حسنی رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان گلستان :نیروهای مسلح استان تمام تلاش و سعی خود را برای ایجاد امنیت در استان بکار گرفته اند

محمد یوسف حسنی:سازمان قضائی نیروهای مسلح نقش موثری در سالم سازی و صیانت نیروهای مسلح دارد

البرز گلستان/محمد یوسف حسنی  رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان گلستان به اتفاق رحیم رحیمی به اتفاق دادستان نظامی استان گلستان در نشست خبری اصحاب رسانه استان گلستان به مناسبت هفته قوه قضاییه حضور پیدا کرده و ضمن بیان و تبین اهداف سازمان قضائی نیروهای مسلح  به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ دادند.

  • حسنی در ابتدا در باره ساختار و صلاحیت سازمان قضائی نیروهای مسلح اظهار کرد:سازمان قضایی نیروهای مسلح تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش بینی شده در قانون اساسی است و بخشی از قوه  قضاییه می باشد. این سازمان که شامل دادسرا و دادگاه ها است.

برابر اصل ۱۷۲ قانون اساسی و ماده ۱ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی نیروهای مسلح رسیدگی می کند.

وی سپس افزود: اما جرایم عمومی نیروهای مسلح و جرایمی که در مقام ضابط دادگستری مرتکب می شوند در محاکم عمومی رسیدگی می شود. همچنین بر اساس مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و اجازه مقام معظم رهبری علاوه بر موارد فوق به:

  • جرایم مرتبط با کارکنان وزارت اطلاعات
  • جرایمی که در حین تحقیقات و رسیدگی، جرایم خاص نظامی کشف می شوند
  • جرایم اسرای ایرانی و بیگانه در کشور، جرایم عمومی حین خدمت کارکنان نیروهای مسلح
  • و کلیه جرایم امنیتی نیروهای مسلح رسیدگی می نماید.

 وی تصریح کرد: آراء صادره در دادگاههای نظامی قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظرنظامی استان و دیوان عالی کشور می باشد. حوزه قضائی سازمان قضائی، استانی است و به جرایم نیروهای مسلح در سطح استان رسیدگی می نماید.

  • رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان گلستان سپس در باره نقش سازمان در سالم سازی نیروهای مسلح بیان داشت:

سازمان قضایی نیروهای مسلح ضمن رعایت شأن و جایگاه نظامیان و حفظ اسرار نیروهای مسلح با حساسیت و قاطعیت کامل با هرگونه جرمی که مخل نظم و اقتدار نیروهای مسلح باشد برخورد قانونی می نماید.

وی در ادامه افزود: البته رسیدگی به پرونده‌ها و جرایم نیروهای مسلح در سازمان قضایی دارای حساسیت بالا و ظرافت خاصی است.

خوشبختانه در این زمینه سازمان با استفاده از قضات و کارمندان مجرب و متعهد توانسته است، ضمن رسیدگی قاطع به پرونده‌ها، رضایتمندی نیروهای مسلح به خصوص فرماندهان را جلب نماید.

وی ادامه داد:همچنین خیلی از مسائل و مشکلات از طریق تعاملی که با فرماندهان ایجاد گردیده بصورت غیر کیفری مرتفع می­گردد و خیلی از پرونده ها نیز با صلح و سازش طرفین حل و فصل می­گردد.

حسنی در باره نقش سازمان در سالم سازی نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: سازمان نقش موثری در سالم سازی و صیانت نیروهای مسلح دارد. تمام تلاش و سعی خود را بکار گرفته تا نیروهای مسلح از آسیب ها و خطرها بدور باشند و آنها را از این آسیب ها و جرایم آگاه می نماید.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان گلستان ضمن تاکید درباره آگاه سازی نیروهای مسلح ابراز داشت :از جمله اقدامات خوبی که در این سالها در سازمان قضائی نیروهای مسلح انجام شد آگاه­سازی نیروهای مسلح نسبت به مسائل حقوقی و قضایی است و در این زمینه تمامی نیروهای مسلح استان از این آموزش ها برخوردار شدند بطوری که در سال گذشته حدود ۷۲۰۰۰هزارنفرساعت نیروهای مسلح توسط قضات سازمان آموزش دیده اند که سازمان قضائی نیروهای مسلح گلستان در ۴ماهه نخست سال گذشته رتبه اول کشوری را در امر آموزش کسب نموده است

  • وی ضمن بیان وضعیت شکل جرائم ارتکابی در نیروهای مسلح استان و امر پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد:

نیروهای مسلح استان تمام تلاش و سعی خود را برای ایجاد امنیت در استان بکار گرفته اند و خوشبختانه جرایم آنان، محدود و کنترل شده و با کمترین نرخ وقوع بزه می باشد. ولیکن همین کمترین هم برای سازمان مهم است و سعی در کاهش وقوع جرایم دارد.

حسنی افزود:سازمان علاوه بر رسیدگی به پرونده ها در اجرای اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقدامات خوبی را در امر پیشگیری از وقوع جرم انجام داده است.و سالانه با تشکیل مجامع و شورای پیشگیری متشکل از فرماندهان عالی رتبه بدنبال شناسایی آسیب ها و ارائه راهکار برای کنترل و از بین بردن آنهاست بطوری که در سال گذشته در حدود ۱۵ الی ۲۰درصد کاهش ورودی پرونده ها را در سازمان داشتیم.

  • رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان گلستان در جواب این سوال که با توجه به اینکه شما یکی از اعضاء هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی هستید چه اقداماتی را در این خصوص انجام داده اید بیان داشت ؟

این سازمان علاوه بر وظایف ذاتی خود نسبت به رسیدگی به شکایت های مردمی در مورد عدم رعایت حقوق شهروندی با عنایت به اینکه، اینجانب نیز یکی از اعضای هیات حقوق شهروندی در استان می باشم، سالانه بازدیدهای لازم را از جمله از زندان ها و بازداشتگاه های انتظامی و کلانتری ها داشته ام و در این زمینه اقدامات خوبی جهت رعایت حقوق شهروندی انجام شده و به شکایات مردمی رسیدگی شده است. همچنین اینجانب بعنوان معاون نظامی و قضائی ستاد امربمعروف در استان نیز فعالیت داشته و در این زمینه اقدامات خوبی در سطح نیروهای مسلح از جمله انجام آموزش­های لازم انجام شده و با استفاده از مسئولین محترم نیروهای مسلح من جمله روسای محترم عقیدتی سیاسی و نمایندگی ولی فقیه در یگانها، قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی در خصوص اقدامات حمایتی از سربازان یادآور شد: همیشه موضوعات سربازان جزو اولویتهای ما بوده و با فرماندهان  نیز در جهت رفع مشکلات آنها جلسات زیادی برگزار کردیم .

این مقام قضایی اشاره کرد: در بحث سربازان اتفاقات خوبی طی سالهای اخیر از جمله بهبود وضعیت تامین اجتماعی ، حقوق و بیمه افتاد و برای آنها که متاهل بودند ارفاق هایی در نظر گرفته شد ، همچنین عفو هایی هم بوده که با پیشنهاد سازمان قضایی نیروهای مسلح صورت پذیرفته است .

حسنی  رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان گلستان در خاتمه ضمن تقدیر از زحمات نیروهای مسلح در سطح استان خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح استان تمام تلاش خود را برای تامین امنیت بکار گرفته اند ، در سفرهای مسئولین به استان ، انتخاباتها و همایش های مختلف نیروهای مسلح و امنیتی سنگ تمام گذاشتند و کوچکترین تخلفی هم گزارش نشد .

02

 

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۰ ب.ظ

دیدگاه