حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری: دولت همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند، سالم و شکوهمند به کار گرفت

البرز گلستان /به نقل از تسنیم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: روزهای پایانی سال ۹۴ را سپری می‌کنیم به اعتقاد بنده سال ۹۴ سال تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران بود.

وی گفت: از آغاز سال که طلیعه آن تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم و توافق هسته‌ای در لوزان و پس از آن به ۲۳ تیرماه رسیدیم که به عنوان روزی ماندگار و تاریخی تعامل و روز توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ بود. برای مردم این روز روز بسیار مبارکی بود که در ایام ماه مبارک رمضان و چند روز پس از آن در روز ۲۹ تیرماه همه قطعنامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود و در شورای امنیت تصویب شده بود لغو شد و شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌انداخت به کشوری مهم تبدیل شد که طرفدار صلح جهانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: سپس روز مهم و تاریخی در  ۲۴ آذر ماه بود که در این روز  ۱۲ مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد، پی ام دی آن چیزی که آنها به عنوان یک برنامه احتمالی نظامی مطرح می‌کردند، بسته شد و اساساً پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد، شورای حکام اعلام کرد نگاه گذشته پایان پذیرفته و نگاه ما نسبت به ایران نگاه به برنامه آینده ایران است.

روحانی تصریح کرد: در ۲۶ دی ماه برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید و از فردای آن روز همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بود، لغو شد و در هفتم اسفند آن افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: هفتم اسفندی که مردم بار دیگر اعتماد خود را  به نظامشان، رهبری‌شان و دولت‌شان نشان دادند، پای صندوق آراء آمدند و جهان را یک بار دیگر به شگفتی واداشتند. پایه‌های نظام را بیش از گذشته مستحکم کردند.

رئیس جمهور با اشاره به نقش دولت در برگزاری انتخابات گفت: دولت همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند، سالم و شکوهمند به کار گرفت. ممکن است برخی از انتظارات برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات دولت هیچ شب آرامی نداشت. دولت همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند. همه توان خود را به کار گرفت تا تعداد افرادی که می‌توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند بیشتر و بیشتر شود، چون قول دولت به مردم رقابت حداکثری و به دنبال آن مشارکت حداکثری بود.

روحانی همچنین گفت: ما تلاش کردیم در حد توانمان با حفظ آرامش رقابت حداکثری را به مشارکت حداکثری برسانیم و البته در اینجا من از همه کاندیداها سپاسگذاری و تشکر می‌کنم به ویژه آنهایی که صلاحیت آنها مورد تأیید قرار نگرفت به دلیل اینکه همه قانونی عمل کردند. اگر اعتراض و اقدامی کردند، در چارچوب قانون بود و این به معنای بلوغ سیاسی در صحنه فعالیت‌های رقابتی و انتخاباتی بود، همه آنهایی که برای ترغیب مردم به انتخابات و حضور مردم پای صندوق تشویق کردند از رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی تا همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه که با پیام کتبی یا صوتی‌ خود مردم را به انتخابات تشویق کردند و از مردم خواستند پای صندوق آرا بشتابند. همه مراجع، بزرگان به ویژه هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و همه اصحاب رسانه که هم در دوران توافق هسته‌ای بار سنگینی را بردوش کشیدند و هم در دوران انتخابات کار بسیار بزرگی را انجام دادند تشکر می‌کنیم.

وی در همین زمینه گفت: با تلاش فراگیر همگانی خوشبختانه یک انتخابات بسیار خوبی هم از لحاظ حضور مردم و هم از لحاظ امنیت که حتی یک ناامنی در سراسر کشور نداشتیم، برگزار شد.

رئیس جمهور با اشاره به زحمات نیروهای امنیتی در برگزاری انتخابات، یادآور شد: از همه نیروهای امنیتی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج و همه آنهایی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می‌کنند و کشور امنی را امروز در معرض دید جهانیان قرار دادند که در سراسر کشورهای منطقه ما شما مشابهی برای ایران پیدا نمی‌کنید از لحاظ امنیت و با کمال متانت آرامش مردم پای صندوق رأی آمدند با نشاط با امید با اعتماد به صندوق بزرگترین پایه و استحکام برای نظام اعتماد مردم به صندوق آرا و نگاه مردم برای تغییر به صندوق آرا است هر که ما می‌خواهیم از صندوق آرا باید بخواهیم و در نحوه رأی دادنمان باید به داخل کشور به خارج کشور به همه اعلام کنیم که چه می‌خواهیم چه مسیری را می‌پسندیم.

