میرزابابایی معاون شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در مراسم گرامیداشت بافت تاریخی گرگان از شناسایی ۶۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری درکشور خبر داد.

معاون توسعه مدیریت منابع شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از شناسایی ۶۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری و بافت هایی که پیشینه روستایی دارند در ۴۹۵ شهر کشور خبر داد.

البرز گلستان/مراسم گرامیداشت بافت تاریخی گرگان و امضای تفاهم نامه همکاری چهارجانبه برای احیای آن امروز با حضور مدیران کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی استان افشین میرزابابایی معاون شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دردر گرگان برگزار گردید.

افشین میرزابابایی معاون شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این نشست افزود: طی مطالعات صورت گرفته در ۱۶۸ شهر کشور حدود ۱۵ هزار هکتار بافت تاریخی نیز شناسایی شده است.

وی، میزان سکونتگاههای غیررسمی شناسایی شده را ۴۸ هزار هکتار در ۹۱ شهر کشور بیان کرد.

میرزابابایی، سیاست وزارت راه و شهرسازی را، بازآفرینی شهری و حفظ هویت و ارزشمندی بافت تاریخی و میانی شهر با استفاده از تمام امکانات و تقاضا محوری مردم، بیان کرد.

وی ادامه داد: با این رویکرد تلاش می شود که حداقل استانداردهای زندگی برای بازگشت و سکونت مجدد مردم در بافت های قدیمی فراهم شود.

میرزابابایی با اشاره به سند راهبردی حفظ، احیا و بهسازی گذرهای تاریخی و فرهنگی کشور، افزود: برنامه ریزی برای هویت بخشی، زنده سازی و تجدید حیات در این بافت ها از مهمترین نکاتی است که در تمام سند به آن اشاره شده است.

به گفته وی، بافت قدیمی گرگان با توجه به قدمت و ثبت ۸۰ ساله اش بعنوان یکی از محورهای این سند و پایلوتی برای احیا برگزیده شده است.

معاون شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اظهارکرد: برای احیا و نوسازی بافت قدیمی شهرها تک بنایی عمل نمی شود بلکه بر مبنای محله محوری و تکیه بر عناصر باارزش مانند احیا و نوسازی خانه تاریخی کبیر گرگان عمل می شود.

میرزابابایی با تاکید بر بازگرداندن زندگی و احیا و فراهم سازی امکانات برای زندگی با آسایش مردم در بافت های تاریخی بیان کرد و گفت: نقش مدیریت شهری در احیا و نوسازی بافت قدیمی شهرها بسیار مهم است و نقش دولت، حمایتی است و با توجه به تسهیلات پیش بینی شده، مردم برای مشارکت حداکثری در این کار علاقمند هستند.

میرزابابایی با بیان اینکه مداخلات مستقیم و بخشی نگری دستگاههای متولی در احیا و نوسازی بافت های قدیمی شهر موثر نخواهد بود، گفت: مداخلات زمانی موثر است که دستگاههای متولی با هماهنگی یکدیگر پای کار بیایند و متحد عمل کنند.

وی یادآورشد: با امضای تفاهم نامه چهارجانبه، بستر قانونی این تعاملات و متحدانه عمل کردن دستگاههای اجرایی فراهم شده است.

مراسم امضای تفاهم نامه چهارجانبه احیای گذرهای تاریخی و فرهنگی بافت تاریخی گرگان همزمان با روز جهانی بافت های تاریخی (ایکوموس) و با حضور دستگاههای اجرایی متولی استان گلستان در خانه تاریخی کبیر گرگان برگزار شد.

با امضای این تفاهم نامه، باب مداخله همه جانبه و هماهنگی دستگاههای اجرایی متولی نظیر استانداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری گرگان برای ساماندهی و احیای بافت تاریخی گرگان با انعقاد یک سند همکاری باز شده است.

پیش از امضای تفاهم نامه، مدیران، کارشناسان و علاقمندان به میراث فرهنگی استان به منظور ارتقای هویت، حس تعلق مکانی و حفاظت از ارزش ها در بافت تاریخی، در بازارچه صنایع دستی گرگان واقع در محله سرچشمه گردهم آمده و مسیر این بازارچه را تا محل برگزاری مراسم امضای تفاهم نامه واقع در محله دوشنبه ای و خانه تاریخی کبیر، پیاده طی کردند.

شهر گرگان دارای ۱۵۰ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی با ارزش است که در سال ۱۳۱۰ به ثبت رسیده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۴:۰۹ ب.ظ

دیدگاه