رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان:بیش از ۵۰ درصد از اشتغال ایجادشده در گلستان در سال‌های اخیر در حوزه صنعت و تجارت رخ‌داده است

البرز گلستان/ ششمین نشست خبری صنعت ،معدن و تجارت استان با موضوع ارائه گزارش عملکرد بخش صنعت ،معدن و تجارت و کمیته اصناف و صنعت استان با حضور مهندس قوانلو رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان ، خلیل زاده مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان و بهرامی رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و کشاورزی گرگان در سالن جلسات سازمان برگزار شد.

حسینقلی قوانلو دراین نشست گفت: ۱۷ واحد با سرمایه گذاری ۵۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۸۶ نفر بدون یک ریال اعتبار دولتی در ایام مبارک دهه فجر و در ۸ شهرستان استان مورد بهره برداری قرار می گیرد .

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون نیز ۷۵ واحد تولیدی و صنعتی بااعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و برای ۷۵۰ نفر اشتغال ایجادشده است.

وی اشاره‌ای نیز به رتبه‌های استان درزمینهٔ های مختلف داشت و افزود: رتبه گلستان در تعداد پروانه‌های صادره در صنعت ۱۸ و در بهره‌برداری رتبه ۲۱ و در اشتغال رتبه ۲۰ کشوری است.

قوانلو از رتبه ۸ گلستان در اشتغال و رتبه نخست اشتغال ناقص استان در کشور خبر داد و تصریح کرد: هرچند رتبه گلستان در بیکاری کاهش چشمگیری داشته و از بیکاری ۱۳.۷ درصدی در سال ۹۲ به ۹.۴ درصد در پاییز امسال رسیده اما همچنان نیازمند یک حرکت اساسی و حرکت به سمت صنعتی شدن و کاهش اشتغال فصلی مبتنی بر کشاورزی هستیم.

وی بابیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از اشتغال ایجادشده در گلستان در سال‌های اخیر در حوزه صنعت و تجارت رخ‌داده است، خاطرنشان کرد: در دو سال و نیم گذشته و آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، ابتدا تدوین و تصویب افق ۱۴۰۴ استان در دستور کار قرار گرفت و ازآن‌پس استان گلستان و حوزه صنعت، معدن و تجارت بر روی برنامه در حال حرکت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان اضافه کرد: بر اساس سند پایه‌ای استان محورهای توسعه استان تغییر کرد و از محور صرفاً کشاورزی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و تجارت خارجی ورود کرد.

قوانلو همچنین به تولید ناخالص داخلی استان نیز اشاره و اظهار کرد: طبق آمار مرکز آمار کشور تولید ناخالص داخلی استان با یک رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال ۹۱ از ۹ هزار میلیارد تومان در آن سال به ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ رسیده است.

وی با یادآوری اینکه هنوز آمار سال گذشته از سوی مرکز آمار ایران منتشرنشده است، گفت: رشد ۴۳ درصدی تولید ناخالص داخلی گلستان در حالی رخ‌داده که میانگین رشد کشور در آن سال ۳۵.۷ درصد بوده است.

به گفته وی سرانه درآمد ناخالص هر شهروند گلستانی نیز با یک افزایش ۵۴ درصدی مواجه بوده درحالی‌که میانگین کشور ۵۱ درصد بوده است.

قوانلو متذکر شد: این رشد و تغییر وضعیت در حالی رخ‌داده که استان را با بدهی‌های بزرگ و پروژه‌های نیمه‌تمام که مثل زنجیر ما را گرفتار کرده بود، تحویل گرفتیم.

وی با اشاره به عدم تصویب لایحه منطقه ازاد اینچه برون در مجلس گفت : ایجاد منطقه ازاد فرصت بسیار مناسبی برای توسعه استان فراهم می آورد و امیدوارم مسئولین و نمایندگان استان تمام تلاش خود را برای احقاق حق مردم استان بکار گیرند .

وی با اشاره به فرارسیدن و گرامیداشت ایام ا… دهه فجر گفت: مراسم بزرگداشت یادواره شهدای اصناف ، ۱۵ بهمن به صورت متمرکز در شهرستان گنبد کاووس برگزار خواهد شد.

قوانلو برنامه های کمیته اصناف را بسیار متنوع اعلام کرد و افزود : همایش اصناف ، وحدت و اقتدار در تاریخ ۲۱ بهمن و همایش هایی با عناوین تبیین نقش اصناف در اقتصاد مقاومتی و شرایط پسابرجام و نقش اقتصاد مقاومتی در بهبود فضای اقتصادی در ایام مبارک دهه فجر برگزار می گردد .

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۳ ب.ظ

دیدگاه