مبارک قدم” رئیس شورای حمل و نقل گلستان از بهره برداری ۱۱۰ پروژه عمرانی بالغ بر یکهزار و ۹۲ میلیارد ریال اعتبار همزمان با هفته دولت در سطح استان با حضور مقامات استانی وکشوری خبر داد

البرز گلستان/مدیران شورای هماهنگی حمل و نقل گلستان در نشستی به معرفی پروژه های قابل بهره برداری این بخش در هفته دولت سال جاری، به تشریح اقدامات خود برای توسعه اقتصادی اجتماعی استان سرسبز گلستان پرداختند.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ادارات کل راه و شهرسازی، حمل و نقل و پایانه ها، هواشناسی، راه آهن شمال شرق، بنادر و دریانوردی، آزمایشگاه مکانیک خاک، حوزه کنترل و نظارت بر پروژه های راهسازی و مدیریت فرودگاهها، اعضای شورای هماهنگی حمل و نقل گلستان را تشکیل می دهند.

*** افتتاح ۱۱۰ پروژه عمرانی راه و شهرسازی در هفته دولت

رئیس شورای حمل و نقل گلستان از بهره برداری ۱۱۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۹۲  میلیارد ریال همزمان با هفته دولت در سطح استان و با حضور مقامات استانی و کشوری خبر داد.

مهندس”ابراهیم مبارک قدم” گفت: این پروژه ها شامل ۷۵ پروژه راهداری، شش پروژه راهسازی، دو پروژه ساختمانی، دو پروژه شهرسازی و معماری، چهار پروژه در بخش عمران و بهسازی شهری و ۲۱  پروژه مسکن مهر می شود.

وی ادامه داد: مهمترین بحث در حوزه راه و شهرسازی، افزایش کمی و کیفی تردد در کریدور شمال و جنوب استان است که با توجه به پیگیری های استانداری و حوزه وزارتخانه امید است در بازه زمانی مشخص در قالب برنامه ریزی ها و تدوین موضوعات پیگیری شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، در بخش شهرسازی، توسعه شهرسازی شهروندمدار مهمترین موضوعی است که نیاز است با هماهنگی مدیریت شهری نهادینه شود.

*** بزرگراه سه راهی کلاله تا تنگراه تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری می رسد

نماینده مجری کل و مدیر حوزه کنترل و نظارت بر پروژه های راهسازی گلستان، یکی از پروژه های در دست اجرای این حوزه را در طول راه های استان، احداث بزرگراه سه راهی کلاله تا تنگراه به طول ۱۰ کیلومتر بیان و اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال جاری این پروژه به بهره برداری برسد.

مهندس “علی اصغر رفیعی نژاد” افزود: بزرگترین پروژه در دست اجرا در این حوزه، طرح ساخت بزرگراه بهشهر-قوچان است که در قالب سه محور نوکنده-گرگان، گرگان- آزادشهر و آزادشهر به جنگل گلستان در حال ساخت است.

به گفته وی، محور نوکنده- گرگان به طول ۵۰ کیلومتر در سنوات گذشته تکمیل شده و از گرگان به آزادشهر نیز به طول ۷۴ کیلومتر که در قالب چند قطعه در حال اجراست از نظر زیرساختی به اتمام رسیده و فقط اقدامات تکمیلی آن از جمله تقاطع ها باقی مانده است.

رفیعی نژاد، بخشی از محور سوم را که حد فاصل آزادشهر تا جنگل گلستان است دارای بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و اعلام کرد که بخش دیگر آن پس از تکمیل پل نرماب به بهره برداری خواهد رسید و اقدامات باقی مانده نیز در حد فاصل پلیس راه تا تنگراه در دو قطعه در حال کار است.

این مقام اجرایی گلستان از کمربندی گرگان به عنوان یکی دیگر از پروژه های مهم این بخش نام برد و گفت که ۱۵ کیلومتر آن به اتمام رسیده اما نیاز به ارزیابی ۲۵ میلیارد ریالی دارد که امیدواریم پس از طی این مرحله، بزودی به اتمام برسد.

رفیعی نژاد همچنین یادآورشد که کار ساخت قطعه دوم کمربندی گرگان نیز بزودی آغاز می شود.

