مدرس بین المللی اهداء عضو ایران در گلستان:۸۸۰ بیمار دیالیزی در استان گلستان نیازمند پیوند عضو

البرز گلستان/دکتر امید قبادی، مدرس بین المللی اهداء عضو ایران و قائم مقام مدیرعامل اهداء عضو ایرانیان امروز در همایش، گفت: در سال گذشته، ۱۲۰ عضو قابل پیوند در گلستان خاکسپاری و ۷۲ گلستانی هم فوت شدند و این در حالی است که علیرغم برطرف کردن نیاز استان قادر بودیم به استان های دیگر نیز انتقال دهیم.

دکتر قیادی با بیان اینکه ۸۸۰ بیمار دیالیزی در استان گلستان وجود دارد، افزود: از این تعداد بیمار دیالیزی بیش از ۸۰ درصد آنها می توانند با پیوند عضو می توانند زندگی معمولی داشته باشند و دیگر بیمار دیالیزی به حساب نمی آیند.

وی  سهم علم را در پیوند اعضاء ۲۰ درصد، ساختار ۳۰درصد و فرهنگ را ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: هر ۳ ساعت یک ایرانی فوت می کنند و ارگان های مختلف باید دست در دست هم دهند و با فرهنگ سازی، اهداء عضو را در گلستان ارتقاء دهیم.

قبادی ارگان های فرهنگ ساز، مسئولین، خانواده ها، سازمان های مردم نهاد، خیرین، رهبران دینی و جامعه پزشکی را از عناصر مهم در اهداء عضو دانست.

مدرس بین المللی اهداء عضو ایران با بیان اینکه نخستین انجمن اهداء عضو ایران به همت استاد فاضل پدر پیوند ایران دو هفته قبل از فوت امام راحل تشکیل شد، گفت: اگر این انجمن شکل نمی گرفت امروز شاهد موفقیت در اهداء عضو نبودیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان نقش بسزایی در تبیین فرهنگ اهداء عضو دارند، تاکید کرد: دریافت کارت اهداء عضو بازیگران معروفی نظیر ثریا قاسمی، ارجمند، پرستویی، مجید مجیدی و رضا صادقی از خواننده های محبوب کشور کمک شایان توجهی به فرهنگ سازی اهداء عضو کردند.

قائم مقام مدیرعامل اهداء عضو ایرانیان با بیان اینکه گلستان در سال ۹۳ تنها ۳ اهداء عضو داشت خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ این آمار به ۴ عضو ارتقاء یافت و از رتبه ضعیفی برخوردار است که این ضعف به دانشگاه علوم پزشکی گلستان بر نمی گردد چرا که باید تمام مسئولین و دستگاهها و سازمان های مردم نهاد در این امر حیاتی متحد شوند.

قبادی در پایان گفت: شعبه انجمن اهداء عضو استان گلستان بزودی در استان افتتاح می شود و از امروز به مدت یک هفته ما در این استان به برگزاری کارگاه های تخصصی و تربیت نیروی متخصص جهت فعالیت در انجمن می پردازیم.

 

مدیر عامل انجمن اهداء عضو ایرانیان با گلایه از عدم حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و رئیس صدا و سیمای گلستان در این همایش گفت: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند در این مسیر موفق باشد چرا که لزوم مشارکت دستگاهها و مسئولین استانی و شهرستانی ضروری است.

وی با اشاره به وضعیت اهداء عضو در ایران گفت: در سال ۹۴ تنها ۱۲۰ عضو بیماران مرگ مغزی اهداء شده و آمار رضایت به اهداء عضو نیز ۵ درصد بوده است.

نجفی نژاد تاکید کرد: با فرهنگ سازی و برگزاری جشن نفس، همایش نفس و جشنواره نفس در سالهای متوالی و نشست با مراجع، تفاهم نامه با صداو سیما و طرح نیروهای داوطلب برای فرهنگ سازی توانستیم شاهد رشد اهداء عضو در کشور باشیم.

با فرهنگ سازی، آمار رضایت به اهداء عضو در کشور به ۷۰ درصد ارتقاء یافت

رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت در ادامه در ادامه با ابراز خرسندی از ارتقاء فرهنگ اهداء عضو در کشور گفت: در سال ۸۹ رتبه اهداء عضو در ایران از ۴۲ به ۳۱ ارتقاء یافت و در جمعیت ۸۰ میلیونی، مرگ و میر ناشی از تصادفات حدود ۱۶ هزار نفر در سال،۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در سال، آمار رضایت به اهداء عضو به ۷۰ درصد رسیده است.

وی تعداد اهداء عضو در سال را ۸۰۰نفر عنوان کرد و افزود: میزان فوت بیماران نیازمند پیوند ۷ تا ۱۰ نفر در روز می باشد.

نجفی نژاد در پایان گفت: ۹۰ درصد از بیماران نیازمند به اهداء عضو در لیست انتظار فوت می کنند و تنها ۱۰ درصد شانس پیوند پیدا دارند و گلستان با توجه به اینکه پیوند قلب و کلیه ندارد افراد مرگ مغزی را دفن می کند.

دکتر کتایون نجفی نژاد مدیر عامل انجمن اهداء عضو ایرانیان  در همایش علمی اهداء عضو در دانشگاه علوم پزشکی گلستان با ابراز تأسف از جانباختگان حادثه سیل در استان با بیان اینکه شاید پیوند اعضا تاکنون دغدغه اصلی شما نبوده است در صورتی که اهداءکننده کافی و بیمار نیازمند پیوند وجود دارد و ما هردو را خاک می کنیم.

نجفی نژاد افزود: هر فرد مرگ مغزی با اهدای ارگان ها و نسوج خود می تواند جان یک  تا ۸ نفر را از مرگ نجات دهد و یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۰۸ ق.ظ

دیدگاه