عباس زاده از اساتید برجسته روابط عمومی کشوردر گلستان : روابط عمومی و رسانه ها باید با هم تعامل داشته و از هم دور نشوند / وظیفه روابط عمومی چهره نمایی سازمان است نه چهره آرایی

عباس زاده از اساتید برجسته روابط عمومی کشور:روابط عمومی یعنی شناسائی و شناساندن که نتیجه آن باید خشنودی و رضایتمندی باشد.

البرز گلستان/دوره کوتاه مدت روزنامه نگاری مقدماتی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان گلستان با حضور جمع کثیری از فعالان عرصه رسانه استان با تدریس استاد هوشنگ عباس زاده از اساتید برجسته و بنام روابط عمومی کشور ( مدرس دانشگاه علامه طباطبایی ٬ مرکز مطالعات رسانه‌ها و…) طی دو روز در گرگان برگزار گردید.

استاد عباس زاده در بخشی از این دوره باتاکید بر اهمیت تعامل و ارتباط رسانه و روابط عمومی بعنوان دو عنصر مهم در امر اطلاع رسانی و ارتقاء سطح کیفی سازمان ها اظهار کرد: روابط عمومی ها مدافع سازمان و رسانه ها بعنوان مدافع مردمند و عدم ارائه خوراک فکری مناسب از سوی سازمان رانقطه تقابل روابط عمومی ها و رسانه ها دانست.وی افزود: روابط عمومی ها علاوه براینکه باید وکیل مدافع سازمان باشند بنوعی باید مدعی العموم و مدافع عموم نیز باشند

روابط عمومی یعنی شناسائی و شناساندن که نتیجه آن باید خشنودی و رضایتمندی باشد.
عباس زاده روابط عمومی ها و و رسانه ها را دو شاخه تنومند ارتباطات نام برد و اظهار کرد: همانگونه که روابط عمومی ها در جستجوی فضا،زمان و مکان رایگان هستند رسانه ها نیز در جستجوی افکار و اطلاعات سهل الوصول هستند و به نوعی باید اذعان داشت که رسانه ها و روابط عمومی بعنوان دوهمسایه دیوار به دیوار هستند که باید در کنار همدیگر رفت آمد داشته و نباید بگذاریم روابط عمومی و رسانه از همدیگر دور شوند.
مدرس برجسته روابط عمومی کشورافزود : روابط عمومی باید در سازمان سوژه یابی و نکته یابی کرده تا بتواند آن سازمان را با چهره واقعی مطرح کند ضمن اینکه وظیفه روابط عمومی ها چهره نمایی است نه چهره آرائی،بلکه به نوعی باید نقاط ضعف و قوت سازمان را به مردم بشناساند.

افکار عمومی مجموعه ای از گرایشات ذهنی افراد جامعه نسبت به موضوعات مختلف در زندگی اجتماعی است.
استاد هوشنگ عباس زاده اظهار کرد: افکار عمومی حاصل تضارب افکار است و همچنین افکار عمومی برآیند گرایشات و قضاوتها ی ذهنی افراد وواحد اجتماعی و گروه و جمعیت ، اجتماع ،جامعه نسبت به یک جریان ، فرد، سازمان ، رویداد ، پدیده، مسئله ، موضوع و نظام یا حکومت می باشد.

وی افزود: هرگاه شمار زیادی از مردم جامعه برداشت مشخصی از مسائل اجتماعی و عمومی داشته باشند افکار عمومی پدید می اید که ناپئلون بنا پارت در این باره معتقد است :حکومت را می شود به زور سرمایه نگه داشت اما برای حفظ آن باید به افکار عمومی تکیه کرد.

عباس زاده با مثال دیگری در باره نقش افکار عمومی در جامعه اظهار کرد: افکار عمومی حکم قاضی یا محکمه ای هست که گرچه از قدرت قضایی محروم است امّا نمی توان به حکم صادره از این مرجع بی اعتنا بود.زیرا که افکار عمومی عمیق ترین خواسته های ملت است.وی از عوامل موثر در تعریف پیش واژه افکار عمومی از معاصر بودن مسئله و ماهیت توده و نزدیک به باورهای مردم نام برد.

استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی در باره تعریف جامع افکار عمومی از دیدگاه استاد علی اسدی در کتاب بنام افکار عمومی و ارتباطات گفت: افکار عمومی واژهای است که از قرنهای پیش بررسی و واژه نشان می دهد که چیزی معادل اراده مردم است. وی احساسات عوام ، عقاید مرد کوچه بازار ، روح میهنی ، باورهای اعتقادات مردم و حمایت عامه خواست عموم وغیره را برخی از عناصر شکل دهنده افکار عمومی نام برد.
عباس زاده از عوامل موثر در شکل گیری درافکار عمومی مذهب فرهنگ ، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش،فرصتها ،خانواده،وسائل ارتباط جمعی ،محیط زندگی ،کلمات و اصطلاحات ،شایعات ، رویدادها و بحرانها یاد کرد.