*** عملیات اجرایی بخشی از راه آهن گرگان- مشهد در آینده ای نزدیک آغاز می شود

نماینده مجری کل در گلستان یکی دیگر از پروژه های مهم این بخش را در استان، پروژه راه آهن گرگان- مشهد اعلام کرد و گفت: ۱۴۵ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی استان گلستان قرار دارد که مطالعات ژئو تکنیک آن در حال انجام است و بخشی از آن آماده مناقصه است و در آینده ای نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

رفیعی نژاد افزود: تامین مصالح و رفع معارضی و ارزیابی ها از مشکلاتی است که تنها با کمک شهروندان و مسوولان مرتبط رفع شدنی است.

*** بدنبال فعال سازی سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه بنادر گلستان هستیم

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه با ایجاد بنادر تجاری در استان، حجم هزینه های ناشی از مراودات تجاری استان با سایر استان ها کاهش خواهد یافت، گفت: سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با بررسی نقاط صفر و شناسایی قطعاتی از سواحل استان گلستان،مطلوب ترین نقطه

استان را برای ایجاد بندر تجاری، سواحل گمیشان اعلام کرده که هم اکنون مطالعات اولیه آن انجام و مشاور آن مشخص شده و بدنبال فعال سازی سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم.

“الله یار اسعدی” درباره بندر در حال ساخت خواجه نفس نیز گفت: اگرچه اراده برای ساخت این بندر وجود دارد اما سرمایه گذار آن نتوانسته به تعهدات فنی که سازمان بنادر و کشتیرانی برای آن معین کرده، عمل کند و هنوز بدنبال تمدید مجوز خود می باشد.

وی با اشاره به وجود ۱۳۱ کیلومتر ساحل در استان گلستان، مهمترین مشکل این سواحل را، مسدود شدن دو کانال چپ اغلی و خزینی بیان کرد و گفت: برای توسعه و فعال سازی بنادر تجاری در استان، بزرگترین اقدام ما باید نجات خلیج گرگان از شرایط فعلی باشد زیرا که زنگ خطر نابودی و خشکی آن به صدا درآمده و در صورت عدم لایروبی و توجه به آنها، سرنوشتی همچون دریاچه ارومیه پیدا خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان ادامه داد: مدیریت یکپارچه سازی سواحل استان یکی دیگر از اقدامات در دست اجرای این اداره کل است که با تشکیل کمیته و کارگروهی به ریاست استانداری، با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه سواحل برخورد قانونی می کند.

*** ظرف ۱۵ روز آینده اقدامات مناقصه خط آهن بندر خشک اینچه برون انجام می شود

مدیرکل راه آهن شمال شرق کشور گفت: با تحویل ۳۵۰ هکتار از اراضی بندر خشک اینچه برون و آماده شدن اسناد مناقصه آن، مراحل انجام مناقصه این پروژه مهم اقتصادی استان تا ۱۵ روز آینده برای فراهم سازی زیرساخت ها و خطوط ریلی آن انجام خواهد شد.

مهندس” محمد رضا قربانی” افزود: برای اجرای این عملیات ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که بخشی از آن از طریق اعتبارات ملی و بخشی دیگر با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی تامین می شود.

وی افزود: با بهره برداری از این پروژه، پیش بینی شده که در افق ۱۴۱۴ سه هزار و ۵۰۰ شغل در استان ایجاد شود.

قربانی از پروژه های در دست اجرای دیگر این بخش را، احداث خط ریلی دوم بندرگز به قره تپه به طول ۳۵ کیلومتر و با اعتبار ۱۰۷ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این پروژه در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید و شاهد افزایش ظرفیت خطوط و سرعت قطارها به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت خواهیم بود.

به گفته وی، تنها راه و شاخصه رشد اقتصادی بخش داشلی برون و شهر اینچه برون در شرق استان گلستان، قطار مسافربری ریل باس به اینچه برون است که در حال حاضر این قطار با استقبال مسافرین همراه نبوده اما بدنبال افزایش تبلیغات برای حضور شرکت های گردشگری و تکمیل ظرفیت و حفظ آن در منطقه هستیم.

قربانی افزود: افزایش تعداد قطارهای مسافربری گرگان به پل سفید به ۶ دستگاه، تعویض قطار مسافربری گرگان به تهران به چهار و شش تخته درجه یک، افتتاح پروژه نفت کوره و ساختمان چند منظور ورزشی از دیگر پروژه های انجام شده و در دست اجرای این بخش می باشد.

