مدیر کل مدیریت بحران گلستان: مدیریت حوادث طبیعی در گلستان نیازمند تدوین طرح‎های جامع است

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: اگر چه برای مدیریت برخی از پدیده‎های طبیعی در استان طرح جامع تهیه شده، اما دیگر پدیده‎های طبیعی استان نیز نیازمند تهیه طرح جامع پیشگیری، مقابله و بازسازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران استان گلستان، صادق‎علی مقدم، در اولین سمینار «نقش GIS در سلامت» در محل دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار کرد: سیل، طوفان، برف و یخبندان، لغزش و رانش، زلزله، آتش‎سوزی، خشک‎سالی و سرمازدگی از حوادث مهم طبیعی استان محسوب می‎شوند، که سالانه با آن روبه‎رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این استان درحادثه سیل و حریق جنگل‎ها در زمره پنج استان اول، در موضوع زلزله جزء هشت استان اول و در خشکسالی نیز در زمره ۱۵ استان اول کشور قرار دارد.

خشکسالی در گلستان بسیار جدی است

مقدم با اشاره به اینکه در موضوع خشکسالی به عنوان یکی از مهم‎ترین بحران‎هایی که استان با آن مواجه است، اذعان کرد: برخلاف برخی تصورها، گلستان به عنوان یک استان شمالی در قیاس با برخی استان‎های دیگر هم‎چون خراسان شمالی از لحاظ وضعیت منابع آبی، شرایط مناسبی ندارد.

وی، بهترین راهکار برای مقابله با بحران خشک‎سالی را سازگاری با طبیعت برشمرد و تصریح کرد: در کارگروه تخصصی خشکسالی استان در باره این مبحث باید به طرح‎های نو ودانش بنیان پرداخت.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر بهینه‎سازی زیرساخت‎های مدیریت کاهش خطرپذیری در استان ادامه داد: تاکنون در این زمینه اقدامات قابل توجه و مفیدی انجام گرفته اما هنوز ناکافی است.

مقدم یادآورشد: طی این سالها تلاش‎های مناسبی در زمینه بهبود مدیریت بحران انجام گرفته اما باید اذعان کرد، در حال حاضر برنامه‎ جامعی که قابلیت اجراء و عملیاتی شدن داشته باشد و به میزان قابل قبولی همه مولفه‎های مرتبط با کاهش خطرپذیری را منظور کرده باشد، در دست نداریم.

وی متذکر شد: مدیریت بحران می‎تواند با بهره‎گیری از سیستم‎های اطلاعاتی مانند GPS «سیستم‎های تعیین موقعیت» ، GIS «سیستم اطلاعات جغرافیایی» و OIS «سیستم‎های اطلاعات اداری» تمامی نشانه‎ها و علایم اولیه بحران‎ها را شناسایی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل کند تا بتواند تبعات و تهدیدهای بحران را تخمین زده و مشخص کند.

تکیه بر مدیریت و دانش نوین برای مقابله با حوادث طبیعی احتمالی

مقدم با تاکید بر افزایش دانش به عنوان بهترین راهکار برای مقابله با بحران‎های طبیعی احتمالی متذکر شد: باید اطلاعات خود را با تکیه بردانش نوین افزایش دهیم، چرا که بدون اطلاعات نمی‎توان اقدام مهم و موثری انجام داد.

به گفته وی: طی این سال‎ها، اقدامات مناسبی در موضوع پیشگیری و مقابله با حوادث در استان انجام گرفته که می‎توان از این اقدامات به تهیه طرح‎های جامع پیشگیری از سیلاب و اطفای حریق، آموزش، مقاوم‎سازی در ساخت اماکن مسکونی روستایی، اجرای طرح «UN »، مقاوم‎سازی غیرسازه‎ای مدارس و تعدادی از بیمارستان‎های استان اشاره کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان افزود: مهم‎ترین مرحله در مدیریت بحران پیشگیری است و انتظار می‎رود توجه کشور نیز در این مرحله موجب شود تا آمادگی استان در برابر چنین بحران‎هایی تقویت شود.

مقدم با تشکر از برگزارکنندگان سمینار «نقش GIS در سلامت» ابراز امیدواری کرد: چنین همایش‎هایی بتواند مدیریت بحران را از مدیریت سنتی به سمت مدیریت نوین ودانش‎بنیان رهنمون سازد.

سمینار آموزشی «نقشGIS در سلامت» با دوموضوع «کاربرد و مدلسازی مکانی در بهداشت و سلامت» و «جایگاه علوم اطلاعات مکانی در بهداشت و سلامت»، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل مدیریت بحران استان گلستان در محل مجموعه فلسفی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در شهر گرگان به مدت یک روز برگزار شد و در آن مقالات متعدی از سوی صاحب‎نظران استانی و کشوری ارائه شد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۳ ق.ظ

دیدگاه