چین به چالش نظام بانکی غرب‌محور می‌رود

به گزارش رویترز، مراسم افتتاحیه بانک سرمایه‌گذاری زیربنای آسیا با حضور لو جیوی وزیر دارایی چین و هیئت‌های نمایندگی از ۲۰ کشور از جمله هند، تایلند و مالزی برگزار شد، اما در آن خبری از متحدان عمده آمریکا در منطقه مانند ژاپن، استرالیا و کره جنوبی نبود. اندونزی هم نماینده به این مراسم نفرستاده بود. بانک سرمایه‌گذاری زیربنای آسیا با سرمایه ۵۰ میلیارد دلار از سال آتی میلادی که حدود ۲ ماه دیگر شروع می‌شود، آغاز به کار می‌کند. چین با ۵۰ درصد، بزرگ‌ترین سهامدار این بانک خواهد بود که مأموریت آن اعطای وام اجرای طرح‌ به کشورهای در حال توسعه است.

آمریکا نسبت به راه‌اندازی این بانک روی خوش نشان نداده است. رسانه‌های استرالیا امروز نوشتند جان کری وزیر خارجه آمریکا با تونی ابوت نخست وزیر استرالیا تماس گرفته و از وی خواسته است عضو موسس بانک نباشد. واشنگتن معتقد است این بانک در واقع چالشی در برابر بانک جهانی و بانک توسعه آسیاست که آمریکا و هم‌پیمانان آن بر آن تسلط دارند. جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ما نسبت به ماهیت مبهم مأموریت بانک سرمایه‌گذاری زیربنای آسیا نگرانی داریم.

کارشناسان می‌گویند چین که مایل است نفوذ و قدرت نرم خود را در منطقه افزایش دهد، اختیارات چندانی در دو بانک یادشده ندارد. ژاپن رقیب عمده چین در منطقه همراه با آمریکا بر بانک توسعه آسیا که ۱۷۵ میلیارد دلار سرمایه دارد، مسلط است. بانک توسعه آسیا که سال ۱۹۶۶ تأسیس شد، کمک‌های بلاعوض و وام‌های کم‌بهره به کشورهای دارای درامد کم یا متوسط می‌دهد. با وجودی که چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از آمریکاست، فقط ۶.۵ درصد از سهام این بانک را دارد، در حالی که آمریکا و ژاپن هر کدام ۱۵.۶ درصد از سهام آن را دارند.

شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین خطاب به شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه بانک سرمایه‌گذاری زیربنای آسیا گفت بانک جدید از کارهای خوب بانک جهانی و بانک توسعه آسیا استفاده خواهد کرد. کره جنوبی دیگر متحد آمریکا گفته است خواستار توضیحات بیشتر چین درباره اداره و شفافیت فعالیت در این بانک است تا درباره عضویت در آن تصمیم بگیرد، اما به هر حال سئول دیگر عضو موسس بانک نیست.

شرکت‌کنندگان در مراسم روز جمعه در پکن یادداشت تفاهمی را امضا کردند که بر اساس آن بانک اجازه دارد سرمایه خود را به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. افزون بر این،دفتر مرکزی آن در پکن خواهد بود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰ ب.ظ

دیدگاه