“من بسیار خوشحالم که در میان همه جناح‌ها همه احزاب و گروه‌ها عمدتاً معتدلین انتخاب شدند و این بسیار مهم است به این معنا است که مردم ما میانه روی را برگزیده و انتخاب کرده معنای آن این است که راهی که مردم در ۹۲ انتخاب کردند همان مسیر را ادامه دادند و آنچه پیام مردم به همه مسئولین است اینکه ما از شما همدلی را می‌خواهیم. مجلس آینده چه مجلس خبرگان رهبری که دارای اهمیتی ویژه است و چه مجلس شورای اسلامی که برای قانونگذاری و سرنوشت روزمره مردم اهمیت دارد خاص دولت هماهنگی و همکاری بیشتر میان همه نهادها و قوا است.”

روحانی ادامه داد: ما مجلس شورای اسلامی تابع دولت را نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم مجلس و دولت در کنار هم البته تابع اصول مشابه و واحد هستند البته اهداف ملی واحد را دنبال می‌کنند ما دولت همدل و همراه با مجلس و مجلس همدل و همراه با دولت می‌خواهیم مجلس جایگاه ویژه خودش را دارد در قانون اساسی این جایگاه تبیین شده است، بسیار من امیدوارم که همکاری ما با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد گرچه در مجلس نهم نیز ما همواره تلاش کردیم روابط بسیار خوبی با مجلس داشته باشیم نه سوالات فراوان نمایندگان ما را عصبانی کرد نه استیضاح‌ها ما را عصبانی کرد و نه رد بعضی از لوایح ما را عصبانی کرد نه تأخیر آنها حتی اگر بودجه ما هم امسال تصوب نشود برنامه ما تصویب نشود بازهم رابطه خوب ما با مجلس نهم تا روز‌آخر انشا الله به یاری خداوند حفظ می‌شود.

وی افزود: بسیار امیدوارم که در مجلس دهم ما شرایط بهتری را برای همکاری داشته باشیم، آنچه مردم از ما می‌خواهند اینکه قوا در کنار هم باشند برای حل مشکلات مردم. مردم بداخلاقی هیچ کس را نمی‌خواهند، مردم در هفت اسفند پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند مردم در هفتم اسفند گفتند که تهمت افترا شعارهای غلط نتیجه معکوس می‌دهد همه ما باید در مسیر اخلاق باشیم در مسیر حقوق مردم باشیم در مسیر رفاه مردم باشیم قدرت ملی باشیم آینده درخشان این کشور باشیم. قانون اساسی هم خواسته در مجلس افکار مختلف نظرات مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد. و لذا گفته حتی مسیحیان باید نماینده باشند یهودی‌ها، زرتشتیان نماینده داشته باشند و طبیعی است که همه نظرات و افکار در ملجس نماینده داشته باشند مجلس یک دست از لحاظ جناحی فکری حزبی مجلس مطلوبی نیست باید با هم هم فکری کنیم از نظرات هم استفاده کنیم و نقد سازنده کنیم و به فکر آینده باشیم

رئیس جمهور ادامه داد: ما برجام یک را تقریباً به حول قوه الهی به پایان رساندیم تقریبا برای این است که جزئیات در برخی از امور زمان بخواهد اما دولت‌های طرف مقابل ما یعنی ۱+۵ به تعهدات اساسی خودشان عمل کردند و از لحاظ سیاسی نظرات خود را به بخش‌های اقتصادی اعلام کردند البته تعامل بخش‌های اقتصادی غیردولتی مخصوصاً خوب شرایط خودش را دارد. زمان بندی خودش را دارد امروز فعالیت بانک‌های ما بانک‌های خارجی شروع شده آغاز شده و روز به روز هم بهتر و بیشتر می‌شود.

روحانی ادامه داد: مسئله سوئیفت حل شده است، بیمه تاحد زیادی اجرایی شده و ممکن است هنوز برخی از شرکت‌های بیمه فعال نشده باشند، شرکت‌های خارجی اما بیشتر شرکت‌ها فعال شدند.

