قوانلو مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان :روستاهای با جمعیت بالای ۱۰۰۰نفر می توانندبا احداث کتابخانه روستایی از تجهیزات و تامین منابع وجذب نیروانسانی از همان روستا بهره مندشوند

قوانلو : ۱۶ ایستگاه مطالعه در نقاط پر تردد استان با ۱۵هزار نسخه کتاب در حال فعالیت می باشند

البرز گلستان/قوانلو مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان امروز در نشست خبری  اصحاب رسانه  استان حضور پیدا کرد و ضمن ارائه برنامه های نهاد کتابخانه در استان و  برنامه های ان به سوالات خبرنگاران حضر در جلسه پاسخ گفتند.

قوانلو ضمن معرفی ایستگاه مطالعه در استان آنرا در سطح استان ۱۶ ایستگاه با ۹۰عنوان کتاب که و موجودی بیش از ۱۵هزارنسخه کتاب در این ایستگاهها در نقاط پر تردداعلام کرد.

وی همچنین اظهار کرد : هر دهیاری که فضایی به صورت تملیکی و یا حق انتفاعی ۱۰سال به بالا در روستاههای بالای ۱۰۰۰نفر با فضا ۱۰۰متر و جمعیت تا ۴۰۰۰نفر ۲۰۰متربع فضا در اختیار کتابخانه استان قرار دهد کار تجهیزات و تامین منابع و جذب نیروی انسانی از همان روستا از سوی کتابخانه انچام می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان با بیان  اینکه حدود ۲۰۰ نویسنده بومی شناسایی شده انداعلام  کرد: به منظور حمایت از نویسندگان استانی   حدود ۲۰۰ میلیون ریال از آنان کتاب  و نشریه خریداری شده است.

وی در باره آسیب شناسی در مطالعه اظهار کرد: برنامه آسیب شناسی در مطالعه را انجام داده ایم تا مشخص شود چه عواملی در عدم استقبال از کتابخوانی موثر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان افزود: در سال ۹۳، تعداد ۲۹ انجمن در سطح استان گلستان فعال بود که این تعداد در سال ۹۵ به ۳۰ انجمن رسیده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان افزود: در سال ۹۴، ۱۴ نشست استانی در سطح کتابخانه های شهرستان اجرا کرده ایم که استقبال خوبی شد اما تعدا این نشست ها را در سال ۹۵ افزایش داده ایم و تعداد این نشست ها در اردیبهشت سال جاری به ۳۱ نشست رسیده است.

رضاقوانلودر باره نشست های تخصصی در کتابخانه های استان ضمن اعلام برگزاری نشست های تخصصی از جمله ن نشست تخصصی با موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار کرد : ۹۱ موضوع شهر و شهرستان، ۴۴ موضوع مباحث مذهبی و زندگی اسلامی، ۱۷ موضوع دفاع مقدس، ۱۳ موضوع تاریخ ایران و اقوام، ۹ موضوع اموراجتماعی، ۸ موضوع علمی کاربردی و پنج موضوع در رابطه با بهداشت و سلامت بوده است.

وی به تاسیس کتابخانه های روستایی اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۸ کتابخانه در سطح روستاها داشته ایم که تعدادی ۴کتابخانه روستایی دیگر نیز به این تعداد اضافه شده است.

قوانلو دررابطه با پرداخت سهم نیم درصدی شهرداری‎های استان که از سوی مجلس و دولت اعلام شده است که به  به کتابخانه‎های عمومی پرداخت شود گفت: شهرداری‎های استان در سال ۹۳ مبلغ ۶ میلیارد و ۳۸۹ میلیون و ۱۰ هزار ریال و در سال ۱۳۹۴ مبلغ ۱۲ میلیارد و ۷۵۴ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال و در سه ماه اول سال ۹۵ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از شهرداری‎های استان گلستان بابت سهم نیم درصد حق مشارکت شهرداری ها وصول شده است.سهم نیم درصدی خود را به کتابخانه‎های عمومی استان پرداخت کردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان در باره تعدا کتابهای موجود در سطح کتابخانه های استان اظهار کرد  : در سال ۹۳، ۶۵۸ هزار و ۴۲۵ نسخه کتاب در سطح استان موجود بوده که این آمار  در سال ۹۴ ، رشد ۱۳.۱ درصدی داشته و به ۷۴۵ هزار و ۸۳ نسخه کتاب در سطح استان رسیده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان در باره تعداد کتابخانه های استان اعلام کرد: در سال ۹۳، تعداد کتابخانه های استان ۷۰ باب شامل ۲۴ کتابخانه روستایی و ۵۶ نهاد مشارکتی بوده که این آمار در سال ۹۴، به ۷۵ باب کتابخانه رسیده است.

قوانلو به تعداد اعضای کتابخانه های عمومی در سطح استان گلستان اشاره کردو افزود: درسال ۹۳، ۴۱ هزار و ۳۱ نفر و در سال ۹۴، ۴۱ هزار و ۴۴۴نفر  تعداد اعضای کتابخانه های استان گلستان بوده است.

وی اظهار کرد: فضای کتابخانه ای استان در سال ۹۳، ۲۶ هزار و ۳۳۴ مترمربع بوده که در سال ۹۴، به ۲۶ هزار و ۶۶۲ مترمربع افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان سپس در باره طرح حمایت از بازنشستگان  اظهار کرد: به منظور منزلت  بازنشستگان عزیز آنان می توانند بصورت رایگان عضو کتابخانه های عمومی شوند.

وی در خاتمه از کتابخانه ها بعنوان یکی از اعضای شورای اداری فرهنگ عمومی استان نام برد که ۱۰ موضوع در آن به اولویت گذاشته شده است  ولی متاسفانه کتابخوانی که بعنوان زیر بنا می باشد در اولویت قرار داده نشده است.

kasebeamin_1

DSC08054

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۳:۲۰ ب.ظ

دیدگاه