود، در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

وی اظهار کرد:در بیمارستان علی‎آبادکتول چند ماه است که ارتوپد نداریم، استان گلستان قطب سرطان است اما بیماران سرطانی به استان دیگری منتقل می‎شوند، بنابراین با به‎به و چه‎چه نباید نقاط ضعف را نادیده گرفت.

قره‎خانی با اشاره به اینکه پزشکان متخصص از گرگان کوچ می‎کنند، افزود: با وجود آنکه ضریب کا افزایش پیدا کرده است اما پزشکان خاصی بالای ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان می‎گیرند گاهی باید حقوق‎های نجومی را در اینجا جست‎وجو کرد و مشاهده می‌کنیم که پزشکان متخصص به شهرهای کوچک نیز نمی‌آیند.

وی درباره اجرای طرح سلامت در کشور گفت: در اجرای طرح تحول سلامت بیش از هزار میلیارد هزینه شده اما استان گلستان بهره چندانی از آن نبرده و با مشکلات فراوانی در این بخش روبه‌رو است.

نماینده مردم علی‎آباد کتول در مجلس عدم توانمندی هیئت مدیره پتروشیمی گلستان را یکی از علت‌های عدم موفقیت این پروژه در استان اعلام کرد و افزود: از طریق شورای اقتصاد، بانک ملی و مرکزی ۲۷۰ میلیون یورو مصوبه گرفته شد، اما بانک این اطمینان را نکرد این حجم از سرمایه‎گذاری را در اختیار جمعی بگذارد که تجربه فنی و سرمایه کلان برای اجرای این پروژه را نداشتند.

وی درباره عدم توجیه اقتصادی پتروشیمی گلستان گفت: اگر پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد باید جوانب امر در نظر گرفته شود و به سراغ تولید محصول دیگری برویم صدها نوع فرآورده را می‎توان داشت و با دعوت از متخصصان و کارشناسی بر روی این حجم از سرمایه‎گذاری می‎توان اقدامات موثری انجام داد.

قره‎خانی افزود: پیگیری تصویب منطقه آزاد در ۲ ماه آینده در مجلس شورای اسلامی، توسعه کشاورزی گلخانه ای، ساخت ۲ نیروگاه ۳۰ مگاواتی در استان، ورود انرژی های پک و نو به استان و رفع مشکلات پتروشیمی گلستان از مهم ترین اولویت های مجع نمایندگان استان گلستان است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۰۷ ب.ظ

دیدگاه