مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان: خانه مشروطه گرگان در شورای سیاست گذاری ثبت آثار به ثبت ملی رسید.

البرز گلستان/مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اعلام کرد : با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته جهت ثبت آثار تاریخی و بناهای ارزشمند بافت قدیم گرگان، نسبت به ثبت خانه مشروطه گرگان نیز اقدام شد و این اثردر شورای سیاست گذاری ثبت آثار  به ثبت ملی رسید.

ابراهیم کریمی درادامه افزود: این بنا که یک خانه مسکونی است در محله دربنوی بافت قدیم واقع شده و در دوره مشروطه برخی از جلسات انجمن مشروطه استراباد در آن برگزار می شده، در دهه۳۰ مکان تاسیس مدرسه ملی جعفری بوده و شاهد یکی از ارزشمندترین رویدادهای مذهبی کشور (مراسم مذهبی پامنبری در شب عاشورا) در ۱۵۰ سال گذشته نیز بوده است و درحال حاضر بدون کاربری  می باشد.

وی اذعان داشت: این مجموعه دردوره قاجار ساخته شده و درحال حاضر این اثر به دوبخش خصوصی حاج قاسمی و وزیری تقسیم شده است . معماری سازگار با اقلیم شهر گرگان، استفاده از ساختمان بوم آورد، پرهیز از بیهودگی، مردم واری ازجمله اصولی است که درساخت این بنای متعلق به دوره قاجار قابل بررسی است.

کریمی خاطر نشان کرد: ارتفاع گرفتن بنا از سطح زمین و اجرای آن برروی کرسی چینی آجری ، دوطبقه بودن بنا و برونگرایی با ایجاد بازشوهای متعدد و ایجاد فضای نیمه باز ایوان ومهتابی و بهره گیری از پیمودن و رعایت تناسبات انسانی وتبلور آن درشکل گیری اتاق های سه دری و دودری از جمله ویژگی های معماری ارزشمند به کار رفته در خانه حاجی قاسمی است که درگونه شناسی معماری مسکونی شهر گرگان نقش به سزایی دارد.

وی یاد آور شد: این اثر به عنوان ۱۳۸ امین اثر درشهرستان گرگان و ۶۵۴ امین اثر درسطح استان است که به ثبت ملی رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان درپایان اظهار امیدواری کرد: با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام های ارزنده ای جهت حفظ واحیای این مواریث ارزشمند استان برداشته شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲:۳۵ ب.ظ

دیدگاه