*** حفظ منابع طبیعی و مراتع تنها راه نجات گلستان از شرایط بحرانی است

مدیرکل هواشناسی گلستان هم با اشاره به مخاطرات اقلیمی به وجود آمده در استان، مهمترین راهکار نجات از این شرایط را، حفظ منابع طبیعی و مراتع بیان کرد.

مهندس”محمدرضا رضوی” افزود: مشکل آینده ما مبارزه با کم آبی نیست بلکه پدیده گرد و غبار است که از صحرای ماسه های سیاه (قره قوم) ترکمنستان وارد این استان می شود.

به گفته وی، بروز بادهای شمالی و شرقی، تبخیر چهار برابری بارش ها و بهره برداری بیش از اندازه از منابع آبی برای کشت محصولات زراعی بویژه برنج و فشار بیش از حد به اقلیم، وضعیت استان گلستان را رو به تباهی برده و وظیفه ماست که اعلام هشدار کنیم.

رضوی از مسوولان استان برای تخصیص اعتبارات استانی به این دستگاه اجرایی قدردانی کرد و گفت: هواشناسی گلستان در سال جاری توانست جزو سه استان برتر کشور از لحاظ تاثیرگذاری و ارتقای تجهیزات و ادوات شود.

وی ادامه داد: با نصب دستگاههای نشان دهنده رطوبت و دمای هوا باعث شدیم که مقدار جنگل های آتش گرفته ۹ برابر و مراتع ۱۱ برابر کمتر شود و این طرح به عنوان طرح ملی در کشور مطرح شود.

به گفته رضوی، نصب سامانه هشدار سیل نیز یکی دیگر از اقدامات اداره کل هواشناسی استان بوده که با مجهز شدن به تصاویر ماهواره ای زمان بروز سیل را اعلام می کند.

*** رسانه ها ظرفیت مهمی برای کاهش تلفات جاده ای هستند

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گلستان با ارائه آماری از کاهش ۳۵ درصدی تلفات جاده ای موتورسواران طی سه سال اخیر، گفت: تعامل و همگرایی و هماهنگی بین دستگاهی نتیجه دستیایی به این آمار بوده و رسانه ها نیز ظرفیت مناسبی برای کمک به این مساله هستند.

مهندس” مهدی میقانی” افزود: برگزاری گردهمایی آموزشی موتورسواران مهمترین اقدام برای کاهش تلفات جاده ای بوده که در سال جاری نیز با توجه به افزایش اعتبارات این بخش، مشکلی در برگزاری و افزایش این آگاهی ها به مخاطبان نداریم.

وی از بهره برداری دستگاه توزین حرکت wIM جهت نظارت به هنگام و دقیق بر اضافه بارهای کامیون ها، افتتاح دو شرکت حمل و نقل باری با سرمایه گذاری هرکدام قریب به۲۰ میلیارد ریال در خرید ناوگان و مستحدثات و امکانات در بخش تعاونی و خصوصی، بعنوان پروژه های قابل بهره برداری در هفته دولت خبر داد.

*** ۶ پروژه شاخص برای افق ۱۵ ساله فرودگاه گرگان در نظرگرفته شده است

معاون فرودگاههای گلستان نیز از اجرای شش پروژه شاخص برای افق ۱۵ ساله فرودگاه گرگان خبر داد و گفت: احداث ترمینال و موتورخانه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد، ساختمان پاویون دولت با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و احداث فضایی برای باندهای پروازهای داخلی و خارجی با ۵۵ میلیارد ریال و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی جزو این پروژه هاست.

“مهدی شعبانی” اضافه کرد: اجرای دستگاه ILS  با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار و سردرب فرودگاهی و سیستم سوئیچینگ مراقبت پرواز فرودگاهی نیز از دیگر پروژه های در دست اجراست.

وی همچنین تعداد پروازهای داخلی انجام شده از ابتدای سال ۹۴ تا پایان تیرماه را قریب به ۸۰۰ پرواز به تعداد ۵۳ هزار و ۲۲۹ نفر اعلام کرد.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۱۸ ق.ظ

دیدگاه