مهندس محمدتقی رجایی، مدیر تعاون روستایی گلستان اززیر کشت بردن ۱۰هزار هکتار پنبه در سطح استان با احتمال برداشت ۲۲هزار تن از آن خبرداد

البز گلستان/ مهندس محمدتقی رجایی، مدیر تعاون روستایی گلستان، صبح امروزدر نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان شرکت و ضمن بیان عملکرد سه ساله تعاون روستایی استان گلستان به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ دادند.

  ۲۶۷ شرکت تعاونی در استان  با۱۶۴ هزار و ۵۱۸ نفر عضودر  تعاونی های روستایی

وی در ابتدا با بیان اینکه اطلاع رسانی از کارکردها در هر دوره از زمان ضرورت دارد و هم جامعه به یک تحلیل واقعی تر می رسد افزود:  ۲۶۷ شرکت تعاونی در استان  با۱۶۴ هزار و ۵۱۸ نفر در  تعاونی های زنبورداران و زنان و کشاورزی و … زیرمجموعه تعاون روستایی عضو هستند.

 رجایی افزود: در استان ۵ اتحادیه و ۱اتحادیه درمرکز استان فعالیت می کنند  که وظیفه هدایت تعاونی ها را برعهده دارد.

 مدیرتعاون روستایی استان ضمن بیان اینکه گلستان رتبه اوّل در کشور  در خصوص جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و رتبه دوم در عضویت کشور را دارا می باشد  گفت: در استان ۳۱ هزار نفر از بهره برداران بخش کشاورزی در استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند  وهمچنین ۴۲ هزار نفر از بهره برداران در نظام های صنفی عضویت دارند .

 وی با بیان اینکه وظیفه تعاون روستایی سیاستگذاری، هدایت، حمایت و نظارت است، گفت: آموزش اعضای تعاونی ها، حمایت های فنی، تخصصی و مشاوره ای، حسابرسی عمومی و عملیاتی از جمله وظایفی است که بر عهده تعاون روستایی قرار دارد.

 رجایی توانمندسازی شبکه با ارائه آموزش در زمینه های مختلف را از اولویت های این سازمان برشمرد و افزود: تنوع بخشی به فعالیت ها، بازرگانی و بازاررسانی، تامین و توزیع نهاده ها در کنار بخش خصوصی و توسعه زیرساخت ها از اهدافی است که برای توسعه این بخش، به دنبال اجرایی شدن ان هستیم.

۶۰ درصد بذر مورد نیاز استان توسط تعاونی های روستایی تهیه می شود

 وی با اشاره به نوسازی و بازسازی ۳ واحد بذری در استان طی دو سه سال اخیر، بیان کرد: ۶۰ درصد بذر مورد نیاز استان توسط تعاونی های DSC08394روستایی تولید، بوجاری و ضد عفونی می شود.

وی افزود : تمام بذر های که در داخل استان توزیع می شود باید مورد تایید مرکز تحقیقات کشاورزی قرار گیرد.

 مدیرتعاون روستایی استان با بیان اینکه از ۱۶ پروژه مصوب وزارت جهادکشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی ۱۲ پروژه در حوزه تعاونی ها قابل اجراست، گفت: افزایش ضریب خوداتکایی گندم، دانه های روغنی، محصولات زراعی، مرغ و تخم مرغ، توسعه و نوسازی ناوگان ماشین الات، تامین نهاده ها و تجهیز و نوسازی اراضی بحشی از این برنامه هاست.

 وی با بیان اینکه برش استانی این برنامه ها تهیه شده است، خاطرنشان کرد: برای اجرای ۶۴ زیر پروژه ای که ذیل ۱۲ پروژه اصلی تعریف و برش استانی آن تعریف شده است به بیش از ۲ هزار و ۲۶۲ میلیارد تومان نیاز داریم.

۷۱تعاونی تولید در استان وجود دارد که بیش از ۱۳۵ هزار هکتار زمین زراعی و باغی در اختیار دارد

 مهندس رجایی کفت: ۷۱ تعاونی تولید در استان وجود دارد که بیش از ۱۳۵ هزار هکتار زمین زراعی و باغی و هم چنین ۷۵۰ هکتار آببندان را در اختیار دارندکه اگر فعالیت ها را در این حوزه تقویت کنیم اتفاقات خیلی خوبی رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در مینوشت ۲ تولید زیتون و کرم ابریشم در آنجا داریم که درسال گذشته ۲۰۰تن زیتون خریداری شده است و همچنین در حوزه زعفران حدود۵میلیارد تومان خریدو فروش زعفران در آنجا انجام شده است .

مدیرتعاون روستایی استان در باره واحد اعتباری زعفران کاران استان تصریح کرد: واحد اعتباری زعفران کاران در استان ۸۰۰میلیون تومان به اعضای خود تسهیلات داده است.

مهندس رجایی اظهار داشت:یکی دیگر از فعالیتهای که در تعاونی تولید انجام می شود طرح مبارزه تلفیقی آفات  که در زراعت و باغات  وتولید اتفاق می افتد وتولیدمحصول سالم است.

وی در باره سیاستهای جدید کشوری و استانی اظهار کرد: الان یکی از سیاستهای جدید در استانو کشور تشکیل شرکتهای سهامی زراعی و DSC08395شرکت کشت و صنعت های خرد است که الان در چند نقطه از استان در حال انجام می باشد

زیر کشت بردن ۱۰هزار هکتار پنبه در سطح استان که احتمال برداشت ۲۲هزار تن از آن می رود

 وی از  زیر کشت بردن ۱۰هزار هکتار پنبه در سطح استان خبر دادکه احتمال برداشت ۲۲هزار تن از آن می رود .

مهندس رجایی افزود:برداشت پنبه الان با خرید تضمینی پنبه تا ۲۹۰۰تومان شروع شده است و اگر کارخانجات در خرید آن تعلل کنند و کمتر از قیمت مصوب از کشاورزان خرید کنند تعاون روستایی برای حمایت از کشاورزان در امر خرید ورود پیدا می کنند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۵ ب.ظ

دیدگاه