مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبرداد: بازگشت ۲۸ میلیون دلار سرمایه به صندوق بازنشستگی کشوری

البرز گلستان/مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به بازگشت ۲۸ میلیون دلار از منابع شرکت های نفتکش ایران که توسط فردی یونانی در سه سال گذشته بازپرداخت نشده بود، گفت: این شخص در سه هفته گذسته از سوی دادستان تهران بازداشت شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود اسلامیان ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان باهنر و رجایی و تقدیر از دادستان محترم تهران گفت: این سرمایه متعلق به بازنشستگان است و امید است بزودی با کمک دستگاه قضایی به بیت المال بازگردد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: همه صندوق‌های بازنشستگی در دنیا به اتکای منابعی که در اختیار دارند و برای حفظ ارزش اندوخته‌های بیمه‌پردازان و امکان ارائه و استمرار خدمات به مستمری‌بگیران در سال‌های آتی، در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری فعالند و برخی انتقادها و مخالفت‌ها با فعالیت‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها، ناشی از آگاهی اندک نسبت به ساختار و مأموریت‌های این صندوق‌ها و الزامات ادامه حیات آنها است.
اسلامیان افزود: هر صندوق، براساس قوانین و اساسنامه خود، سیاست‌های متفاوتی برای دریافت حق بیمه از بیمه‌پردازان و ارائه خدمات در زمان بازنشسستگی دارد.
وی ادامه داد: هلدینگ‌های تخصصی “انرژی”، “ساختمان”، “صنعت و معدن”، “حمل ‌و نقل و گردشگری” و “مالی و غذایی” هلدینگ‌های تخصصی صندوق بازنشستگی هستند که چارت سازمانی آنها تعیین و ابلاغ شده است.
وی افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی صندوق بازنشستگی کشوری است که در شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری شد.
اسلامیان به تشکیل ستاد اقتصادی در صندوق و شکل گیری این هلدینگ ها اشاره کرد و گفت: هدف هلدینگ‌های تخصصی کسب سود برای تامین پرداخت حقوق و توسعه اقتصادی کشور است.
اسلامیان با اشاره به سود ۸۵ درصدی شرکت‌های متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری در سه سال گذشته گفت: در سال ۹۲ مجموع سود این شرکت‌ها ۸۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۳ به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و سال گذشته به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی نقش مدیریت کارآمد را در کسب این میزان سود، بسیار پررنگ عنوان کرد و تصریح کرد: این سود با توجه به اصلاح ساختار و انتخاب مدیران خوب، عملکرد مطلوبی است. یک مدیر خوب، می‌تواند یک نظام رو به زوال را به نظامی پیشرفته و موفق تبدیل کند.
اسلامیان تاکید کرد: با افزایش سود این شرکت‌ها، توان صندوق بازنشستگی کشوری برای ارائه خدمات مناسب‌تر به مستمری‌بگیران تحت پوشش افزایش می‌یابد هر چند هنوز هم این صندوق به سبب برخی تصمیمات شتابزده و غیرکارشناسی گذشته در حوزه تدوین قوانین و مقررات بدون توجه به شرایط مالی این صندوق، برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت ماهانه مستمری‌ها، به منابع عمومی دولت اتکای زیادی دارد.
وی با بیان اینکه پرداخت کمک هزینه سفرهای سیاحتی بازنشستگان با هدف ایجاد روحیه نشاط است، اظهار داشت: تعداد بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که در هر سال به سفرهای زیارتی و سیاحتی اعزام می‌شوند به ۱۴۰ هزارنفر در سال رسیده است و به هر بازنشسته ۳۰۰ هزار تومان کمک هزینه سفرهای داخلی ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین پنج هزار سهمیه سفر به عتبات عالیات در نظر گرفته شده که کمک هزینه آن از ۵۰۰ به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: میزان منابع ورودی صندوق، ماهانه ۱۲۰ میلیارد تومان از محل سود شرکت‌های تحت پوشش است و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل کسوراتی است که از شاغلان گرفته می‌شود و مابقی پرداختی به بازنشستگان را دولت از محل منابع عمومی تامین می‌کند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: حقوق یک میلیون و ۲۹۰ هزار بازنشسته متناسب با نرخ تورم رشد نیافت به طوریکه در سال ۸۶ نرخ تورم ۱۸,۴ درصد بود اما افزایش حقوق ۱۰ درصد انجام شد.
اسلامیان با بیان اینکه در سال های تورم زا ۶۷ درصد قدرت خرید بازنشستگان کاهش یافت، تاکید کرد: نرخ تورم درسال ۱۳۹۱ برابر ۳۰,۵ بوده است و افزایش حقوق بازنشستگان ۱۵ درصد بود، در سال ۱۳۹۳ نرخ تورم پایین آمد و افزایش حقوق نیز متناسب با تورم انجام شد.
وی تصریح کرد: در دو سال اخیر با کاهش نرخ تورم، افزایش حقوق بازنشستگان در حد تورم و یا بیشتر از آن انجام شد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان نیز خبر داد و گفت: تا کنون در ۲۸ استان این برنامه به اجرا در آمده است و سه استان باقی مانده تا شهریور ماه صاحب سیستم پرداخت مستقیم می شوند.
اسلامیان همچنین به سپردن چهار خدمت از جمله صدور کارت شناسایی به دفاتر پیشخوان دولت در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: دوهزار دفتر فعال پیشخوان دولت این خدمات را با دریافت مبالغ اندکی ارائه می کنند و در تلاش هستیم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بازنشستگان ناچار نباشند برای انجام این امور هزینه‌های زیادی بپردازند.
وی بابیان اینکه ۹ خانه امید جدید در قزوین، ساری، اردکان، شهرضا،رودبار،جیرفت و محلات احداث شده است، گفت: با بهره برداری از این خانه های جدید در ماه آینده، شمار خانه های امید در سطح کشور به ۳۶ واحد افزایش می یابد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

دیدگاه