وی همچنین با بیان اینکه به ملت بزرگ ایران عرض می کنم که نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات حدود ۱۰ درصد هزینه آن کاهش پیدا کرده است، گفت: به ملت عزیز ایران اعلام می‌کنم که هزینه حمل و نقل دریایی ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. به مردم عزیز ایران اعلام می‌کنم در طول چند ماه گذشته ۴٫۲ میلیارد سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده به مردم عزیز ایران اعلام می‌کنم ایران جایگاه خودش را در صادرات نفت بازیافته است احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته‌ای نبوده است ما از لحاظ نقشمان در صادرات نفت باید به نقش گذشته برگردیم و قدم به قدم داریم برمی‌گردیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: صادرات نفت ما، زمان می‌خواهد برای اینکه نفت را صادر کنیم، البته ۴۰۰ هزار بشکه در این مدت کوتاه اضافه کردیم و روز به روز اضافه خواهد شد اما برای اینکه به جایگاه قبلی برگردیم ما نیاز به زمان داریم. در صنعت هوایی علی رغم اینکه مثل بعضی‌ها خوشحال نشدند، ما می‌خواهیم صنعت هوایی ما به جایگاه خودش برگردد. ما دل‌مان نمی‌خواهد مردم در سال میلیاردها دلار طبق اعلام وزیر راه در هیئت وزیران سالانه حدود ۴٫۵ میلیارد دلار مردم ایران پول هواپیمای خارجی را پرداخت می‌کنند به شرکت های خارجی برای خرید بلیت در هواپیماهای خارجی و ما می‌خواهیم به شرکت‌های داخلی برگردد، فکر نمی‌کنم کسی ناراحت شود که پول مردم ایران به جیب ایرانی برسد و برای توسعه کشور صرف شود.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم کسی ناراحت شود که ما در صنعت هوایی جایگاه خود را بازیابیم و در تجارت جایگاه خود را برای صادرات پیدا کنیم؛ در جذب سرمایه جایگاهی که در شأن ملت ایران است را پیدا کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما برجام یک را اجرایی کرده‌ایم، گفت: اگر جزئیاتی باقی‌مانده در مسیر درست و صحیح خود اجرایی خواهد شد. البته اگر طرف مقابل ما بخواهد جایی به وظیفه و حقوق خود عمل نکند عکس العمل فوری ما را خواهد دید، اما درخواست من از مردم ایران برای برجام ۲ است. ما همه باید دست به دست هم دهیم و نیاز به اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران، وحدت و برادری، رونق اقتصادی و پیشرفت کشور و قدرت ملی داریم. ما باید همفکر و هماهنگ شویم.

وی اظهار داشت: من به ملت بزرگ ایران نوید می‌دهم که سال ۹۵ به حول و قوه الهی انشاءالله سالی به مراتب بهتر از لحاظ شرایط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال ۹۴ خواهد بود. ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم؛ من نقاط فوق العاده مثبت ۹۴ را گفتم، اما مشکلاتی نیز در سال ۹۴ داشتیم.

رئیس جمهور یادآور شد: شما می‌دانید که درآمد نفتی ما در سال ۹۰، ۱۲۰ میلیارد دلار و در سال ۹۴ کمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده است؛ یعنی درآمد ما به یک ششم تقلیل پیدا کرده است؛ اما ما با همین درآمد کم کشور را با کمک مردم و همدلی و همزبانی توانستیم به خوبی اداره کنیم. می‌بینید که کشورهای تولیدکننده نفت که در همسایگی ما هستند، در چه وضعیتی به سر می‌برند؛ ارزش پول ملی بسیاری از این کشورها به نصف و برخی از این کشورها به ۴۰ درصد و برخی دیگر به ۶۰ درصد تقلیل پیدا کرده است و تورم در تمام این کشورها افزایش پیدا کرده است.

روحانی ادامه داد: در برخی کشورهای تولیدکننده نفت تورم به ۱۵۰ درصد رسیده ولی به حمدالله تورم ما روز به روز کاهنده بوده و کاهش پیدا کرده است. جالب است مردم ما بدانند که ماه بهمن و اسفند تورم ما همیشه از لحاظ تورم ماهانه به صورت معمول بیشتر می‌شود؛ اما تورم ماه بهمن ما منفی بوده و این نشان می‌دهد که همدلی و همزبانی در این کشور برای ساختن و حفظ کشور وجود داشته است.