هوشنگ عباس زاده همچنین از نقش افکار عمومی در روند سیاسی هر جامعه بویژه در جامعه دموکراتیک و وسیله عمومی برای نظارت اجتماعی نام برد و افزود,: می توان از این عامل برای تامین نیازهای فردی گوناگون استفاده کردو آنکه رفتار معمولی در زندگی روزانه صورتهای مختلف تحت تاثیر و مقهور افکار عمومی است .

مدرس برجسته روابط عمومی کشور از نقش عمده و ویژه برای اتخاذ هر عقیده ای را شامل پدیده سنجی ، سازش اجتماعی، برون افکنی یا آینده نگری و پیش داوریهای مربوط به آینده که پیش می آید دانست وی یکی از شرایط قبولی شایعه در جامعه را همگونی شایعه اعلام شده با ذهن خود نام برد

عباس زاده در باره تقسیم بندی افکار عمومی از نظر تظاهر و ابراز یا ارائه اقسام آنرا شامل افکار و عقایدی که سریعا ابراز می شود و یا افکار و عقایدی که غالبا حالت نجوا دارد مانند شایعات و آرای عمومی و رفراندم و اندیشه کاوی و همه پرسی و رفراندوم بارای اجباری مانند رژیم گذشته نام برد.

این استاد برجسته حوزه روابط عمومی افزود : یک افکار عمومی داریم از نظر دوام و پایدار که شامل افکار دائمی و پایدار و ثابت که از بین رفتن آن بعید به نظر می رسد مانند افکار مخالفت با مالیات و یا افزایش قبض تلفن، دوم افکار عمومی جاری وآنی و ناپدار و زودگذر که غالبا متعاقب یک واقعه و رویدا جدید بوجود می آید و سپس در مدت کوتاه به فراموشی سپرده می شود مانند برگزاری انتخابات که برای یک دوره است

استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی سپس در باره تعاریف مختلف شایعه اظهار داشت : در تعریف ساده خبری قلمداد می شود که اصولا از واقعیات بدور است و این خبریا داستان در شرایطی پخش می شود که واقعیات در مورد آن مبهم مانده باشد.

مردم اکثر شایعاتی را تبلیغ و قبول می کنند که بادیدگاه وجهت گیری خودشان هماهنگ است.

وی در ادامه درباره تعریف دیگری از شایعه گفت: شایعه در صحت و عدم صحت آن تاکیدی نیست بلکه به کاربرد آن اهمیت داده می شود واز این دیدگاه شایعه وسیله ای است که مردم تحولات و جریاناتی که برای انان مبهم مانده است بهتر درک کنند و دیدگاهها و جهت گیری خود را تقویت می کنند و مردم اکثر شایعاتی را تبلیغ و قبول می کنند که بادیدگاه وجهت گیری خودشان هماهنگ است.

استاد هوشنگ عباس زاده در باره این نکته که شایعات در چه شرایطی رشد می کند اظهار کرد: اوّل تفاوت بین میزان عرضه و تقاضابرای اطلاعات یعنی هر چه تقاضا برای خبر و اطلاعات بیشتر باشد ولی ارائه اخبار در سطح پایین قرار گرفته باشد شایعه بوجود می آید و پخش می شود.دوم وجود ابهامات و شک: یعنی نسبت به مسائل مختلف یا افراد مشهور در سطح جامعه ابهام یا شک بوجود می آید شایعات بیشتر رشد می کند.

هوشنگ عباس زاده مدرس برجسته روابط عمومی کشور در باره برخوردهای متفاوت مردم با شایعات در هر جامعه تاکید کرد: افرادی به صورتهای مختلف و متفاوت با شایعات برخورد می کند که بر اساس این تفاوتها می توان مردم را به ۴قشر اصلی تقسیم می کنند:

۱- افرادی که شایع را قبول نمی کنند و در پخش آن هم بعنوان عامل موثر قرار نمی گیرند

۲- افرادی که شایعه را باور می کنند اما با تحمل بیشتر ، صبر و حوصله بخرج میدند ولی بعنوان یک وسیله عمل نمی کنند

۳– افرادی که شایعه را باور می کنندو در پخش آن موثر قرار می گیرند.

۴- افرادی که شایعه را باورمی کنند و در پخش آن کوشا می شوند و شاخ و برگ به آن می دهند مانند یک کلاغ و چهل کلاغ

وی درخاتمه با تاکید بر رسالت هر دو عنصر رسانه و روابط عمومی اظهار داشت : هر دو قشر رسانه و روابط عمومی وظیفه دارند رسالت اطلاع رسانی را در تعامل با یکدیگر به نحو شایسته انجام بدهند.

DSC08206

photo_2016-07-15_21-31-35

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۴ ق.ظ

دیدگاه