آموزش خبرنویسی ۲ توسط استاد رضا اسماعیلی از اساتید برجسته روزنامه نگاری در گرگان:روزنامه نگاری تنها شغل پایان ناپذیردر دنیا

البرز گلستان/این دوره با تدریس استاد رضا اسماعیلی از اساتید برجسته فن خبرنویسی درس  مدرن و مجرب مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌طی دو روز در گرگان برگزار گردید.

در این کلاس بخش‌های مختلف خبرنویسی شامل انواع تیتر، لید، سبک‌های مختلف خبرنویسی، عناصر خبری و …برای خبرنگاران استان تدریس شد که این بخش ۲ شامل مطالب زیر  می باشد:

تعریف لید: چکیده مهمترین قسمت رویداد (یورش به ذهن خواننده) لید نقطه اول بعد تیتر است  که دارای یک یا دو جمله باشد و بین ۲۰الی ۴۰کلمه باشد( در کتابهای قدیمی تا ۶۰کلمه می تواند باشد)تمام داستان از تیتر شروع می شودو شما باید مخاطب را در لیدجذب کنیدلید باید مخاطب را جذب کند تا خبر را بخواند.و مشکل ترین قسمت در خبر لید است.در خبر باید دید کدام عنصر خبری مهمتر است تا اول در لید آورده شود

در موقع نگارش لید ۴پرسش راباید پاسخ بدهیم ۱_ مهمترین قسمت خبر یا رویدادکجاست؟ ۲_ ارزشهای خبری رویداد کجاست؟۳_ آخرین تحول رویداد چیست؟۴_ چگونه در کمترین کلمات جذاب ترین و انگیزانده ترین لید را بنویسید.

لیدها چند نوع است ؟ ۲نوع تقسیم بندی دارد الف: براساس محتوا و موضوع ب- بر اساس عناصر

الف-لید براساس محتوا: از تمامی عناصر استفاده می شود

ب -بر اساس عناصر خبری: ۶ نوع لید داریم: لید که، کجا، کی، چه، چرا، چگونه

لید که : لیدی است که با عنصر خبری که یا چه کسی شروع شده باشد

لید کجا  :  لیدی است که به عنصر مکان شروع شده باشد.

لید کی : لیدی که با عنصر زمان وقوع خبر آغاز می شود

لید چه : در لید چه خبر ها را با ماهیت رویداد یا عنصر خبری چه آغاز می کنیم

لید چرا : لیدی است که با عنصر خبری *چرا* و با بیان علت وقوع حادثه شروع می شود

لید چگونه : لیدی است که در ان چگونگی وقوع یک حادثه برجسته می شود

رسانه ها باید دوسویه باشند  یک طرف مردم و یک طرف مسئولین ولی الان خبرها یک سویه شده است و فقط از مسئولین می گیریم و به مردم می دهیم

تعریف رسانه : رسانه باید آیینه مردم باشد  و مردم باید زندگی و مشکلات و آرمانها و شکست ها را در آن ببینند. وقتی مردم تصویر خود را در آیینه ببینند بطرف رسانه می آییند.

مردم به رسانه اعتماد می کنند و زمینه سازی از طرف رسانه ها شروع می شود. و مهمترین  بخش کار در روزنامه نگاری این است که خطا نکنیم.

روزنامه نگاری تنها شغلی در دنیا است که پایان ناپذیر است.

ما باید خوب بنویسیم  که خواننده لذت ببرد. در رسانه هر سطری قیمتی دارد و هر چه می نویسیم باید اهمیت داشته باشد.

در خبر نویسی پیشرفته از سه رکن استفاده می کنیم:

این سه رکن باید در داخل خبر قرار گیرد و اطلاعات وجزئیات و پیشینه و نقل و قول را بوجود می آورد.

الف- مشاهده: حضور و مشاهده شکل می گیرد یعنی خودم وارد صحنه رویداد می شوم و یکی از راههای که قصه ها ما شبیه هم نشود خودمان در صحنه حضور پیدا کنیم  و در صحنه هست که خلاقیت بوجود می اید.

ب- اسناد و مدارک :  شفاهی – کتبی- عکس- صدابرداری

ج- مصاحبه و گفتگو :وقتی اسناد ومدارک بدست آوردیم بدنبال مصاحبه با مسئولین

اعتبار سنجی : از طریق مشاهده و اسناد و مدارک و بالعکس و مصاحبه اعتبار سنجی می کنیم

مهمترین بخش کار در روز نامه نگار ی: این است که خطا نکنیم چون اعتماد مخاطب را از بین می بردو و اعتماد عمومی مهمترین سرمایه خبرنگار یا رسانه است که مردم به آن اعتماد می کنند.

برای رسیدن به این درک به عنوان روزنامه نگار کار ما کجا درست است؟ الف- به خودمان نگاه کنیم  به تکنیک ها و روشهای کار آیا درست هست؟ ب- وقتی احاطه پیدا کردیم کلیشه درست نکنیم و مخاطب را آزار ندهیم

انواع سبک های خبر ی :

۱-سبک هرم وارونه ۲-سبک بیان  تاریخی ۳- سبک تشریحی یا منطقی ۴- سبک بازگشت به عقب۵ – سبک ساعت شنی ۶- سبک شگفت انگیز

تعریف سبک هرم وارونه:مهمترین بخش خبر است و از مهمترین قسمت خبر شروع می شود و هر چه به پایین خبر می رسیم به جزئیات می پردازیم .