وی تأکید کرد: شما می بینید که حتی در شرایط رکود، ما در سال گذشته رشد مثبت ۳ درصد را داشتیم. امسال هم به حول و قوه الهی رشد ما مثبت خواهد بود و سال آینده نیز رشد بسیار خوبی خواهیم داشت. بنابراین خواست من پیشاپیش برای روزهای پایانی سال ۹۴ و سال ۹۵ همکاری بیشتر، تصمیم قاطع‌ و همگانی و همدلی برای برجام دو است و ان‌شاءالله ما در همه زمینه‌ها از فرصت بدست آمده با هماهنگی بیشتر بین قوا برای توسعه کشور استفاده و بهره برداری خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

روحانی در پاسخ به نخستین سوال خبرنگاران  مبنی بر اینکه جزئیات برنامه اقتصادی دولت برای بهبود وضع معیشت و اشتغال جوانان چیست، اظهار داشت: من در هیئت وزیران از وزرا درخواست کردم که سال آینده ان‌شاءالله از لحاظ اقتصادی ما شرایط بهتری خواهیم داشت بنابراین همه وزارتخانه‌های اقتصادی خود را برای تحول در سال آینده آماده کنند. شرایط ما برای جذب سرمایه خارجی بسیار بهتر شده است.

وی ادامه داد: وزارتخانه‌های مربوطه باید خود را برای جذب سرمایه خارجی آماده کنند. شرایط ما برای تعامل با بانک‌ها نسبت به گذشته کاملاً متفاوت است و باید وزارتخانه‌ها خود را برای این کار آماده کنند. از وزرا خواستم که هر کدام طرح ضربتی کوتاه مدتی که مدنظرشان است را در هیئت وزیران مطرح کنند تا دولت در حد توان خود بتواند در این زمینه کمک بیشتری بکند. به طور مثال وزیری گفت که زیرساخت‌های ما اماده است و شما پول بیشتری اختصاص دهید تا ما ریل‌ها را وارد کنیم یا در راه آهن بتوانیم تحول مثبتی را شاهد باشیم.

رئیس جمهور افزود: وزیر دیگری گفت که ما می‌توانیم در کشت گلخانه‌ای بهره بسیار بیشتری را ببریم و شما در این زمینه کمک کنید تا ما کار را توسعه دهیم. وزیر دیگری در زمینه نیرو می‌گفت که ما زمینه خوبی برای جذب سرمایه و ساخت نیروگاه‌ها داریم و در همان جا همه وزرا طرح‌های مورد نظر خود را مطرح کردند که البته ما در حد توان‌مان به طرح همه آنها کمک خواهیم کرد.

روحانی اظهار داشت: من دوباره می‌خواهم بر حرف تکراری تأکید کنم و آن این است که اقتصاد کشور باید توسط بخش غیردولتی احیا شود و دولت باید به این مسئله کمک کند و تسهیلات لازم را فراهم کند. می‌خواهم به بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی و تعاونی بگویم که ما (دولت) در سال ۹۴ قدم‌های مهمی را برداشتیم. هزینه‌های حمل و نقل دریایی را ۲۵ درصد کاهش دادیم و امروز کشتی‌های بزرگ می‌توانند مستقیم در ایران پهلو بگیرند و نیاز به جابجایی بار از کشوری به کشور دیگر نیست.

وی با بیان اینکه امروز ما در شرایطی هستیم که به راحتی می‌توانیم در توسعه ریل فعال شویم، یادآور شد:در مسائل اساسی همچون محیط زیست، آب و مشکل فاضلاب در کشور و همچنین مسائلی که به سلامت مردم مربوط می‌شود به ویژه اشتغال نیاز به کار بیشتری داریم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کارشناسان داخلی معتقدند که به آن میزان که برجام در نهاد ریاست جمهوری زنده و پویا نشان داده می‌شود، اما در واقعیت و بازار و بین مردم چنین امری تا این لحظه حس نمی‌شود، شما چه برنامه جدی و قابل استفاده برای مردم در موضوع برجام دارید، گفت: در فروش نفت دست ما باز شده و تحریم‌ها برداشته شده است.

روحانی ادامه داد: ما یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و از فروش بیش از این میزان ممنوعیت داشتیم ولی الآن دست ما باز است؛ الآن یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و سال دیگر این رقم بالا می‌رود. نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند که بالای دو میلیون بشکه بفروشند. روابط بانکی ما برقرار شده و پول‌های ما به راحتی در دنیا جابجا می‌شود. این موضوع مخفی نیست.

