مهندس نظری مدیر عامل آب منطقه ای گلستان ازافتتاح و کلنگ زنی ۳۸ طرح با هزینه ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در هفته دولت خبرداد

البرز گلستان/مهندس نظری مدیر عامل اب منطقه ای گلستان امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت شرکت کرد  و ضمن وجود ۱۵ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان از فعالیت ۳۲ گروه گشت  و بازرسی شبانه روزی در استان جهت شناسایی این چاهها  نام برد.

وی اظهار کرد: ۸۷درصد از کل آب در بخش کشاورزی و ۳درصد دربخش صنعت و ۱۰درصد بابت شرب مردم مصرف می شود.

نظری از اصحاب رسانه درخواست کرد: شما بعنوان سفیران اطلاع رسانی باید ادوات و امکانات کاهش مصرف را به مردم بگویید.

وی پروژههای آب منطقه‌ای استان گلستان که در هفته دولت امسال افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود ۳۸طرح نام برد که برای این تعداد طرح ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است

وی تصریح: در کشور ما بیش از ۹۰درصد آب زیر زمینی رابرداشت می کنیم در صورتی که در دنیا تا ۴۰درصد بیشتر امکان برداشت نمی دهند.

مدیر عامل اب منطقه ای گلستان افزود: ترمیم و بازسازی دیواره رودخانه قره چای در مجاورت روستای شش آب رامیان،لایروبی رودخانه چهل چای،عملیات دیواره سازی و ساماندهی مسیل قرقجیق مراوه تپه،دیواره‌سازی و ساماندهی رودخانه قره‌سو بندرترکمن و احداث سد کوچک مخزنی فاضل آباد آزادشهر از مهم‌ترین طرح‌های قابل بهره‌برداری و احداث مخزن ذخیره ۵ هزار مترمکعبی دوم کردکوی و کلنگ‌زنی سد تنظیمی محمدآبادکتول از طرح‌های کلنگ‌زنی در هفته دولت امسال است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: در سال آبی امسال شرایط بارندگی خوبی در استان داشتیم و امسال ۵۷۹ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته که ۳۵۲ میلی متر بوده، ۶۴ درصد افزایش داشته است.

نظری افزود: این میزان بارندگی با توجه به خشکسالی های سال های گذشته کافی نبوده و میزان روان آب ها و رودخانه های استان ۳۸ تا ۷۸ درصد است و همچنان به میزان متعادل نرسیده است.

وی اظهار کرد: اکنون ۱۱۱ میلیون مترمکعی آب در پشت سدهای استان ذخیره شده که سال گذشته این میزان ۳۸ میلیون مترمکعب بوده که ۳ برابر شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: کل پتانسیل آبی استان ۲ میلیارد و ۴۵۵ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۴۹٫۷ درصد آب‌های سطحی و ۵۰٫۳ درصد آب‌های زیرزمینی است.

نظری با اشاره به سال اقتصاد مقاوتی و اجرای این طرح ها دراستان افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی ۱۷ فعالیت را برای وزارت نیرو در این راستا مشخص کرده که ۶ فعالیت مربوط به آب منطقه‌ای است.

وی اظهار کرد: اصلاح نظام صنعت آب و برق، افزایش بهره وری آب و برق، توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت تقاضای آب از مهم‌ترین محورهای ماموریت‌های آب منطقه‌ای است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: اکنون ۸۷ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد آب شرب و ۳ درصد در بخش صنعت است که تلاش داریم از کنتورهای هوشمند حجمی در راستای اندازه گیری و کنترل مصرف در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

نظری با اشاره به نصب ۱۵۳ کنتور هوشمند و ۵۰ کنتور اندازه گیری در آب‌های سطحی گفت: اکنون ۹۰ درصد آب های زیرزمینی در اسان گلستان در حال برداشت است که نسبت به میانگین جانی بسیار بالا است و در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی اظهار داشت: اکنون ۳ سد در استان گلستان در حال مطالعه است و ۳ سد دیگر نیز در حال ساخت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان با اشاره به مراحل ساخت سد نرماب در استان افزود: در سال ۹۴ اعتبارات خوبی به این پروژه اختصاص یافت و پیشرفت ۶۲ درصدی دارد و اگر این روند اختصاص اعتبار ادامه یاد در سال ۹۷ این سد آبگیری می‌شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۱ ب.ظ

دیدگاه