کریمی مدیر کل میراث و گردشگری وصنایع دستی گلستان در شورای اداری استان: از ۲۰هزار نفر فعالین صنایع دستی فقط ۴هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند

کریمی:از ۲۰هزار نفر فعالین در صنایع دستی فقط ۴هزار نفر بیمه هستند و این می طلبد که مسئولین بیمه همت و همکاری کنند

البرز گلستان/ سومین جسله ی شورای اداری سال ۹۵ استان که با حضور  صادقو استاندار گلستان و ربیعی و طهماسبی و مروتی معاونین استاندار و پیش قدم رئیس سازمان برنامه ریزی آیت الله نور مفیدی نماینده ی ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس استان گلستان و مدیران اجرائی استان برگزار شد.

در این نشست  ابراهیم کریمی مدیر کل میراث و گردشگری و و صنایع دستی استان اظهار داشت: سال ۹۴ بیش ازدومیلیون دلار صادرات در بخش تولید صنایع دستی در استان داشته ایم.

وی افزود: در برنامه های این سازمان ،  ایجاد مراکزتخصصی و بازارچه های صنایع دستی در شهرستان های علی آباد و کردکوی قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال این برنامه ها را اجرایی کنیم

 کریمی در ادامه افزود: از ۲۰هزار نفر فعالین در صنایع دستی فقط ۴هزار نفر بیمه هستند و این می طلبد که مسئولین بیمه همت و همکاری کنند

کریمی  همچنین ادامه داد: باید درنمایشگاه های بین المللی بیشتری حاضر باشیم که این امر لازمه ی بودجه ی بیشتری است ودراین خصوص منابع اعتباری کمی داریم.

وی اظهار داشت: جنگلها، دشت وتپه های استان در معرض حفاری های غیر مجازند و اموال فرهنگی استان غارت می شود ولی تجهیزات وامکانات لازم یگان حفاظت وبا ۳۰نیرو ویک وسیله نقلیه که نیاز به توجه دارد.

کریمی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه مسئولین به وضعیت بیمه هنرمندان و بازارچه های صنایع دستی ، خواهان  تعیین تکلیف وضعیت  فرش با صنایع دستی شد و افزود: چون  ظرفیت دوسازمان بازرگانی ومیراث در یک راستا است این ظرفیت ها دریک کار موازی به هدر می رود.

مدیر کل این دستگاه اجرایی  در خصوص وضعیت میراث فرهنگی عنوان کرد: یک اثر ثبت جهانی برج جهانی قابوس دراستان وجود دارد و تاکنون ۶۷۷ اثر ثبت ملی شده و در سال جاری ۱۵۰۰ اثر در انتظار ثبت ملی هستند .

وی خاطر نشان کرد: دیوار دفاعی گرگان در انتظار ثبت جهانی است که با این ثبت گردشگران بیشتری جذب شهرستان گرگان و استان می شوند.

کریمی در ادامه تصریح نمود:  ۸موزه درسطح استان داریم که عمده ترین موضوع موزه روستایی قرق است ، که درکردکوی وبندرگز همکاران دراین حوزه ها درحال انتقال وواچینی خانه های روستایی به قرق هستند.

وی مشکلات این حوزه را تخریب ساختمان های تاریخی دانست و ادامه داد: ۲۳۰ساختمان درمعرض تخریبند که بارندگی ها وشرایط آب و هوایی استان مزیدبرعلت برروند تخریب آنهاست و منابع ملی واستانی کفاف حمایت از انها را نمی دهد.

کریمی برج جهانی قابوس را درشان مردم ایران ندانست و اذعان داشت: نیاز به توجه جهانی دراین حوزه دارد،  ولی یونسکو تاکنون یک ریال هم قرار نیست اعتبار بدهد که این امر نیاز به توجه دارد.

وی همچنین بازدید از بافت تاریخی وبازارچه صنایع دستی را به مدیران استان توصیه کرد وافزود: بازدید گردشگران از این بافت ، ثمره خوبی برای استان  می تواند داشته باشد.

کریمی در ادامه به راه اندازی موزه باستان شناسی شمال وشمال شرق درگنبد کاووس اشاره داشت و گفت:  امسال  ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار داشتیم ولی تخصیص پیدا نکرد، ولی جزو برنامه های اصلی است.

وی ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان  واحیای بخشی از آن  را نیز از برنامه ها عنوان کرد واز استاندار درخواست  نمود، دستور ایجاد جلسه کارگروه اجرایی ان صادر شود.

کریمی در ادامه یاداور شد: با مشاور جهت ایجاد دومین ژئوپارک درقلعه میران قرارداد بسته شده و مشاور درحال مطالعه است.

وی خاطر نشان کرد: درخصوص تحقق شعار موزه برای هرشهرستان در دستور کاراست وبناست تا سال ۹۶،  ۱۰۰۰ اثر راثبت ملی کنیم.

وی با توجه به ظرفیت های گردشگری ،نبود اعتبار دائم برای ستاد خدمات سفر، عدم شناخت کافی از استان جهت بازاریابی و تبلیغات را ازمشکلات این حوزه عنوان کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در راستای معرفی استان در سال گذشته اذعان داشت: در سال گذشته فقط ۲۰۰میلیون تومان جهت معرفی استان اعتبار داشتیم که بخش عمده آن صرف جشنواره اقوام شد.

وی خاطر نشان کرد: اگر بناست گلستان مقصد گردشگری شود، انتظار از نمایندگان حمایت بیش از این است .

کریمی تصریح نمود: در سال ۹۴،  ۳۰۴ هزار و سال ۹۵ تعداد۵۲۴ هزار نفر گردشگر وارد استان شدند، که این رقم مناسب نیست و اگر نجنبیم دیگر استانها جای مارا می گیرند.

وی همچنین با اشاره  به اینکه باید استان را برای دنیا معرفی کنیم، درخصوص اعتبارات گردشگری گفت: اگر اعتبار ایجاد ۱۰ کیلومتر راه شهری به سازمان گردشگری اختصاص داده شود قول می دهم در پایان سال استان گلستان یک میلیون مسافر ثابت را داشته باشد.

وی با طلب از شهرداران که عوارض ساخت هتل را رایگان کنند،افزود: ۳۷ پروژه سرمایه گذاری هتلها واماکن اقامتی دراستان در دست اقدام است که اگر این پروه ها به بهره برداری برسد، ۲۳۸۰ تخت به ظرفیت تخت های استان اضافه خواهد شد و۱۱۳۷ نفر مشغول به کار می شوند.

کریمی همچنین با اشاره به اینکه ۸ پروژه بوم گردی درگلستان درحال احداث است ، خاطر نشان کرد: همکاری بانک ها وصندوق کارآفرینی امید در بخش صنایع دستی و بوم گردی عملکرد خوبی بوده که جای تشکر دارد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۷ ب.ظ

دیدگاه