- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مهندس قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان دردیدار باکانون خبرگان کشاورزی تهران:تا۱۰۰میلیون دلار ارزآوری در سال با بهره برداری ازتولید ۱۰ هزار هکتار میگوبرای استان

البرز گلستان/طی نشستی با حضور مدیر کل شیلات گلستان و معاونین این اداره کل، با تنی چند از اعضای کانون خبرگان کشاورزی تهران، معضلات، مشکلات و پتانسیل های بخش های شیلاتی استان گلستان بررسی شد.

در این جلسه مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به توانمندی ها و پتانسیل های موجود در همه ی بخش های اقتصادی کشور گفت: کشور ما از نظر ظرفیت ها و پتانسیل ها چیزی کم ندارد و با در پیش گرفتن مدیریت و برنامه ریزی صحیح می توان از تمام این پتانسیل ها استفاده کرد و به سر منزل مقصود رسید.

مهندس سید جواد قدس علوی با تاکید بر ظرفیت های شیلاتی موجود در استان تصریح کرد: وجود ۱۰۰ کیلومتر از دریای خزر در سواحل استان، خلیج گرگان به مساحت ۴۰ هزار هکتار، تالاب های بین المللی، رودخانه ها، بیش از ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز با پروانه برای استفاده دو منظوره کشاورزی و شیلات، بیش از ۸ هزار چشمه و … پتانسیل های بکر استان گلستان است که می توان با سرمایه گذاری در هر بخش، سودآوری برای مملکت و اشتغال برای جوانان را فراهم کرد.

وی با اشاره به طرح های اقتصادی در دست اقدام در اداره کل شیلات گلستان برای مبارزه با معضل بیکاری صیادان غیر مجاز اظهار کرد: مطالعات اجرایی مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در حال انجام است که به زودی شاهد اجرایی شدن این پروژه و اشتغال زایی برای تعداد زیادی از جوانان جویای کار استان خواهیم بود. همچنین فاز دوم مجتمع ۶ هزار هکتاری پرورش میگو گمیشان که در مجموع ۲ فاز ۱ و ۲ ، ۱۰ هزار هکتار خواهد بود ،با بهره برداری از این ۱۰ هزار هکتار تولیدی بالغ بر سالانه ۱۸ هزار تن میگو خواهیم داشت که ۸۰ درصد این تولید صرف صادرات خواهد شد.

مهندس سید جواد قدس علوی با اشاره به افق اداره کل شیلات گلستان در خصوص طرح ۱۰ هزار هکتاری تولید میگو در استان تصریح کرد: با اجرای این طرح ۸۵۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. حدود ۱۸ هزار تن تولید میگو خواهیم داشت که ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری در سال برای استان به همراه خواهد داشت.

مدیر کل شیلات گلستان بیان کرد: در راستای ایجاد درآمدهای دیگر برای تعاونیهای صیادان و ایجاد اشتغال دیگر صیادان غیر عضو در تعاونیهای صیادی طرح استفاده از ظرفیت و امکانات صیادان خصوصا در شش ماه اول سال در جهت گردشگری می باشد که جلسات تعامل با اداره کل میراث فرهنگی استان و فرمانداریهای ساحلی استان و اتحادیه تعاونیهای صیادی تشکیل گردیده است که امیدواریم در سال ۹۵ این طرح به بهره برداری برسد.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به عملی شدن اقتصاد مقاومتی در فعالیت های این اداره کل گفت: عمده فعالیت های شیلات در حوزه اقتصاد مقاومتی است . یعنی تمام مشخصاتی که مورد نظر مقام معظم رهبری برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی است به واقع در فعالیت های ما بارز و نمودار شده و می توان گفت شیلات به تمام معنا وارد اقتصاد مقاومتی شده است.

وی در خصوص طرح های شیلاتی مرتبط با اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: نمونه بارز اقتصاد مقاومتی پرورش ماهی در قفس و پن است که این طرح در استان ما به علت کم عمق بودن ساحل به خوبی جوابگو خواهد بود و قسمتی از معضل بیکاری را مرتفع خواهد کرد.

گفتنی است کانون خبرگان کشاورزی استان تهران متشکل از ۱۳ عضو، از ۱۳ شهرستان این استان در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده است و طی سفرهای سالانه به استان های مختلف کشور، به تبادل تجربیات، بازید از تشکیلات مختلف، افزایش ظرفیت ها و پتانسیل های کاری می پردازد که استان گلستان به عنوان دوازدهمین استان هدف سفر این کانون انتخاب شده است.

0 [1]
0 [1]