پاسخ اوباما به درخواست ضدایرانی نتانیاهو/تنش جدید در روابط تل‌آویو-واشنگتن در راه است؟

نتانیاهو از فرصت دیدار با اوباما در کاخ سفید برای طرح خواسته های ضدایرانی خود استفاده کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دردیداربا باراک اوباما ضمن ابراز نگرانی در مورد مذاکرات هسته ای ایران گفت: آمریکا باید اطمینان حاصل کند که هرگونه توافق نهایی با ایران اجازه ندهد که این کشور در آستانه هسته ای شدن قرار گیرد.
به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که روز چهارشنبه با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد بار دیگر با ابراز نگرانی در مورد مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: آقای رئیس جمهور همان طور که می دانید ایران به دنبال توافقی است که موجب لغو تحریم هایی شود که شما برای اجرای آن تلاش های زیادی کردید و اجازه دهد این کشور در آستانه هسته ای شدن قرار گیرد.
بر اساس این گزارش رئیس جمهور آمریکا دردیدارش با نتانیاهو به وی اطمینان داد که تحولات منطقه ای شامل لزوم مقابله با داعش رویکردآمریکا در قبال مساله هسته یی ایران را تغییر ندهد.
سخنگوی کاخ سفید گفت که اوباما دراین دیدار تاکید کرده است که ایران باید گام های مشخص و قابل راستی آزمایی در خصوص فعالیت های هسته یی اش بردارد تا آمریکا اطمینان حاصل کند که این فعالیت هایش کاملا صلح آمیز است.
به گزارش رویترز، دراین دیدار مساله فلسطین ، شهرک سازی های رژیم صهیونیستی و حماس از موضوعات اصلی دیدار باراک اوباما و نتانیاهو بود.
رئیس جمهور آمریکا در این دیدار از رهبران اسراییل خواست تا راهی را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان فلسطینی همانند جنگ اخیر غزه بیابند.

خواسته نتانیاهو عملی نیست
نتانیاهو روز چهارشنبه پیش از دیدار با اوباما گفت امیدوار است که واشنگتن ایران را در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای قرار ندهد. تل آویو از آغاز مذاکرات هسته ای خواستار برچیده شدن تأسیسات غنی سازی ایران شده بود. اوباما سال گذشته اعلام کرده بود آرزوی مشابهی دارد، اما چنین امکانی وجود ندارد و این خواسته ای عملی نیست.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه همچنین در مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» بار دیگر تهران را به اقدام نظامی تهدید کرد.
وی در گفتگو با «آندرا میچل» خبرنگار ان بی سی گفت: در صورتی که توافق هسته ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، توافقی نباشد که اسرائیل را راضی کند، می توان از گزینه نظامی استفاده کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی این هفته در جریان نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل تلاش زیادی کرد تا ایران را به عنوان تهدیدی برای امنیت جهان معرفی کند. نطقی که روزنامه «هاآرتص» آن را «تکراری» و «فاقد محتوا» خواند و نوشت وی این سخنرانی را برای صندلی های خالی مجمع عمومی انجام داد.

هشدار آمریکا به رژیم صهیونیستی
آمریکا ضمن ابراز نگرانی از گزارش ها در خصوص تلاش اسرائیل برای اجرای طرح شهرکسازی در قدس شرقی هشدار داد این اقدام موجب بروز تردید در پایبندی این رژیم به صلح با فلسطینی ها خواهد شد.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این اقدام نگران کننده و لازم است اسرائیل از اجرای آن خودداری کند.
ساکی در مصاحبه با خبرنگاران گفت اجرای طرح شهرکسازی اسرائیل در قدس شرقی به محکومیت از طرف جامعه جهانی و دور شدن اسرائیل از نزدیک ترین همپیمانانش منجر خواهد شد و مسموم کننده فضا نه فقط با فلسطینی ها بلکه با حکومت های عربی که نتانیاهو خواستار روابط با انان است خواهد شد.
نهاد غیردولتی “صلح اکنون” در فلسطین اشغالی روز چهارشنبه اعلام کرد اسرائیل طرح احداث دو هزار و ۶۱۰ واحد مسکونی در بیت المقدس شرقی را تصویب کرده است و به زودی اجرا خواهد کرد.
در همین چارچوب، “نفتالی بنت”، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی در بازدید از محله سلوان در جنوب مسجدالاقصی، از مصادره خانه های فلسطینیان در این منطقه و اسکان یهودیان در آن استقبال کرد.
شهرک نشینان صهیونیست روز سه شنبه با حمایت جمعیت شهرک سازی “العاد” و پلیس رژیم صهیونیستی چند خانه متعلق به فلسطینیان را در منطقه سلوان در قدس شرقی ، اشغال کردند.

نتانیاهو: نمی فهمم
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به هشدار آمریکا، انتقادها از شهرک‌سازی‌ها در بیت‌المقدس را رد کرد.
“بنیامین نتانیاهو” ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا که شهرک‌سازی‌ها در اطراف بیت‌القدس را محکوم کرده بودند، گفت دلیل این انتقاد را نمی‌فهمد و نمی‌تواند آن را قبول کند.

به نظر می رسد نتانیاهو در دیدار با اوباما نه تنها نتوانسته است پاسخ مثبتی از اوباما درباره خواسته های ضد ایرانی خود دریافت کند و از عدم توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ اطمینان پیدا کند بلکه با انتقادها و هشدارهایی از سوی واشنگتن مواجه شده است که تنش جدید در روابط تل آویوو و واشنگتن را در پی خواهد داشت.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۳ ق.ظ

دیدگاه