مهندس ابوالفضل تیرانداز مدیرکل فنی و حرفه‌ای گلستان خبرداد:تخصیص یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به آموزشگاه‌های آزاد ومعرفی ۹۲ آموزشگاه به صندوق کارآفرینی امید

البرز گلستان/ مهندس  ابوالفضل تیرانداز مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گلستان ظهر پنج‌شنبه، در نشستی مطبوعاتی به مناسبت هفته مهارت اظهار کرد: در چهار ماهه ابتدای امسال ۵۷۱ دوره آموزشی با حجم ۹۸۴ هزار نفر ساعت در استان گلستان برگزار شد.

وی افزود: هفت هزار و ۹۰۰ نفر ساعت از این آموزش‌ها در مراکز دولتی اجرا شد و درمجموع، ۳۰ درصد بانوان و ۷۰ درصد آقایان در این آموزش‌ها شرکت کردند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گلستان تصریح کرد: تنوع حرفه‌ای استراتژی مهم ما بود و ۲۷۱ عنوان حرفه در این مدت آموزش داده شد که ۱۴ درصد در بخش کشاورزی، ۷۲.۵ درصد در بخش صنعت، ۶.۵ درصد در بخش فرهنگ و هنر و ۷ درصد در بخش خدمات بوده است.

تیرانداز بابیان اینکه آموزشگاه‌های آزاد بیشتر در بخش خدمات فعال هستند گفت: در بخش اردوهای آماده‌سازی المپیاد مهارت، مرحله شهرستانی از اسفند ۹۴ آغاز و در خردادماه بیش از یک هزار نفر در ۲۸ حرفه شرکت کردند و ۲۰۰ نفر در ۲۰ حرفه به مرحله استانی راه یافتند و در ۶ و ۷ مردادماه امسال نیز مرحله استانی برگزار می‌شود تا منتخبین ملی به مسابقات ۲۰۱۷ ابوظبی اعزام شوند.

به گفته وی، در بخش مشاوره شغلی و آموزشی در سه ماهه ابتدای امسال چهار هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مراجعه کرده و درمجموع ۹ هزار و ۶۰۰ نفر در بخش‌های مختلف از خدمات مشاوره‌ای ما بهره‌مند شدند.

تیرانداز اظهار کرد: در حوزه پژوهش برای سومین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی مهارت‌آموزی ۱۴ مقاله ارسال کردیم و ۸ دوره کارگاه تدوین استانداردهای شغلی و شایستگی با شرکت ۹۰ نفر از کارشناسان برگزار شد.

وی افزود: ۱۳ عنوان استاندارد موردنیاز بازار کار شناسایی‌شده و ۹۲ عنوان دیگر نیز ستاد سازمان ارائه‌شده است، بیشترین تدوین استاندارد شغل و شایستگی به گلستان اختصاص دارد.

تیرانداز گفت: در برنامه پنجم بنا بود درمجموع سه هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای تبدیل وضعیت شوند که ۱۱۳ نفر سهم استان گلستان بود و تاکنون ۴۲ نفر در مرحله استخدام قرارگرفته و احکام آن‌ها نیز آماده است.

وی با اشاره به آموزشگاه‌های آزاد استان گلستان گفت: در چهار ماهه ابتدای امسال ۳۳۸ آموزشگاه آزاد در استان گلستان یک هزار دوره آموزشی در سامانه ثبت کرده‌اند و برای رتبه‌بندی آموزشگاه‌ها نیز ۹ آموزشگاه تاکنون شناسایی‌شده و در گردونه اعتبار سنجی قرارگرفته‌اند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گلستان گفت: امسال تاکنون یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به آموزشگاه‌های آزاد اعتبار داده‌شده و ۹۲ آموزشگاه نیز به صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند.

مهندس تیرانداز به تفاهم‌نامه‌های امضاشده با دیگر دستگاه‌ها و نهادها در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در تفاهم‌نامه با کمیته امداد امسال ۲۳۰ نفر از مددجویان در قالب ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر ساعت آموزش دیدند، این افراد قبلاً آموزش‌دیده، تسهیلات دریافت کرده و برای تثبیت اشتغال دوباره آموزش دیدند.

وی افزود: در تفاهم‌نامه با امور اتباع بیگانه، ۸ دوره آموزشی برای ۹۶ نفر از اتباع بیگانه افغان در رشته‌های درودگری، بافندگی و دوزندگی لباس شب و عروس برگزار شد.

