- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

اسماعیل مهاجر مدیر کل محیط زیست گلستان خبر داد: آتش‎سوزی‎های پارک ملی گلستان از ۷۲ ساعت فراتر نرفت

به گزارش خبرنگار البرز گلستان مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان گلستان گفت:با وجود آتش سوزهای گسترده در تابستان امسال با تلاش نیروهای این سازمان، همکاری مدیریت بحران و دیگر نیروهای عملیاتی استان زمان مهار و اطفای حریق در پارک ملی گلستان از ۷۲ ساعت فراتر نرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران گلستان ، اسماعیل مهاجر در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار کرد: مهم‎ترین عامل آتش‎سوزی‎های پارک ملی گلستان به طور مستقیم و غیرمستقیم فرآیند خشکسالی در استان است که ضریب خطرپذیری جنگل را در برابر آتش‎سوزی دوچندان ساخته است.

تجربه کاهش ۱۲ درصدی رطوبت جنگل‎های گلستان در تابستان

وی خاطرنشان کرد: چنان‎چه میزان رطوبت به میزان ۲۰ درصد برسد، این وضعیت برابر با آتش‎سوزی است، این در حالی است که پارک ملی گلستان در تابستان امسال، حتی دمای ۱۲ درصد طوبت را نیز تجربه کرده بود.

مهاجر ادامه داد: با تدوام وضعیت خشکسالی در پاییز سال جاری ممکن است آتش‎سوزی بدتر از تابستان را در پارک ملی گلستان تجربه کنیم.

وی با اشاره به پیامدهای مستقیم خشکسالی در استان افزود: خشک شدن منابع «چشمه سارها، آب‌های سطحی، رودخانه ها و تالاب‎ها»، کاهش منابع آبی، کاهش شدید رطوبت هوا و افزایش دما، آتش سوزی، از بین رفتن رستنی‎ها، پراکندگی و مهاجرت حیات وحش و گرمایش شدید هوا از تبعات ناخوشایند مستقیم خشکسالی در منابع طبیعی و زیست محیطی استان است.

احتمال آتش سوزی جنگل‎های گلستان در پاییز

این مسئول زیست محیطی گلستان تصریح کرد: بیابان‎زایی، افزایش آلودگی هوا توسط ریزگردها، تخریب زیستگاه‎های حیات وحش، کاهش تنوع زیستی، مهاجرت انسانها، کاهش درآمدهای اقتصادی، کم‎رنگ شدن کارکردهای فرهنگی و اجتماعی، افزایش بیماری‎ها، کاهش بهداشت فردی و اجتماعی و طغیان آفات گیاهی از اثرات غیرمستقیم منفی خشکسالی است.

مهاجر با تاکید بر ضروریات مورد نیاز برای اقدام علیه آتش‎سوزی اذعان کرد: از این ضروریات می‎توان به شناخت عوامل آتش سوزی در جنگل، پیش‎گیری از وقوع احتمالی حریق در جنگل، کشف حریق احتمالی در جنگل و مبارزه با حریق در عرصه‎های جنگلی اشاره کرد.

0 [1]
0 [1]