نمایندگان گلستان داوطلب کدام کمیسیون ها شدند؟

در باب اهمیت کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی/ نمایندگان گلستان داوطلب کدام کمیسیون ها شدند؟

البرز گلستان/امروز شعبات کمیسیون های ۱۵ گانه مجلس، گزارش اولیه خود در رابطه کمیسیون های تخصصی مدنظر توسط نمایندگان مجلس دهم منتشر کردند.

بر این اساس نمایندگان مجلس طبق اولویت بندی های مدنظر خود به عضویت کمیسیون های تخصصی در آمده و در کمیسیون هایی که اعضایشان بیش از ۲۳ نفر ظرفیت کمیسیون است، در جلسه آتی شعب اعضای مازاد به کمیسیون هایی با درخواست عضویت کمتر منتقل می شوند.

اما کمیسیون های تخصصی مجلس چه ها می باشند و از چه رو عضویت در آنها مهم ارزیابی می شود؟

[کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، بنا به تعریف گروه‌هایی از نمایندگان هستند که با هدف بررسی تخصصی طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس تشکیل می‌شوند.

بر پایه اصل ۶۶ قانون اساسی، تعداد کمیسیون‌ها و دوره تصدی نمایندگان در آنها در آیین نامه داخلی مجلس مشخص خواهد شد.

همچنین در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده‌است: “… مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دایمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، موُسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد”

به صورت معمول، طرح‌ها و لوایح مجلس ابتدا در کمیسیونهای مربوط مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس، نظر نهایی کمیسیون پرسیده و اعلام می‌شود.]

مطالب ذکر شده بالا که از اصول قانون اساسی و … استخراج شده مبین اهمیت کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی است بماند آنکه مسلما با توجه به بررسی طرح ها و لوایح در کمیسیون ها و ارتباط مستمر نمایندگان عضو کمیسیون ها با وزارتخانه های مرتبط و قوه مجریه، به نحوی نوع کمیسیون و چگونگی نقش آفرینی در آنها، در معادلات غیررسمی مرتبط با بهره مندی حوزه انتخابیه و استان از مزایای ارتباط با وزارتخانه مرتبط بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در حال حاضر، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر بوده و نمایندگانی که از گلستان برای حضور در این کمیسیون ها اعلام آمادگی کرده اند عبارتند از:

-کمیسیون آموزش و تحقیقات/ علیرضا ابراهیمی
-کمیسیون اجتماعی/ ….
-کمیسیون اقتصادی/ قره جه طیار
-کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی/ … کمیسیون انرژی/ اسدالله قره خانی
-کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات/ نبی هزارجریبی
-کمیسیون بهداشت و درمان/ …
-کمیسیون صنایع و معادن/ رامین نورقلی پور
-کمیسیون عمران/ شهرام غراوی
-کمیسیون فرهنگی/ …
-کمیسیون قضایی و حقوقی/ ….
-کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی/ نورمحمد تربتی نژاد
-کمیسیون اصل نود قانون اساسی/ ….
-کمیسیون تحقیق/ ….
-کمیسیون سیاست داخلی و شوراها/ …
-کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی/ ….
-کمیسیون تلفیق/ …..

آنچه که در نگاه نخست از حضور نمایندگان استان در کمیسیون های تخصصی بر می آید، در وهله اول نشانگر هماهنگی آنان با یکدیگر و به نحوی حضور آنان در کمیسیون های مورد نیاز و مرتبط با توسعه استان است.

با توجه به آنکه هر نماینده در یک کمیسیون تخصصی حضور می یابد با آنکه شاید برخلاف مجلس نهم نمایندگان گلستان در کمیسیون هایی همچون بهداشت و درمان، فرهنگی، و … حضور نداشته باشند لیکن از آن سو جهت کمیسیون های مهم دیگری که پیش از آن نمایندگان استان عضو آن نبودند اعلام آمادگی شده است.

حال با توجه به نمایانگر شدن اهمیت کمیسیون های تخصصی مجلس و مشخص گشتن علاقه منتخبان گلستان به برخی کمیسیون ها، رایزنی های فردی و جمعی آنها جهت تثبیت حضور در آن کمیسیون ها طی روزهای آینده اهمیت دارد.

نکته بعدی که نمایندگان علاوه بر نگاه تخصصی و کارشناسی، مسلما در صورت موفقیت در تثبیت حضور در کمیسیون ها مدنظر خواهند داشت، هماهنگی با یکدیگر و پوشش حوزه های انتخابیه مختلف استان و نیز ارتباط منطقی با وزرا و وزارتخانه های مرتبط جهت بهره مندی استان از پروژه ها و اعتبارات خاص در عین ایفای وظایف نمایندگی خواهد بود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۶ ب.ظ

دیدگاه