رسیدن به جزئیات و نوشتن باید به شیوه ای باشد که خواننده هر چه به پایین خبر می رسد اشتیاق بیشتری پیدا کند که جزئیات بیشتری از خبر بداند.

در لحن هرم وارونه  هر چه پایین تر می آییم سرعت بیشتر می شود.و درک هرم وارونه اگر درک صحیح نشده باشد شناخته نمی شودو وقتی که به جزئیات فکر نمی کنید در روندکار خبرنگاری به مشکل برخورد می کنید

هرم وارونه از نظر ساختار چگونه است : تیر – لید- متن خبر

تعریف سبک بیان تاریخی:از نقطه آغاز شروع می کنیم تا نقطه انتها  و بر اساس نیاز مخاطب شکل می گیرد

در سبک بیان تاریخی  خواننده سریعتر  و لحظه به لحظه به ماجرا می رسد

تعریف سبک تشریحی یا منطقی :برای خبرهای مفصل استفاده می شود و خبرهای که خیلی طولانی است و بعد از هر پاراگراف اطلاعات یا پیشینه یا نقل قول یا کارشناسی آن با پاراگراف قبلی را توضییح می دهیم.

تعریف سبک بازگشت به عقب:این سبک برای خبرهای کوتاه بکار گرفته می شود و این سبک از آخرین قسمت رویداد و خبر شروع می شود.

در این سبک چیزی بنام لید می تواند باشد یا نباشد. (مانند رئیس جمهور بعد از یک هفته از سازمان ملل برگشت ) بعداً به سوابق خبر بر می گردیم .

خبر کوتاه : ۵تا ۲۵ خط می شود خبر کوتاه خبر بلند:از ۲۵ خط به بالا می شود خبر بلند.hourglass-176x300

تعریف سبک ساعت شنی : سبک ساعت شنی را باید سبک خبرنویسی مدرن نامگذاری کرد، سبکی که به خوبی قادر است، سلیقه‌های گوناگون مخاطبان خبر را راضی نگه‌ دارد.واز تجمیع سبک هرم وارونه و سبک بیان تاریخی ساخته می شود.

در این سبک از دولحن استفاده می شود:۱- به سرعت  مهمترین قسمت رویدادها را بیان می کند.۲- بلافاصله با بیان تاریخی لحظه به لحظه جلو می رود.

 

 

تیتر: بیان مهمترین رویداد خبر می باشد و به خواننده کمک می کند کدام مطلب مهم تر استماندگارترین قسمت خبر درذهن مخاطب است و باید خلاصه مهمترین مطالب خبر باشد

در بعضی از روزنامه ها واحد تیتر زنی دارند و چون علائق جامعه را می دانند و می دانند با جامعه چگونه حرف بزنند و بگویند چگونه باید فکر کنند.

انواع تیتر : ۱- تیترهای خبری ۲- تیترهای استنباطی یا تفسیری

تیرهای خبری : این تیتر فقط برای خبر استفاده می شودملزم به رعایت یکسری نکات است و می گوید کوتاه باشد- کلمات تکرار نشود- روشن و قاطع و رو به آ ینده باشد و. در این تیتر دست شما کاملا بسته است مانند:کنگره بزرگداشت حافظ  فردا در شیراز  برگزار می‌شود

تیتر استنباطی یا تفسیری : کلمات را می شود تکرار کرد- از قطعه شعر استفاده کرد  این تیتر برای یاد داشت ها – تحلیل ها – مقالات- استفاده می شود و در این تیتر دست شما باز است .مانند :تازه‌ترین گزارش‌ها از درگیرى‌هاى لبنان

اجزای تیتر:

۱- رو تیتر ۲- تیتر اصلی ۳- زیر تیتر ۴- سوتیتر ۵- میان تیتر

روتیتر : می تواند مقدمه ای به تیتر باشد و کوچک تر از آن است مانند: مدیر کل خبرداد

تیتر اصلی : مهمتر ین قسمت خبر را بیان می کند و درشت تر نوشته می شود

زیر تیتر: تیتر را تکمیل کند یا موخره تیتر باشد( در مطبوعات ایران کمتر استفاده می شود) ۲فونت کوچکتر از تیتر اصلی است و زمانی که در خبر اطلاعات مهمی و زیادی می باشد.

سوتیتر: برای مطالب مهم و بلند استفاده می شود و حاوی مطالب متعدد می باشد.

میان تیتر: کارکردشان موقعی که فصل ها و یا موضوعات مطلب عوض می شود از آن استفاده می شود و برای خبرهای طولانی استفادهمی شود. اگر می خواهید تیتر زن خوبی باشید از میان تیتر استفاده کنید.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۰ ب.ظ

دیدگاه