وی گفت: در حالی که همه کشورهای همسایه ما به خاطر کاهش نفت دچار مشکل شده‌اند، ما مشکلی نداریم و قیمت دلار ما بالعیان است و همه می‌بینند که قیمت دلار چقدر است و قیمت دلار در چه حدی در کشورهای مجاور ما بالا رفته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تورم در کشور ما کاهش پیدا کرده است، تأکید کرد: ما هیچ چیز مخفی نداریم و همه این مسائل به وضوح برای مردم ما روشن است. هرکس امروز در صادرات کالا و واردات مواد اولیه است و حساب ال سی می‌خواهد باز کند، برجام را به خوبی حس می‌کند و کم کم با آمدن هواپیما در داخل کشور، مسافری که سوار آن هواپیما می‌شود، برجام را به خوبی حس می‌کند؛ با توسعه ریل و امدن لوکوموتیوهای جدید مردم ما در قطار برجام را حس می‌کنند و مردم و رسانه‌های منصف قدم به قدم برجام را لمس می‌کنند.

روحانی در انتقاد به برخی رسانه‌ها یادآور شد: برخی رسانه‌ها خیلی سخت‌شان است چرا که مدتی چیز دیگری به مردم گفتند و حالا واقعیت دیگری مشهود شده است و برای‌شان خیلی سخت است.(ان‌ الله هو التواب الرحیم) همه باید توبه کنند. توبه که چیز بدی نیست و اگر کسی اشتباهی کرده بگوید که اشتباه کردم. خیلی‌ها می‌گفتند که اینها همین جوری می‌گویند که سانترفیوژ می‌چرخد و زندگی مردم و کارخانه نیز می‌چرخد و آیا می‌شود این دو با هم بچرخد؟

وی ادامه داد: حالا همان‌ها می‌بینند که سانترفیوژ در فوردو و نطنز می‌چرخد و همچنین بانک مرکزی نیز می‌چرخد. وزارت صنایع در آخرین گزارش خود می‌گوید با ۱۰۲ شرکت خارجی برای سرمایه گذاری خارجی ما مذاکره را به اتمام رسانده‌ایم؛ این مسائل چیزی نیست که برای کسی مخفی باشد و همه چیز آشکار است.

رئیس جمهور با تأکید براینکه برجام یک مانند آفتاب تابان است، تصریح کرد: چشم‌ها را باید باز کرد. در مورد اینکه اروپا و آمریکا به وظایف خود عمل نمی‌کنند باید بگویم که آقای عراقچی که مسئول اجرای برجام در کشور است و باید پاسخ دهند. ممکن است ایراد و اشکال وجود داشته باشد اما آمریکا و اروپا یعنی ۱+۵ به تعهدات اساسی خودشان، عمل کرده‌اند. اگر هم یک مورد ایراد بوده است ما اعلام کرده‌ایم و اگر هم ایرادی باشد اعلام خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه تحریم‌ها برداشته شده است، گفت: برخی تحریم‌هایی که مربوط به هسته‌ای نبوده نیز برداشته شده است. معنای حرف ما این نیست که حواس ما جمع نباشد ممکن است اروپا و آمریکا درجایی خطا کنند و ما باید در برابر آنها بایستیم و اگر موردی در اجرا دقیق نبود، باید تذکر دهیم. اما مردم ما واقعیت امر را به خوبی حس و لمس می‌کند.

وی ادامه داد: بنده از برخی رسانه‌ها می‌خواهم واقعیت را آنچنان که هست، نشان دهند. چرا که مردم ما مردم آگاهی هستند و در انتخابات نشان دادند که حرف‌های دروغ، بی اساس و تهمت اثر ندارد و مردم به خوبی واقعیت‌ها را لمس می‌کنند و دیدند که در این انتخابات امنیت واقعی لمس شد. مردم دیدند که موبایل و اینترنت صبح انتخابات کار می‌کند.

رئیس جمهور ضمن تشکر از وزارت ارتباطات گفت: از وزارت ارتباطات تشکر می‌کنم که احساس امنیت واقعی را به جامعه ما بازگرداندند. شرایط امروز، شرایط دیروز نیست، امسال سال ۹۴ است و سال آینده سال ۹۵ خواهد بود و انشاءالله از ۹۴ بهتر باشد.

