در آستانه سالگرد فاجعه منا و شهادت ۴۷۵ حاجی تشنه‌لب ایرانی؛ نشست بررسی ابعاد «فاجعه منا» و اسناد «قصور و تقصیر آل‌سعود»

البرز گلستان/نخستین نشست بررسی ابعاد مختلف فاجعه منا و مکه با حضور برادر شهید رکن‌آبادی، همسر دانشمند شهید حاتمی، پدر شهید یونسیان، برادر سید محمد رضا حسینی، پسر شهید شماعیان، دختر شهید اخوان و رسول آذرسرا از شاهدان فاجعه منا در باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» برگزار شد.

در این نشست ابعاد فاجعه تلخ منا و حادثه جرثقیل مکه توسط مرتضی رکن‌آبادی، فرشته روح‌افزا، هادی یونسیان، سید محمد رضا حسینی، محمد شماعیان، منصوره اخوان و رسول آذرسرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ عمدی بودن فاجعه منا و مکه، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی دولت بدون دعوت از خانواده قربانیان و شاهدان عینی، سکوت قوه مجریه و مسکوت گذاشتن پیگیری ابعاد حقوقی و بین‌المللی پرونده شهدای فاجعه منا و مکه، چرایی سکوت مجامع جهانی در این فاجعه و … بخشی از محورهای این نشست بود.

در ادامه برخی از محورهای مطرح‌شده توسط میهمانان این نشست آمده است:

ــ دانستن چرایی فاجعه مکه و منا جزو حقوق شهروندی ما است و باید مسئولان کشورمان در این رابطه پیگیریهای لازم را انجام می‌دادند.

ــ تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره فاجعه مکه و منا یکی از مهمترین خواسته‌های مقام معظم رهبری و ما از دولت و دستگاه دیپلماسی بوده اما امروز و با تأخیر عجیب چندماهه که این کمیته تشکیل شده، از هیچ یک از خانواده‌های شهدای منا و مکه برای حضور، همکاری و ارائه اسناد به این کمیته دعوتی نشده است و هیچ اطلاع‌رسانی از پیگیریهای این کمیته به خانواده این قربانیان و مردم صورت نگرفته است.

ــ دستگاه دیپلماسی هیچ تحرکی برای پیگیری ابعاد حقوقی این فاجعه در محاکم بین المللی نداشته است؛ دولت و وزارت امور خارجه بسیار ساده از حقوق و خون شهدای منا و خانواده قربانیان عبور کرده‌ است.

ــ هیچ کس جز امام خامنه‌ای مرهم دردهای خانواده‌های شهدای منا و مکه نبوده‌ و صرفاً مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف، التیام‌بخش دردهای هرروزه ما در طول یک سال گذشته بوده است.

ــ اگر اقتدار و نهیب رهبر معظم انقلاب نبود، مشخص نبود که آل سعود چه بلایی بر سر پیکرهای شهدای فاجعه مکه و منا می‌آورد و قطعاً پیکر هیچ یک از این شهدا را تحویل ایران نمی‌داد.

ــ گرفتن دیه شهدای فاجعه مکه و منا کمترین درخواست خانواده‌های شهدا است و همه خواستار روشن شدن این ماجرا و محاکمه عاملان آن هستند.

ــ عربستان سعودی رژیم خونخواری است که به‌عنوان هم‌پیمان اسرائیل در منطقه در کشتار مسلمانان عمل می‌کند و مجامع جهانی حقوق بشری باید در مقابل کشتار هزاران مسلمان در فاجعه منا و مکه واکنش نشان دهند.

ــ دولت دغدغه حمایت از خانواده‌های شهدای فاجعه مکه و منا را ندارد و قدمی برای ما برنداشته است؛این دولت پای کار گرفتن حق و حقوق شهدای منا از رژیم خون‌ریز آل سعود نیست.

ــ عربستان سعودی بابت شعارهای برنامه‌ریزی شده تعدادی اندک و پایین آورده شدن چند تابلوی سفارت خودش در کشورمان، ایران را به چالش کشید و بعد از جریان سفارت، روابطش با ایران را قطع کرد اما دولت ایران تا به امروز هیچ اقدامی در مقابل عربستان سعودی که در منا ۴۷۵ حاجی کشورمان را به کشتن داد، انجام نداده است.

ــ مدعیان داخلی آزادی بیان به ما خانوداه شهدای منا و مکه تذکر رسمی داده‌اند و تهدید کرده‌اند؛ آنها حتی حقوق رسمی شهدا را هم نمی‌پردازند و ما را مورد توبیخ و عتاب قرار داده‌اند.

ــ عربستان سعودی علت مرگ «شهید حاتمی» را که در فاجعه جرثقیل مکه جان باخته ایست قلبی و تنگی نفس عنوان کرده‌اند! هیچ‌گونه آثاری از برخورد جسم سنگین بر پیکر ایشان وجود ندارد و پس از بازگشت پیکرش به کشور حتی اجازه کالبدشکافی در داخل کشور خودمان را ندادند تا علت واقعی مرگ این دانشمند بزرگ کشورمان روشن شود.

ــ فاجعه منا و مکه حادثه نبود بلکه یک طراحی از پیش تعیین شده بود و متأسفیم از اینکه نفهمیدیم چرا این حوادث را طراحی کردند.

ــ باید فیلمها و عکسهای این واقعه از سوی عربستانیها ارائه شود و کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شده و پیگیری کند؛ ما برخی از این اسناد و فیلمها را در سالگرد فاجعه منا منتشر می‌کنیم.

ــ برخی خانواده‌های شهدای فاجعه مکه و منا دچار مشکلات عدیده مالی هستند و با وجود اینکه جزو خانواده شهید محسوب می‌شوند اما از امکانات یا حداقل حقوق لازم برخوردار نیستند.

ــ پیکر شهید حاتمی ۸۰۰ کیلومتر دورتر از محل فاجعه منا تحویل ایران شد و هنوز هیچ کس پاسخی در این باره نداده است و اجازه کالبدشکافی در ایران و تعیین علت مرگ این دانشمند برجسته کشورمان را ندادند.

ــ اگر یک قطره آب به مصدومان فاجعه منا می‌رسید بسیاری از آنان اکنون زنده بودند و پلیس عربستان سعودی هیچ تلاشی برای حفظ جان حاجیانی که در منا گرفتار شده بودند، انجام نداد.

ــ پلیس سعودی که بسیار دقیق بر همه زائران کنترل دارد و تمامی افراد را با دوربین کنترل می‌کند، چطور نتوانست از چنین فاجعه‌ای جلوگیری کند.

ــ مسئولان کشورمان بعد از گذشت ۱۱ ماه از فاجعه منا تا به امروز حتی یک مراسم یادبود برای این ۴۷۵ شهید نگرفته‌اند و حال که ما قصد برگزاری مراسم را داریم نیز هیچ همراهی و مساعدتی نمی‌کنند./ منبع تسنیم

139505271103025018406914 (1)

139505271100489548406874

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۳:۰۲ ب.ظ

دیدگاه