آخرین جزئیات برگزاری حج در سال ۹۵ /رئیس سازمان حج و زیارت:دو روز پیش وزارت حج عربستان اعلام کرد که ۲۶ فروردین جلسه با مسئولان ایرانی انجام می‌شود

البرز گلستان/ رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دو روز پیش وزارت حج عربستان اعلام کرد که ۲۶ فروردین جلسه با مسئولان ایرانی انجام می‌شود و ما نیز اقدامات لازم را برای گرفتن ویزا انجام می‌دهیم.

سعید اوحدی گفت: ابتدا قرار بود در ۱۷ دی ماه سال گذشته جلسه ای را با وزیر حج عربستان برای امضای تفاهم نامه در جده داشته باشیم و طبق برنامه ریزی ها اگر این اتفاق رخ می داد، ما امسال نیز مانند سال های گذشته در ایام دهه فجر ثبت نام قطعی را با اعلام گروه های قیمتی انجام می دادیم.

وی با بیان اینکه ۴ روز پیش از قطع رابطه سیاسی ایران و عربستان وزیر حج عربستان طی نامه رسمی زمان برگزاری جلسه را به ۱۹ اسفند ماه تغییر داد، اظهار داشت: بعد از این اتفاق ما طی اطلاعیه ای اعلام کردیم که زائران واجد شرایط حج تمتع مبلغ ۵ میلیون تومان را علی الحساب به حساب خودشان واریز کنند که البته به این حساب سود هم تعلق می گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ۱۲ اسفند ماه وزارت حج عربستان اعلام کرد که  به هیئت ایرانی توسط کنسولگری خود در دبی ویزا می دهد تا جلسه با وزیر حج این کشور در ۱۹ اسفند ماه در جده برگزار شود؛ در حالی که وقتی نماینده ما برای دریافت ویزا به دبی می رود به وی اعلام می کنند که هنوز بین وزارت خارجه و وزارت حج عربستان هماهنگی های لازم صورت نگرفته و امکان صدور ویزا وجود ندارد.

اوحدی ادامه داد: ۲ روز پیش وزارت حج عربستان اعلام کرد که ۲۶ فروردین جلسه با مسئولان ایرانی انجام می شود و ما نیز اقدامات لازم را برای گرفتن ویزا انجام می دهیم و امیدواریم عدم هماهنگی ها بین دستگاه های مختلف عربستان از بین برود.

وی در همین زمینه تصریح کرد: البته اگر جلسه با وزیر حج عربستان  برگزار شود هم نمی توان آن را به منزله حل تمامی مسائل مربوط به حج تمتع قلمداد کرد؛ چرا که ما مطالبات جدی را از وزارت حج عربستان در خصوص فاجعه منا و قصور مسئولان حج این کشور داریم. به عبارت دیگر ما در جلسه با وزیر حج عربستان برای تامین امنیت زائران تضمین می خواهیم و از سوی دیگر با اینکه وظیفه پیگیری حقوقی فاجعه منا و دیه جانباختگان بر عهده وزارت خارجه است؛ حتما این مهم را هم با وزیر حج عربستان در میان خواهیم گذاشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پیگیری قول هایی که مسئولان عربستان در خصوص حادثه چرثقیل داده اند را هم پیگیری خواهیم کرد، گفت: همچنین وضعیت محاکمه دو پلیس سعودی که نیت شوم و غیرانسانی داشتند را هم مطالبه می کنیم.

اوحدی افزود: تا امروز هنوز اقدام جدی مثبتی از طرف مسئولان سعودی برای پذیرایی از حجاج ما در زمینه اقامه حج که فرضیه و حق شرعی ما به شمار می رود، انجام نشده است و قطعا اگر طی روزها آینده ویزای هیئت ایرانی صادر شود و هیئت ایرانی به عربستان سفر کنند حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبی طبق وظیفه ذاتی مان برای اقامه فریضه واجب حج تلاش خواهیم کرد و اگر موانعی هم بر سر این راه از سوی مسئولان عربستانی مشاهده شود، حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد./منبع تسنیم

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۳:۳۶ ب.ظ

دیدگاه