روحانی در پاسخ به این پرسش که دولت برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی چه برنامه‌ای دارد، افزود: هم اکنون فضا برای جذب سرمایه‌های خارجی یا فاینانس آماده شده است روز گذشته نخست وزیر ترکیه که به تهران آمده بود و تعدادی از هیئت‌های اقتصادی که او را همراهی می‌کردند در ملاقات با بنده تأکید کردند که ترکیه کاملاً آماده شروع سرمایه گذاری و مشارکت در ایران است و ما عین این موضوع را با فرانسه داریم.

 

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با قطع شدن رابطه جیبوتی با ایران آیا کمک‌های انسان دوستانه ایران به یمن ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: موضع ایران نسبت به مسائل منطقه‌ای روشن است و این موضوع مشخص است که ایران فعالیتش در قبال کشورهای منطقه چگونه است.

روحانی افزود: حضور ما در کمک به مردم و دولت کشورهای عراق، سوریه، یمن، و سایر کشورها کمک‌های نوعدوستانه خواهد بود و ما این کمک‌ها را به مردم یمن داشته‌ایم و این کمکها در آینده ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره با قطع رابطه جیبوتی با ایران گفت: در باره این موضوع که جیبوتی رابطه‌اش را با ما قطع کرده راه‌های دیگری وجود دارد که کمک‌های انسان‌دوستانه ایران را به مردم یمن برسانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه وضع مردم یمن بد است و دولت سعودی متاسفانه اقدامات غیرانسانی نسبت به مردم این کشور انجام می‌دهد، اضافه کرد: سازمان‌های بین‌المللی و مقامات کشورها توجهی به وضع مردم یمن ندارند؛ بنده سراغ ندارم که با مقام خارجی مذاکره داشته باشم و راجع به یمن صحبت نکرده باشیم.

روحانی تصریح کرد: بنده در تمامی ملاقات‌های خارجی و در همه جا و بخصوص در سازمان ملل درباره مسائل یمن و بخصوص کمک‌های نوع‌دوستانه صحبت کرده‌ایم؛ ما این کمک‌های انسان‌دوستانه را به مردم یمن ارائه می‌دهیم گرچه این کمک‌ها سخت است، اما کمک‌های ایران به یمن هیچ‌گاه قطع نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ارزیابی شما از رابطه مجلس دهم با دولت یازدهم چیست و اینکه شما پیشنهاد برجام ۲ را برای آشتی ملی ارائه کرده‌اید، خودتان چه گامی در این زمینه برخواهید داشت، گفت: نسبت به مجلس آینده بسیار امیدوار هستم، البته کار اصلی را مردم انجام دادند که لازم است از آنها به خصوص مردم تهران تشکر کنم.

رئیس جمهور اضافه کرد:‌ مردم تهران دو کار را در این انتخابات انجام دادند به طوری که نوشتن ۴۶ اسم کار سختی است، این مهم است که با حوصله این کار را انجام دادند اما به هر حال کار تهرانی‌‌ها نسبت به شهرهای دیگر در انتخابات ۷ اسفند سخت‌تر بود؛ مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند و نگذاشنتد که انتخابات به دور دوم برسد زیرا برگزاری انتخابات در دور دوم به خصوص در شهرهای بزرگ کار سختی است؛ البته ما به انتخاب مردم که به هر جناحی رای داده باشند احترام می‌گذاریم.

روحانی با تاکید بر اینکه رابطه مجلس دهم با دولت بهتر خواهد بود، اظهار داشت: البته این پیش‌بینی براساس مجموعه شرایطی است که بنده آن را احساس می‌کنم.

وی ادامه داد: مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ دستورالعملی برای دولت تعیین کردند و آن این بود که گفتند جنگ و خشونت نمی‌خواهیم و از دولت خواستند که به فکر صلح و زندگی مردم باشد که براین اساس به نمایندگان مجلس هم پیام دادند که تعامل شما باید چگونه باشد، پیام‌های مردم در دو انتخابات ۷ اسفند و ۲۴ خرداد ۹۲ مشابه بود، علاقه این دو پیام در دولت یازدهم و مجلس دهم خواهد بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته رابطه ما با مجلس نهم هم خوب بود و همیشه تعامل و همکاری داشته‌ایم اما فکر می‌کنم تعامل ما با مجلس بعدی بهتر باشد که آنچه حاصل شده توصیه رهبر انقلاب مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و مجلس بوده که انشاءالله در آینده بهتر هم خواهد شد.

