معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد: تمام توان خود را برای بیمه خبرنگاران به کار می گیریم

البرز گلستان/حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاددر نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه کردستان در استانداری این استان، اظهار کرد: قانون مطبوعات کلا ۴۶ ماده دارد که لازم است همه صاحب امتیازان و مدیران مسئول نشریات این آیین نامه را از حفظ باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص بیمه بیان کرد: بر طبق ماده ۴۶ قانون مطبوعات مدیران مسئول نشریات موظف هستند کلیه کارکنان خود را بیمه کنند و این مهم یک الزام قانونی است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه باید تمام توان خود را برای اجرای این ماده قانونی به کار بگیریم، افزود: آمد و شد نیروی انسانی در حرفه خبرنگاری زیاد است و با وجود نرخ بالای این حضور، ثباتی وجود ندارد.

وی برقراری بیمه خبرنگاران را چاره ای برای ثبات کاری و شغلی حرفه خبرنگاری عنوان کرد و گفت: بیمه سیاست محوری ماست و به مدیران مسئول گفتیم اجرای ماده ۴۶ قانون مطبوعات را دنبال کنید و نگران هزینه آن نیز نباشید.

انتظامی ادامه داد: در گام بعدی این معاونت نشریاتی را که لیست بیمه نداشته باشند از خدمات دولتی اعم از یارانه و حمایت های مالی محروم می شوند و نباید انتظار حمایت داشته باشند.

این مقام مسئول سخت گیری در این زمینه را به نفع خبرنگاران دانست و افزود: اگر کسی همکاران رسانه ای خودش را با سمت رسته های تحریریه ای بیمه کند، می تواند به استانداردهای حرفه ای برسند.

وی تصریح کرد: در جهت حمایت از حقوق خبرنگاران هر جا قواعدی برای مطبوعات در نظر گرفته شده است، شاخص بیمه را لحاظ کرده ایم که می توان این مهم را در عضویت خانه مطبوعات، حمایت های مالی از نشریات و دادن مجوزها مشاهده کرد.

وی بیمه صندوق خبرنگاران را پایین ترین رده بیمه خبرنگاران دانست و در خصوص سخت و زیان آور بودن حرفه خبرنگاری گفت: مشاغل سخت به مشاغلی گفته می شود که کارفرما اجازه حتی یک ساعت اضافه کاری را ندارد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص توزیع آگهی های دولتی اینگونه پاسخ گفت که تا یک ماه آینده نرم افزار رسانه ای توزیع آگهی ها در کلیه استان ها راه اندازی می شود و بر اساس این نرم افزار، سیستم اجازه هیچ گونه تخلف و یا بی عدالتی را نمی دهد و سیستم خودش جلوی تلف را می گیرد.

انتظامی با بیان اینکه به دنبال توسعه نشریات محلی هستیم، عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۳ حمایت های دولتی را از رسانه های دولتی حذف کردیم که این امتیازی برای نشریات محلی است که بتوانند در استان ها پا بگیرند.

وی در خصوص مشکلات صنفی خانه مطبوعات نیز خاطر نشان کرد: برای عضویت در خانه مطبوعات اجرای آیین نامه ضروری است و شرط بیمه از شرایط زیربنایی و لازم الاجراست.

 انتظامی یادآوری کرد: تشکلی دارای مشروعیت است که اعضا آن را قبول داشته باشند و تشکل ها بایستی با ارتباط مداوم به دنبال کسب مشروعیت باشند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی روزنامه های سراسری با هدف توزیع عادلانه آگهی ها، گفت: تا کنون ۹۲ روزنامه برای اجرای این طرح اعلام امادگی کرده اند و ۷۵ رتبه نیز اعلام شده است.

انتظامی همچنین از صدور پروانه های دفاتر شهرستانی و استانی روزنامه های سراسری خبر داد و گفت: در راستای شناسنامه دار کردن فعالیت دفاتر روزنامه های سراسری در استان ها در آینده ای نزدیک پروانه فعالیت از طریق ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی استان ها در اختیار این دفاتر قرار می گیرد.

وی همچنین قول فعال کردن صندوق اعتباری خبرنگاران کردستان را داد و گفت: به دنبال تدوین آیین نامه این صندوق باشید تا در آینده و پس از بررسی های لازم این صندوق در کردستان نیز فعال شود./شبستان

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۷:۲۲ ب.ظ

دیدگاه