رئیس مرکز بهداشت استان گلستان :از خیرین سلامت می خواهم که به راه اندازی پایگاه های سلامت شهری کمک کنند

البرز گلستان /دکترمحمدرضا هنرور رئیس مرکز بهداشت گلستان در مصاحبه مطبوعاتی با اصحاب رسانه حضور پیدا کرد و به سوالات خبر نگاران پاسخ داد در این نشست بزرگمهر مدیر عامل مجمع خیرین سلامت گلستان نیز حضور داشت

دکتر هنر ور در ابتدا به بیان آمار مراکز بهداشت در سطح استان اشاره کرد و گفت: در استان ۶۰۸ خانه بهداشت، ۳۸ مرکز پایگاه سلامت، ۴۷ مرکز بهداشت درمانی شهری و ۹۶ مرکز بهداشت درمانی روستایی به ارائه خدمت مشغول هستند.

دگترهنرور افزود: حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار شهری و ۸۸۰ هزار نفر روستایی جمعیت استان را تشکیل می دهند که به این تعداد باید ۱۰ هزار عشایری که در نیمی از سال خدمات می گیرند را نیز اضافه کنیم.

وی درباره کمپین اصلاح الگوی مصرف غذایی بیان کرد: بسیج اطلاع رسانی اصلاح الگوی مصرف غذایی درباره سه عامل نمک، روغن و شکر از ۲۹ آذر آغاز شده و تا پایان دی ماه امسال ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف نمک در کشور دوبرابر و مصرف شکر ۶ برابر استانداردهای جهانی است و میزان مصرف روغن های اشباع و ترانس در سطح کشور بالا است.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان به مقایسه مصرف مواد غذایی در استان و کشور پرداخت و گفت: روزانه مصرف روغن در کشور به طور میانگین ۴۶ گرم بوده که این رقم در گلستان ۵۲ گرم است. همچنین میانگین مصرف میوه در کشور ۲۰۲ گرم و در استان ۱۴۵ گرم است.

هنرور ادامه داد: در مصرف سبزی نیز نسبت به میانگین کشوری عقب تر هستیم و تنها در مصرف لبنیات وضعیت بهتری در کشور داریم که بر این اساس در گلستان به طور روزانه ۱۵۸ سی سی لبنیات مصرف می شود که این رقم در کشور ۱۳۹ سی سی است.

وی در ادامه به بیان عملکرد حوزه بهداشت استان پرداخت و اظهار کرد: هم اکنون ۱۴۴ مرکز خدمات پزشک خانواده ارائه می دهند و تعداد مراکزی که پزشک مستقر هستند از ۲۴ مرکز در سال ۹۲ به ۴۲ مرکز افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مراکز شبانه روزی در سال ۹۲، ۱۰ مورد بوده که به ۱۳ مرکز رسیده است و بیمارستان ها نیز توسعه یافته و تخت های بیمارستانی افزایش یافته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: در سال ۹۳ و ابتدای سال ۹۴ تمام خانه های بهداشت ملکی شده اند و امسال تمام خانه های بهداشت روستایی را تکمیل می کنیم و سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

دکتر محمدرضا هنرور با بیان اینکه به دنبال توسعه خدمات شهری هستیم، اظهار کرد: مجوز ساخت ۱۰ پایگاه سلامت در سطح ملی را گرفته ایم و به بخش خصوصی واگذار کرده ایم تا به مردم تحت پوشش خدمات بهداشتی ارائه دهند.

هنرور به فعالیت های مجمع خیرین نیز اشاره و تصریح کرد: مجمع خیرین تاکنون خدمات خوبی داشته اند و حدود ۱۴ میلیارد تومان اعتباردر سطح ملی  دریافت کرده ایم که به شهرستان ها تقدیم شده اما هنوز برخی مراکز استیجاری هستند و از خیرین سلامت می خواهم که به راه اندازی پایگاه های سلامت شهری کمک کنند.

وی در ادامه به وضعیت برخی بیماری های واگیردار در گلستان اشاره کرد و گفت: تا پانزدهم دی ماه امسال ۶۰۵ مورد مشکوک به آنفلوآنزا در استان نمونه برداری شدند که ۳۰ درصد از این موارد مثبت بوده و داروهای لازم را در اختیار بیمارستان ها قرار دادیم.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان با بیان اینکه برای هر گزش ۲ میلیون تومان هزینه به مرکز بهداشت استان تحمیل می‎شود، گفت: خوشبختانه مرگ بر اثر بیماری گزش نداریم ولی در مجموعه نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه هاری به استان تحمیل می‎شود.

هنرور از رشد بیماری سالک در استان خبر داد و گفت: هشت مرکز برای بیماری سالک در استان در نظر گرفته شده است و خدمات به صورت رایگان انجام می‎شود.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان درباره بیماری های غیرواگیردار نیز بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد علل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیردار است و تا سال ۲۰۲۵ باید ۲۵ درصد از عوامل خطرآفرین کاهش یابند.

دکترهنرور تصریح کرد: در غرب استان گلستان میزان دیابت بالاتر است و میزان چاقی در استان نیز بالاتر از میانگین کشوری است. در زمینه فشار خون نیز میزان بروز در استان ۴ درصد گزارش شده که افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال غربالگری شده اند و تا سال آینده افراد بالای ۵۰ سال نیز به این جمع اضافه می شوند.

وی همچنین درباره کنترل دخانیات در استان گفت: در زمینه مقابله با قلیان جزو پنج استان برتر کشور هستیم و در زمینه مصرف شیوع روزانه سیگار در وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری قرار داریم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۳:۰۰ ب.ظ

دیدگاه