وزیر کشور در نشست استانداران اعلام کرد: ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهر ۹۵ تشکیل می شود

البرز گلستان به نقل از شبستان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم در نشست استانداران سراسر کشور در آستانه ۹۵ گفت: از مهرماه سال آینده ستاد اجرای انتخابات ریاست جمهوری کلید می‌خورد و ستاد انتخابات در وزارت کشور آغاز به کار خواهد کرد.

وی در ادامه از شورای نگهبان خواست تا تایید صحت انتخابات در حوزه‌های باقیمانده را اعلام کند تا نگرانی مردم در این حوزه‌ها از بین رفته و شور و نشاط به آنها بازگردد.

وی با بیان اینکه ما سال ۹۴ را با همه فراز و فرودهایی که داشتیم و همه اتفاقات داخلی بین‌المللی و منطقه‌ای با همدلی و همزبانی که تجلی‌اش را در انتخابات شاهد بودیم پشت سر گذاشتیم افزود: رضایتمندی شخص رهبر انقلاب مردم احزاب گروهها افراد اشخاص و شخص رییس جمهور از انتخابات دال بر این مساله است که خداوند توفیق داد ما موضوع همدلی و همزبانی را تحقق عملی ببخشیم.

وزیر کشور ادامه داد: بعد از انتخابات هم دور هم نشسته‌ایم و راضی هستیم و باید شکرگزار خدا و مردم و رهبری برای این موهبت باشیم و شکرگزاری ما تلاش بیشتر و خدمت بیشتر به مردم خواهد بود و خدمت به مردم تحقق آرمانهای انقلاب در ابعاد سیاسی اجتماعی و اقتصادی است.

رحمانی فضلی از استانداران، بخشداران، فرمانداران و کارکنان وزارت کشور در سراسر کشور به دلیل اجرای همه سیاست‌های ابلاغی و توصیه‌های شخص رئیس جمهور و رهنمودهای مقام معظم رهبری در انتخابات تقدیر و تشکر کرد و افزود: همه ناظر بر وزارت کشور در انتخابات بوده اند و مردم نامزدها احزاب حامیان انها و دستگاههای نظارتی همه و همه ناظر بر وزارت کشور بوده اند و شاید به اندازه انگشتان دست هم در این انتخابات اعتراض و تقاضای رسیدگی نداشتیم.

وی تصریح کرد: وزارت کشور بحث بی طرفی سلامت و اجرای قانونی انتخابات را عملیاتی کرد و ما ۹۴ را با توجه به علی رغم همه کمبودها و کاهش ها به پایان رساندیم و تلاش کردیم که در روال منطقی و معمول امسال را پیش ببریم.

وزیر کشور یادآور شد: در برنامه های سال ۹۴ وزارت کشور با چند مساله خارج از برنامه ریزی مواجه بود که از آن جمله می توان به حادثه منا اشاره کرد که برنامه‌ریزی بخش داخلی آن به عهده وزارت کشور افتاد و این حادثه بسیار غم انگیز احساسات مردم را تحریک کرده بود و فاصله خانواده‌ها از شهدای این واقعه دغدغه زیادی ایجاد می کرد و رسانه های خارجی هم این موضوع را دامن می زدند و ما توانستیم با برنامه ریزی این حادثه را به نحو احسن جمع کنیم.

وی با یاداوری مساله بعدی که خارج از برنامه ریزی بر عهده وزارت کشور در سال ۹۴ قرار گرفته بود به ساماندهی زوار اربعین اشاره کرد و گفت: قرار نبود امسال وزارت کشور ساماندهی این مساله را بر عهده داشته باشد اما به دلیل درگیری سازمان حج و زیارت با مساله منا رهبر معظم انقلاب دستور دادند که متولی این موضوع وزارت کشور باشد و ما با حداکثر ۵/۱ ماه فرصت عملیات عظیم مذهبی ایجاد امنیت و امکانات برای ۲ میلیون زائر را انجام دهیم و با لطف معاونین و استانداران و تمام دستگاههای امنیتی نظامی و اطلاعاتی این موضوع را مدیریت کرده‌ایم.

همه مسئولان کشور در این انتخابات کاندیدا بودند

وزیر کشور دولت یازدهم مساله سومی که این وزارتخانه در سال ۹۴ با آن درگیر بود را مساله انتخابات مطرح کرد و گفت: اولویت برنامه ریزی شده ما مساله انتخابات بود که از اول سال با ان جلو رفتیم اما مسایل پیش بینی نشده نیز در این روند وجود داشت که مستلزم برنامه ریزی بود و با توجه به اینکه این انتخابات دو انتخابات مهم بود و همه مسئولین کشور هم در آن کاندیدا بودند و همه درگیر مستقیم انتخابات بودند توانستیم آن را به صورت قانونی و سالم و باشکوه برگزار کنیم.