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه که نظر شما پیرامون طرح آمریکا برای تقسیم سوریه و نیز تحرکات روسیه در این کشور چیست و آیا شما نسبت به آنها اطمینان دارید، گفت: بین ما و روسیه دعوا درست نکنید (با خنده)، همکاری و هماهنگی بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد اما این به معنی آن نیست که هر اقدام روسیه در سوریه مورد تایید ایران است، ما تماس‌های تلفنی و مراودات مکرری پیرامون سوریه داریم.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این است که مردم سوریه به یک زندگی عادی برگردند و جنگ در این کشور پایان یابد؛ هدف ما این است که جنگ و خونریزی و تروریسم در سوریه پایان یابد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: ما به همه دوستان‌مان به صراحت اعلام کردیم که تمامیت ارضی کشورهای منطقه به عنوان یک اصل مورد تایید ما است که آن را برای کشورهای عراق، سوریه و یمن نیز خواهانیم و امنیت و ثبات این کشورها برای ما مهم است.

روحانی همچنین تاکید کرد: نظر ما این است که در سوریه هر چه سریع‌تر بتوانیم با ادامه آتش‌بس عادلانه و مبارزه با تروریسم به طور همزمان شرایط را برای تحولات لازم در جهت اصلاح قانون اساسی و انتخابات آینده طبق نظر مردم سوریه آماده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت عزمی برای ارائه بودجه چند دوازدهم به مجلس برای سال آینده دارد، گفت: نظر ما این بود که بودجه سال آینده در سال ۹۴ به تصویب نهایی برسد به طوری که به محض تحقق برجام و در روزی که برجام اجرایی و عملیاتی شد، یعنی ۲۶ دی ما در روز ۲۷ دی و بلافاصله در روز بعد حتی بدون یک روز تاخیر بودجه را به مجلس ارائه کردیم و از آن زمان تا پایان سال بیش از ۶۰ روز زمان در اختیار مجلس برای تصویب بودجه بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته نمایندگان مجلس هم گرفتار انتخابات بودند که این مسئله دیگری است و اینها مسائلی است که باعث شد لایه بودجه پس از پایان سال تصویب شود.

روحانی با تاکید بر اینکه تاخیر در تصویب بودجه به نفع کشور و مردم نیست، اظهار داشت: اگر به هر دلیلی مجلس نتواند مصوبه نهایی بودجه را به دولت  ارائه دهد سازوکارهای قانونی خودش را دارد که ممکن است دولت چند دوازدهم را ارائه دهد، البته نمایندگان می‌خواهند طرحی ارائه کنند که این کار نباید انجام شود؛ به هر صورت اگر مجلس نتواند اقدامی انجام دهد ما اقدامی در این زمینه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبات شورای عالی امنیت ملی درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: شورای عالی امنیت مباحثی در این زمینه‌ها نداشته و در یک مصاحبه دیگر نیز بنده اعلام کردم که چنین مصوبه‌ای در شورا نسبت به آقای خاتمی وجود نداشته و حتی در هیچ دوره‌ای نیز مطرح نشده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: از آقای شمخانی نیز در این خصوص پرس‌وجو کردم که ایشان نیز چنین مصوبه‌ای را تکذیب کردند و این حرف‌ها به شوخی نزدیک است.

روحانی در پاسخ به سوال دیگر درباره برنامه‌های دولت برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام گفت: وقتی در کشور طرح‌هایی را بدون توجه به امکانات تصویب یا اقدام می‌کنیم قطعا دچار مشکل خواهیم شد. ما به همه استانداران اعلام کردیم که در استان‌ خود برای طرح‌های ملی اگر بخش خصوصی یا بخش عمومی غیردولتی آمادگی تکمیل این طرح‌ها را دارد به آنها واگذار شود.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را مسئول پیگیری این کار شده و به استانداران نیز گفته‌ایم این موضوع را پیگیری کنند و ما از آغاز دولت بنای‌مان بر این بود که طرح‌های نیمه‌تمام را با توجه به پیشرفت کار آن تقسیم‌بندی کنیم. به عنوان مثال طر‌ح‌هایی را که ۹۰ درصد پیشرفت داشت را تکمیل کردیم و به ترتیب به طرح‌های با پیشرفت کار کمتری هستند را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: قول‌هایی را که نیز داده‌ایم بر این مبنا بوده که تا پایان این دولت آنها را اجرایی کنیم و تاکنون بیش از ۵۰ درصد از طرح‌هایی که در سفرهای استانی قول آن را داده بودیم به اتمام رساندیم و امیدواریم طرح‌هایی را که نیز در این دولت قول دادیم تا پایان دولت تکمیل کنیم.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح آشتی ملی گفت: مسئله آشتی ملی بسیار مهم است ما باید در کنار هم باشیم و همه مشکلات را با این روند به اتمام برسانیم. کسانی که در انتخابات شرکت کردند به وظیفه سیاسی خود عمل کردند و کسانی که رای آوردند و یا رای نیاوردند نیز پیروز انتخابات هستند.

