- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

دکترزهراعبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار البرز گلستان:مادران ذائقه سازی کودک را بدون نمک ،چربی،قند شکل دهند

 مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:رسانه ها نقش عملی در انتقال پیام تغذیه ای به مردم دارند

البرز گلستان/ خانم دکتر زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما شرکت کرده و به سوالات ما در زمینه های مختلف و بهداشت و تغدیه پاسخ گفتند.

متن این مصاحبه به شرح زیر می باشد.
سلام نکات کلی و لازم که نیازاست که نیاز است به اطلاع عموم برسانیم را بیان نمائید؟
موضوع بسیار مهم که مد نظرما در وزارت بهداشت است اینست که مردم در کنار دسترسی به غذا بتوانند به بودجه ای که در اختیار دارند انتخابی آگاهانه نسبت به سبد غذایی خود و خانواده شان داشته باشند.
چرا که مهم ترن عامل مرگ و میر از طریق بیماریهای غیر واگیر مثل بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان هاست که علت این بیماریها ارتباط نزدیک با کمک تغذیه مردم دارد.
که رسانه ها نقش عملی در انتقال پیام تغذیه ای به مردم دارند.
و نیاز داریم که به فرهنگ سازی،اطلاع رسانی و آموزش توجه نماییم.
سوال چه اقداماتی در این زمینه تاکنون انجام شده است؟
سال گذشته از طریق بسیج کاری ملی به مدت ۴۵ روز برنامه ای آموزشی در جهت کاهش مصرف نمک با همکاری آموزش و پرورش،صدا و سیما برخی نهادهای دیگرانجام شد.
سال جاری نیز از ۲۹ آذر تا ۳۰ دی ماه ا طریق بسیج های ملی برنامه ای با مصرف کاهش قند- نمک و چربی اجراشد.
سوال توصیه شما به خانواده ها چیست؟
کاهش قند – نمک – چربی از تغذیه روزانه خود و افزایش مصرف میوه وسبزیجات و تحرک بدنی از نکات اولیه سلامت می باشد.
درمورد کودکان که از ۶ ماهگی ذائقه آنها در حال شکل گیری می باشد به مادران توصه می شود که ذائقه سازی کودک را بدون نمک ،چربی،قند شکل دهند و اجازه بدهند که کودک با طعم واقعی غذا آشنا شده وعادت غذایی وی شکل بگیرد.(پیشگیری بسیار راحت تر از درمان و تغییرآن در سنین بالاتر است.)
طبق ماده ۳۷ قانون برنامه ۵ توسعه –> مواد غذایی دارای چربی-قند و نمک بالا نبایداز طریق رسانه ها و بخصوص تلویزیون تبلیغ شود وحتی باید مشمول مالیات نیزشود.
که در این راستا لیستی را وزارت بهداشت تهیه کرده و به صدا و سیما ارائه کرده است و در سال جاری نیاز به اصلاح نیز می باشد چرا که اخیرا شاهد تبلیغات زیاده از حد روغن های مختلف از تلویزیون هستیم که ممکن است موجب تشویق افراد به مصرف آنها شود در حالیکه مصرف روغن زیاد اصلا توصیه نمی شود.
خانم دکتر در این میان به مصرف روغن زیتون و کنجد اشاره کرد که می تواند باعث پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی شود.
عوارض نوشابه:که حاوی قند زیاد است(هر نوشابه ۲۸ تا ۳۰ گرم شکر(یعنی ۱۲ حبه قند) ) که مصرف آن موجب پوکی استخوان – چاقی – دیابت- اضافه وزن
نوشابه دلیل فسفات بالا باعث عدم جذب کلسیم در بدن می شود.
سوال توصیه شما در امنیت و ایمنی تغذیه چیست؟
امنیت شامل سه مولفه:۱)تولید مواد غذایی
۲)سالم بودن
۳)مردم سواد انتخاب آگاهانه داشته باشند

ایمنی غذا دارای برچسب می باشد:۱)پروانه ساخت وزارت بهداشت
۲) علامت استاندارد کالا
۳)تاریخ انقضاء و تاریخ تولید
۴)ترکیبات مواد غذایی

IMG_1831 [1]

0 [2]
0 [2]