تیرانداز تصریح کرد: در قالب تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش، امسال، ۵۵۲ نفر از هنرجویان آموزش‌وپرورش در مراکز فنی و حرفه‌ای در ۲۳ حرفه آموزش دیدند که ۳۸ دوره آموزشی و ۸۰ هزار نفر ساعت را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: در تابستان امسال نیز ۱۳۰ دوره آموزشی در ۱۱۳ حرفه برنامه‌ریزی‌شده که ۲۰۰ هزار نفر ساعت را شامل می‌شود و به نسبت سال گذشته ظرفیت دو برابر شده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گلستان خاطرنشان کرد: در قالب تفاهم‌نامه با بهزیستی، هفت دوره در شهرستان‌های کردکوی، کلاله، گنبد و بندرگز برای یک‌صد نفر در قالب ۵ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت در حرفه‌های جوشکاری، تعمیر لامپ کم‌مصرف، دوزنده کیف چرمی، حصیربافی و جاجیم‌بافی برگزار شد.

وی تأکید کرد: در حوزه ندامتگاه‌ها یا زندان‌ها، ۲۲ دوره در ۱۷ حرفه برای ۳۶۳ نفر در قالب ۳۱ هزار و ۴۰۰ نفر ساعت اجراشده است که آرماتوربند حرفه‌ای، کارگر عمومی ساختمان، برق ساختمان، قلم‌زنی روی چوب، خراط چوب و کارگر فضای سبز ازجمله این حرفه‌ها است.

تیرانداز اظهار کرد: در بخش نیروهای مسلح شامل ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و مرزبانی نیز ۲۲ دوره آموزشی در ۱۴ حرفه برای ۳۱۵ نفر در قالب ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر ساعت برگزارشده است.

وی در ادامه به برنامه‌های هفته مهارت اشاره کرد و گفت: سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، دیدار با ائمه جمعه شهرستان‌ها، برگزاری نمایشگاه گذر مهارت از ۲ تا ۵ مردادماه امسال در ۳۰ غرفه، برگزاری همایش بزرگ مهارت، افتتاح کارگاه آسانسور در گرگان، افتتاح مرکز آزمون آنلاین، تور مجازی مرکز گرگان، برگزاری المپیاد استانی و افتتاح مراکز آموزش آزاد در سراسر استان از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته در استان گلستان است.

تیرانداز اظهار کرد: شورای اقتصاد ارتقاء سطح مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، توانمندسازی مددجویان و زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و خانواده‌های زندانیان، توسعه آموزش‌های نرم، بهبود کارکردها، توسعه خصوصی‌سازی و رتبه‌بندی آموزشگاه‌های آزاد، تنوع حرف آموزشی در سطح استان را مدنظر دارد.

وی با بیان این که در سال گذشته در استان گلستان ۴۹۲ حرفه آموزش داده می‌شد، تصریح کرد: در راستای برنامه ملی عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی پروژه‌ای برای استان گلستان مطرح‌شده است که در آن ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و کسب‌وکار بازار محور در دستور کار قرار می‌گیرد و این موضوع در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی نیز مطرح‌شده است.

وی بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای عدالت اجتماعی را در روستاها، مناطق عشایر نشین، حاشیه شهرها، زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست اجرا کرده و ۵۶۱ هزار نفر ساعت در این بخش تعهدات آموزشی دارد که اعتبار آن از محل سازمانی و ۲۲۲ هزار نفر ساعت از محل کمیته اقتصاد مقاومتی استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گلستان گفت: برخی دستگاه‌ها اجرای آموزش‌های مهارتی را همراه با ما انجام می‌دهند از این دستگاه‌های می‌خواهیم تا این آموزش‌ها را با ما همسو کرده و از گواهینامه فنی و حرفه‌ای و امکان آسان‌تر دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۶۶ درصد از آموزش دیدگان در کارگاه‌های ثابت شهری، ۱۰ درصد روستایی، ۳.۴ درصد جوار دانشگاه و ۳ درصد در پادگان‌ها آموزش دیدند.

تیرانداز گفت: هم‌اکنون ۳۶۰ آموزشگاه آزاد، ۱۲۵ کارگاه مراکز ثابت، ۲۰۵ کارگاه روستایی، ۲۴ اتحادیه و بنگاه اقتصادی، ۲۰ مرکز آموزشی دولتی، ۳۰ شرکت و ۵۴ تیم آموزشی در بخش صنایع در استان گلستان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در بخش روستایی و عشایری ۶۵ درصد آموزش دیدگان بانوان و ۳۵ درصد آقایان هستند.

تیرانداز در ادامه گفت: اشتغال یک فرآیند است که لازمه آن محیط مناسب کسب‌وکار، زیرساخت امن سرمایه‌گذاری، نظام اداری تسهیل گر و کارآمد، آموزش، مهارت و تخصص است.

وی تأکید کرد: بر اساس نمونه‌های آماری ما ۵۰ درصد از افرادیکه از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کردند به‌صورت مستقیم در شغل مرتبط با خود مشغول فعالیت می‌شوند.

تیرانداز افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات مشاغل خانگی ۲۵۰ میلیون تومان از سوی بانک ملی پرداخت تسهیلات داشتیم اما امسال صندوق کارآفرینی امید وضعیت بهتری دارد و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌کند./مهر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۲۲ ب.ظ

دیدگاه