دکتر هنروررییس مرکز بهداشت گلستان در کنفرانس روز ملی جمعیت:به زودی کلینیک تخصصی نازایی دزیانی در استان راه‌اندازی می‌شود

البرز گستان/دکتر هنروررییس مرکز بهداشت استان در کنفرانس خبری مشترک با دستگاههای مرتبط با مقوله جمعیت در استانداری گلستان در خصوص روز ملی جمعیت گفت: درحال حاضر تجهیزات مورد نیاز برای این کلینیک تخصصی نازایی درگلستان خریداری شده و تیم پزشکی مشغول طی‌کردن آموزش‌های لازم است و به زودی کلینیک تخصصی نازایی دزیانی در استان راه‌اندازی می‌شود.

دکتر محمدرضا هنرور تصریح کرد: از سیاست‌های ۱۴ گانه جمعیتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است، سه محور اجرایی آن به وزارت بهداشت محول شده است.

وی با اشاره به سه سیاست محوله به وزارت بهداشت ادامه داد: نخستین سیاست این وزارتخانه تلاش در راستای پویایی و بالندگی جمعیت است که بتوان به نرخ باروری بالای ۱/۲ درصدی دست یافت؛ بحث دوم نیز اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران در دوران زایمان، شیردهی و درمان ناباروری است و سیاست سوم ارتقا امید به زندگی و تأمین تغذیه سالم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

معاون بهداشتی با بیان اینکه در راستای اجرای این سه محور اقداماتی در استان انجام شده است، گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده همکاری نزدیک با کارگروه تخصصی زنان است که یکی از رویکردهای آن شناسایی بانوان متأهل بدون فرزند یا تک فرزند است که برای آنها کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: ۵۵ هزار و ۲۷۲ خانم متأهل بدون فرزند یا تک‌فرزند در استان شناسایی شده است که حدود ۴۲ هزار و ۷۴۲ نفر تحت مشاوره و آموزش‌هایی چون نحوه برخورد با فرزند و تبعات تک‌فرزندی قرار گرفته‌اند تاکنون نیز ۳۰۳ کارگاه آموزشی برای مهارت زندگی و فرزندپروری ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ۲۵ تا ۳۵ درصد از جوانان تک‌فرزندی هستند و تغییر سبک زندگی و نگاه جوانان به زندگی در سال‌های اخیر موجب چنین اتفاقی شده است.

دکترهنرور بیان کرد: سال گذشته برای ۱۷ هزار و ۵۳۰ زوج در شرف ازدواج آموزش‌های لازم قبل از ازدواج برگزار شد و بسته‌های آموزشی نیز به آنها تحویل داده شد همچنین کلاس‌های ازدواج در مرکز استان با کمک بخش خصوص راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اجرا شدن طرح صیانت در استان گفت: طرح صیانت با همکاری آیت‌الله عبدالهادی حسینی‌شاهرودی نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری برای نخستین‌بار در شهرستان علی‌آبادکتول آغاز شد که در قالب این طرح با کمک و همکاری چند دستگاه مربوط مسائل مربوط به حوزه زناشویی بررسی می‌شود.

وی افزود: ۷۹۱ زوج در سال ۹۳ و ۱۳۰۵ زوج در سال گذشته در علی‌‌آبادکتول مورد طرح صیانت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: بقیه شهرستان‌های استان نیز در شرف راه‌اندازی این طرح هستند و با بررسی‌های مقطعی، مشخص شده است مشکلات زناشویی در میان افرادی که طرح صیانت را گذرانده‌اند به مراتب کمتر از دیگر زوجین است.

 

دکترهنرور یکی از مهمترین اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان در سال ۹۵ را افزایش باروری سالم عنوان کرد و گفت: از برنامه‌هایی که در ارتباط با باروری سالم در سال جدید در دست اجرا است بارداری‌های برنامه‌ریزی شده از طریق افزایش آگاهی و آموزش به عموم مردم است از طرفی بخشی از مشکلات زوجین بعد از ازدواج رخ می‌دهد که لازم است تحت مشاوره قرار بگیرند در همین راستا یکی از بحث‌هایی که درحال حاضر مشغول پیگیری آن هستیم راه‌اندازی کلینیک‌های رفع مشکلات جنسی برای زوجین است.

 

وی خاطرنشان کرد: طبق برآوردی که در کشور انجام شده است ۱۳ میلیون دختر و پسر در شرف ازدواج داریم، از طرفی سن ازدواج نیز در سال‌های اخیر روند افزایشی پیدا کرده است از این‌رو مسؤولان امر باید تدابیری برای افزایش ازدواج و کاهش سن ازدواج بیاندیشند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۰ ب.ظ

دیدگاه