وی به دسترسی همگانی مسئولین و کاندیداها به وزارت کشور در جریان این انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: ما هر وقت هر کسی اراده داشت و زنگ می زد و نظری ارایه می داد باید آن نظر را لحاظ می کردیم و با همکاری شورای نگهبان توانستیم این انتخابات را به صورت مناسب برگزار کنیم.

در اصلاح قانون انتخابات اختیارات شورای نگهبان با جزییات مشخص شود

رحمانی فضلی در ادامه راجع به نقش شورای نگهبان در این انتخابات به نقدهای به وجود امده درخصوص اختیارات شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: به نظر من تقصیر این عزیزان در شورای نگهبان از قانون انتخابات متفاوت است و این امر، امری مثبتی است اما باید در قانون بعدی انتخابات تعریف جامع تری از این موضوع صورت بگیرد و درخصوص تحقیق محلی و یا احراز صلاحیت‌ها سوالات موجود را در اصلاح قانون پاسخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما در انتخابات همکاری خوبی با شورای نگهبان داشتیم و آقای امیری رابط ما در شورای نگهبان بوده اند و آقای مقیمی هم مسئول مستقیم انتخابات بوده اند و من هم چند جلسه‌ای در حضور آقای جنتی برگزار کردم و در بخشهایی که ما اصرار داشتیم و امکانات هم موجود بود اما نظر آن عزیزان را اعمال کردیم.

وی به نظر شورای نگهبان برای شمارش آرا به روش سنتی اشاره کرد و گفت نظر ما در شمارش ارای الکترونیکی بود اما علی رغم تایید سخت افزار شورای نگهبان سوالاتی درخصوص نرم افزار داشت که جوابهای ما را هم قبول نکردند و ما از روش سنتی در این مورد استفاده کردیم.

وی به موضوع ثبت نام نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه ثبت نام ها نیز تعداد زیادی از عزیزان ثبت نام کردند که ما این مساله را برای کشور مبارک می دانستیم اما کار را درخصوص مراحل اجرایی و احراز صلاحیت برای ما سنگین کرد ما در وزارت کشور ضمن استقبال از حضور مردم در این ثبت نام ها شاهد تحلیلهایی در محافل سیاسی بودیم که این تعداد زیاد داوطلبان را توطئه ای از سوی وزارت کشور می دانستند که بار تایید صلاحیتها را بر دوش شورای نگهبان انداخت در حالیکه ثبت نامها از جریان مخالفی که به جریان متهم داشت بیشتر بود.

رحمانی فضلی ادامه داد: ما در تایید صلاحیتها هم استعلام گرفتیم و حدود ۸۳ درصد یعنی ۱۰ هزار نفر از ثبت نام کنندگان فاقد سوابق بودند که از نظر هیئتهای اجرایی تایید صلاحیت می شدند اما نظر شورای نگهبان در اینجا با ما تفاوت داشت.

وی خاطرنشان کرد: اما در هر صورت هیئت های اجرایی بدون هیچ تنشی بیش از ۹۵ درصد شعبه ها تشکیل شد و در ۴ الی ۵ درصد شعبه ها که مشکل داشتیم مشکلات را با شورای نگهبان حل کردیم.

وی افزود: در ادامه به بحث اخذ آرا رسیدیم که از ساعت ۸ صبح ۷ اسفند این اقدام آغاز شد و در تهران ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه شب درب حوزه های انتخاباتی بسته شد و در ساتانها نیز بنا به تصمیم استانداران عمل شد. و در بخش شمارش آرا هم بیشتر صندوقها با نظارت اعضای هیئتهای اجرایی و هیئتهای نظارت انجام شد و مشکلاتی نیز که وجود داشت برای ما صورتجلسه شد و ما در تهران هم توانستیم نتیجه را بدون هیچ مشکلی یک روز زودتر اعلام کنیم.

شورای نگهبان تایید صحت انتخابات در مناطق باقی مانده را سریعتر اعلام کند

رحمانی فضلی در ادامه به مرحله ای که در حال حاضر در آن حضور داریم اشاره کرد و گفت: الان در مرحله ای هستیم که شورای نگهبان باید تایید صحت انتخابات در مناطق مختلف را اعلام کند و هر چه سریعتر اگر این کار را انجام دهد این مساله از نگرانی های به وجود امده مردم می کاهد و نشاط و شادی مردم را بیشتر می کند.

