مهندس مقدم دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان :سوابق تاریخی زلزله در استان نشان ‌می‌دهد این منطقه از مناطق مستعد برای وقوع زلزله‎های متعدد است

البرز گلستان/مهندس صادق‌علی مقدم صبح امروز یکشنبه در گفت‎و‎گویی خبری در گرگان اظهار کرد: بی‎توجهی به ساخت و ساز اصولی و وجود بافت فرسوده در استان می‌تواند آسیب‎های جدی به بخش‌های زیرساختی و جامعه انسانی وارد سازد.

وی با اشاره به وقوع زلزله طی صبح امروز در استان اذعان کرد: این زلزله ۳٫۵ ریشتری در گلستان،خسارتی در پی نداشته است.

زلزله صبح امروز کردکوی خسارتی در پی نداشته است

مقدم خاطرنشان کرد: این زمین‌لرزه راس ساعت ۹:۴۶ صبح امروز یکشنبه در مقیاس ۳٫۵ درجه ریشتر در شهر «کردکوی» به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: این زلزله در عمق هشت کیلومتری زمین و در طول جغرافیایی  ۵۴.۱۸۷ و عرض جغرافیایی ۳۶.۷۹۵ روی داده است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وقوع زلزله‌های متعد در این استان شمالی افزود: طی سال گذشته زلزله‌های متعددی در گلستان به وقوع پیوست که در آخرین بار نیز ‌می‌توان به وقوع پنج زلزله‌ طی یک روز در شهرستان «مینودشت»، اشاره کرد که با شدتی حدود چهار ریشتر بوده است.

مقدم خاطرنشان کرد: زلزله‌هایی دیگر نیز طی سال گذشته در شهرستان علی آباد کتول، رامیان و آق‌قلا به وقوع پیوست اما خوشبختانه این زمین‌لرزه ها خسارتی به استان وارد نکرد.

وی با اشاره به زلزله‌خیزی گلستان اذعان کرد: سوابق تاریخی زلزله در گلستان نشان ‌می‌دهد این منطقه از مناطق مستعد برای وقوع زلزله‎های متعدد است و باید این موضوع را بسیار جدی گرفت.

 مقدم یادآور شد: بهترین راه روبه‌رو شدن با چنین پدیده‌ای در استان، پیش‌بینی راهکارهای مقابله با این پدیده است که از معبر حوزه پیشگیری و مقابله می‌گذرد.

این مسئول گلستانی تصریح کرد: آماده‌سازی جامعه از طریق برنامه‌های آموزشی می‌تواند، ضمن ایمن‌سازی جامعه انسانی شرایط بهتری برای مواجهه آنان با چنین پدیده‌ای مهیب و مخرب مهیا سازد.

مقدم اضافه کرد: باید ضمن حفظ دغدغه و آمادگی لازم، بیش از گذشته به موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی ناشی از زلزله توجه و به شکل جدی و عملی، تدابیری را اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: اگر چه طی این سال‌ها برنامه‌های خوبی توسط دستگاه‌های متولی در حوزه آموزش و امداد و نجات انجام و مناسبت‌های ملی برای افزایش آمادگی در مقابله زلزله ثبت شده، اما با وجود این کارها، همچنان نیازمند توجه جدی‌تر به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه نسبت به موضوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی هستیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱۶ ب.ظ

دیدگاه