برگزاری همایش گرامیداشت مرحوم آیت الله میرزا ابراهیم شریفی زابلی(ره)در حسینیه سیستانیهای گرگان

البرز گلستان/همایش گرامیداشت آیت الله میرزا ابراهیم شریفی زابلی(ره)رهبر قیام مردم سیستان و بلوچستان در ۱۹ بهمن ماه بر علیه حکومت وقت، در حسینیه سیستانیهای گرگان با حضور آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان و همچنین سردار امیر خمر فرمانده سابق قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ گرگان و جمعی از مدیران اجرائی استان گلستان برگزار شد.

سخنران این همایش حجت اسلام علی بهجت، فرزند مرحوم آیت الله بهجت بوده است.

وی دراین همایش در باره شخصیت این عالم ربانی اظهارذ کرد: این عالم ربانی در محضر علمایی چون نائینی و قاضی شاگردی کرده و به مقام رفیع انسانی نائل آمده بود.
حجت الاسلام علی بهجت افزود: مقام این عالم ربانی آنقدر والا بود که استادانش آیات سید علی قاضی طباطبایی و محمد تقی بهجت هم از ایشان تعریف داشته اند به طوری که آیت الله قاضی چند نوبت از ایشان تعریف می کنند و مورد اعتراض شاگردانش واقع می شود.
وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم شریفی سیستانی با افتادگی و متانت در مورد مقامش پنهان کاری می کرد بگونه ای که همسایه اش هم نمی دانست او از چه مقام والایی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به وحدت حاکم بر استان گلستان در شرایطی که اقوام  مختلف حضور دارند، گفت: انسان یک نوع حیوان است و کارهای این دو موجود با یکدیگر بسیار شباهت دارد اما تنها تفاوت میان این دو آفریده خدا، فکر و اندیشه است.

او بیان کرد: انسان با فکر، آگاهی می آورد و بعد از آن به علم می رسد که در نهایت جامعه را اصلاح می کند. خداوند علم انسان را ارج می نهاند و در قرآن می گوید کسی که علم در وجودش جاری باشد، جایگاه بسیار بالایی دارد.

حجت اسلام بهجت خاطرنشان کرد: وقتی که انسان دارای درجه الهایت می شود، چشم و زبان خداست و علم و عمل او دو بال پرواز وی به حساب می آید. اگر کسی از این دو عامل بهره مند نباشد همان حیوان تلقی می شود.

وی گفت: مرحوم آیت الله شریفی با شرکت در کلاس های درس بزرگان، از علم الهی ائمه بهره مند شد و مقامات انسانی ایشان گسترش یافت.

وی در ادامه  به جنایات کشور آمریکا در قبال کشورهای اسلامی اشاره کردوو گفت: هیچ زمانی اتفاق نیفتاده است که حیوانی هم نوع دیگر خود را از بین ببرد اما انسان به این درجه رسیده است. اوباما یک نمونه از انسان هایی است که بدون هیچ تفکری دست به قتل هم نوعان خود در کشورهای اسلامی می زند.

سالک ربانی مجاهد فی الانفس والنفوس آیت الله میرزا ابراهیم شریفی زابلی(ره) متولد سال ۱۲۸۳ شمسی و اهل خطه ای از این خاک نورانی وشهیدپرور سیستان است که افتخارات فراوانی در طول تاریخ کسب کرده است. سیستان و زابل گرمایی ازجنس محبت دارد،مثل گرمای نجف،بهمین دلیل آیت الله شریفی زابلی(ره) در جوانی بعد از قم و تلمذ در درس آیات عظام حاج شیخ عبدالکریم حائری، حاج آقا حسین قمی وآیت الله بروجردی جهت تحصیل عازم نجف شد.
وی در آنجا در محضر علمائی چون آقا ضیاء عراقی، آقا سید ابو الحسن اصفهانی و آیت الله نائینی کسب فیض نمود و در نهایت، عرفان را در مکتب آیت الله سید علی قاضی طباطبائی فرا گرفت مدتی را نیز در تهران و اصفهان به فراگیری علوم فقهی پرداخت بطوریکه دوران تحصیل ایشان حدود سی سال طول کشید ازهمدوره های تحصیلی او در محضرحاج سید علی قاضی طباطبایی، مرحوم علامه طباطبائی و آیت الله علیمحمد بروجردی وشیخ محمد تقی بهجتی را میتوان به یاد آورد. در دوران اقامت در نجف اشرف مورد توجه خاص استاد خویش یعنی حاج سید علی قاضی طباطبایی قرار گرفت و با صبیه وی ازدواج نمود.
ایشان شاگرد و داماد استاد بزرگ اخلاق آیت الله سید علی قاضی می باشند و همچنین رهبر قیام مردمی ۱۹ بهمن در سال ۱۳۳۰ بودند

وی همچنین اواخر دوره سلطنت پهلوی اول با درجه اجتهاد وارد سیستان شد و امامت جمعه مسجد جامع حسین آباد را به عهده گرفت و در زمانی که منبر رفتن ممنوع بود به مدد سیدالشهدا(ع) مراسم عزاداری به پا می کرد و توسط دستگاه جور دستگیر و زندانی می شد.
در زمان مصدق که انتخابات آزاد عنوان شده بود، به درخواست آیت الله کاشانی و امریه آیت الله بروجردی(ره) کاندیدای مردم خونگرم سیستان شد ولی در مقابل، رقیبی از عمال حکومت داشت که در زمان انتخابات فتنه ای به پا شد و او را دستگیر و به تهران بردند که به وساطت آیت الله بروجردی(ره) آزاد شد و به سیستان برگشت.
آیت الله شریفی زابلی در ۱۷ دی ماه ۱۳۴۸ شمسی بعد از عمری مجاهدت با عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت.
وی محبوب اهالی سیستان بود و مومنین از او بسیار حمایت می کردند و در یاد و خاطره مردم آن دیار باقی است.

گفتنی است در این مراسم محمد آذری که اجرای برنامه را برعهده داشت صمن خیر مقدم به حاضرین و میهمانان از طرف هیات امنا و کانون فرهنگی حسینیه سیستانیها گرگان ،بخش هایی از زندگینامه آیت ا.. شریفی سبستانی را به اطلاع حاضرین رساند.
محمد آذری مدیر بنیاد نیمروز در چندین نوبت از اعتماد ، وپشتیبانی بزرگان سیستانی و تحصیلکرده بخصوص هیت امنای حسینیه تشکر نمودند.
لازم بذکر است برخی از زحمتکشان این مراسم عبارتند از : آقایان : صفرزایی ،سراوانی،دشتی زاده،هیبتی،راشین ،زراعتگری ،رمرودی،( کانون فرهنگی حسینیه) آقایان : آذری ،نورایی ،چشک ،محمدی نیک ،زائر میری ،پهلوان ) و آقایان مهندس بارانی ،اربابی ،بندانی،سنچولی،سیاه سر ،شهری،کریمیان ،گزمه ،سرحدی،عالی و سایر عزیزان که اجرهمه بزرگوار ان را خداوند متعال عنایت فرماید.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۹ ب.ظ

دیدگاه