وی با بیان اینکه ما مجلس معتدل‌تری را توقع داریم، گفت:  امیدواریم دولت و مجلس برای رفع مشکلات با یکدیگر همراه باشند. معیشت، مسائل اقتصادی و اشتغال بسیار مهم است و در طول سال‌های گذشته که درآمد نفتی در اختیار ما بود تقریبا اشتغال خالصی شاهد نبودیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اشتغال با همدلی و رونق حاصل می‌شود و باید انرژی‌هایمان را برای رشد اقتصادی مصرف کنیم. اگر کسی به مجلس راه پیدا نکرد می‌تواند در عرصه‌های دیگری خدمت کند. دولت نیز تمام تلاش‌ خود را برای معتدل کردن فضای سیاسی خود انجام می‌دهد و بنده امیدوارم که در ماه‌های پیش رو و سال آینده فضا به مراتب بهتر شود.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رشد اقتصادی کشور نیز گفت: رشد اقتصادی در سال آینده خوب خواهد بود و پیش‌بینی تیم اقتصادی دولت ۵ تا ۶ درصد است. بنده نیز به این موضوع معتقد هستم.

وی در خصوص نفت و میعانات گازی نیز گفت: برای اینکه بتوانیم تولید نفت را بالا ببریم باید به تدریج آن را انجام دهیم و تا قبل از نیمه سال آینده و طی تیر تا مرداد ماه بتوانیم نفت خام را به ۲ میلیون بشکه در روز برسانیم. در خصوص میعانات گازی نیز بستگی به فعالیت ما در پارس جنوبی دارد و طی سال گذشته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ بشکه میعانات گازی داشتیم که با راه‌اندازی فازهای بعدی پارس جنوبی تولید میعاناتمان نیز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه نمایندگانی که به مجلس دهم راه نیافتند آیا در دولت به کار گرفته می‌شوند، گفت: بسیاری از نمایندگان با تخصص‌هایی که داشتند به مجلس راه پیدا کرده بودند که بعد از نمایندگی طبیعتا به شغل سابق خود بازمی‌گردند و دولت از این نیروهایی با تجربه و ماهر استفاده می‌کند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از دوران پسابرجام برخی شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران هراس دارند و به دنبال عملیاتی شدن برجام هستند، تصریح کرد: البته ترس خوب نیست.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور چین به ایران و طی مذاکرات و توافقاتی که داشتیم و قول‌هایی که چینی‌ها  برای سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌ها در ایران داده‌اند این ترس را نشان نمی‌دهد و این نکته را بنده حس نکردم.

رئیس جمهور افزود: بنده هیچ تردیدی در میان شرکت‌های چینی، هندی، کره‌ای و بقیه کشورهای آسیایی و اروپایی و غیراروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران ندیدم.

روحانی با بیان اینکه برجام پابرجا خواهد ماند و ما به تعهدات خودمان پایبند هستیم، تصریح کرد: اجرای برجام به نفع همه کشورهای جهان است و جهانیان دریافتند که فشار و تهدید کار غلطی است و راه تعامل را با ایران در پیش گرفتند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری با ثبات و با امنیت است، اظهار داشت: فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران به گونه‌ای است که باید سرمایه‌گذاری و فناوری را به کشور بیاورند و بخشی از محصولات را صادر کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه روابط دیپلماتیک ایران و عربستان دچار تنش‌هایی شده است و در آینده‌ای نزدیک مراسم حج را پیش‌رو داریم شما چه تضمینی می‌دهید که اتفاقات سال گذشته تکرار نشود، گفت: هنوز هیئت ایرانی برای مذاکرات درباره مراسم حج به عربستان سفر نکرده است و البته قبل از حوادث منا حج عمره نیز موقتا تعطیل شده است.

روحانی ادامه داد: تا زمانی که هیئت ایرانی برای مذاکره با مقامات عربستان به این کشور سفر نکند و بازنگردد من اظهار نظری در این باره نمی‌کنم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵۷ ب.ظ

دیدگاه