وی افزود: ما در این انتخابات به هر گونه اعتراض رسیدگی کرده ایم و رسانه های خارجی هم نتوانستند ایراد بگیرند و به حضور مردم اعتراف کرده اند و مقام معظم رهبری هم درچند مورد تقدیر انجام داده اند و رئیس جمهور هم در چند مورد مسایلی را گوشزد کرده اند.

مردم در این انتخابات به گفتمان رای داده اند

وزیر کشور در ادامه با تاکید بر این نکته که برای ما مهم این است که انتخابات را به خوبی برگزار کردیم و نتیجه انتخابات ربطی به وزارت کشور و شورای نگهبان ندارد خاطرنشان کرد: نتیجه را مردم رقم زده اند و من معتقدم که مردم این بار به گفتمان رای داده‌اند زیرا من به عنوان یک ادم سیاسی نزدیک به ۱۸ نفر از منتخبین تهران را نمی شناسم پس مردم هم شناخت زیادی نداشتند و به لیست رای داده اند و با توجه به شعارهای انتخابات و فضاهای عملکردی مردم این انتخاب را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: ما باید قدردان باشیم و مقدمات را فراهم کنیم تا مجلس دهم به وظایف خودش عمل کند.

اولویتهای وزارت کشور در سال ۹۵

وزیر کشور در ادامه درخصوص برنامه وزارت کشور در سال ۹۵ به استانداران حاضر در این جلسه گفت: اولویت اصلی ما تحقق مطالبات مردم در حوزه اقتصاد مقاومتی است و معتقدیم تحویل برجام به معنای تسهیل کننده است و استانداران باید برنامه های اقتصاد مقاومتی را با تسهیل کنندگی برجام در اولویت قرار دهند.

وی اعلام کرد: سال بعد بین استانها یک رقابت مثبت و سازنده در حوزه اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی می شود.

وی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را اولویت دیگر برنامه استانها و وزارت کشور دانست و یادآور شد: تمام مسئولین اجتماعی کشور در دو جلسه ۶ ساعته در حضور مقام معظم رهبری بحث آسیبهای اجتماعی را مطرح کرده اند که ایشان اولویت اول رفع آسیبهای اجتماعی بحث اعتیاد و مواد مخدر اعلام کردند.

وی گفت: اراده وزارت کشور بر این است که اولا فرمایشات ایشان را در حوزه های اجتماعی عملیاتی کند و موضوع مواد مخدر و اعتیاد را به عنوان موضوع جدی پیگیری کنند.

وزیر کشور توجه به ارباب رجوع و ایجاد رضایتمندی مردم در مراجعه و دریافت خدمات به ادارات را از دیگر اولویتهای استانداران در سال جدید دانست و گفت: این رضایتمندی قانع کننده نیست و باید تکریم ارباب رجوع از طریق استانداران به صورت جدی پیگیری شود.

رحمانی فضلی برنامه دیگر وزارت کشور در سال ۹۵ را توجه به شهرداری ها اعلام کرد و گفت: در سال ۹۴ به دلیل کمبود بودجه مالیات بر ارزش افزوده شهرداریها کم بود و شهرداریهای کوچک ما به دلیل رکود در بخش ساختمان دچار مشکل شده اند که باید در سال ۹۵ فکر خوبی برای انها داشته باشیم تا بتوانیم انها را فعال کنیم.

وی در ادامه توجه و توسعه روستایی را از دیگر اقدامات مدنظر وزارت کشور در سال ۹۵ اعلام کرد.

تشکیل ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهر ۹۵

رحمانی فضلی در بخش پایانی اظهارات خود از تشکیل ستاد انتخابات ریاست جمهوری از مهرماه در وزارت کشور خبر داد و گفت: در دیماه سال بعد کشور وارد انتخابات ریاست جمهوری می شود و در حوزه‌های سیاسی فضای انتخابات ریاست جمهوری قالب خواهد بود و ما از مهرماه کلید انتخابات در حوزه اجرایی را خواهیم زد و ستاد انتخابات را تشکیل خواهیم داد و به هر روشی شما باید به ما اطمینان دهید که انتخابات در دور بعد با جدیت و سرعت بیشتری انجام می شود.

وی در پایان تصریح کرد: برای برگزاری بهتر انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور اقدامات ملزوم را انجام خواهد داد حتی اگر نیاز به جابجایی باشد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۶ ب.ظ

دیدگاه