هزار وعده خوبان یکی وفا نکند! / حرکت اینترنت با سرعت یک لاک پشت کوچک

خبرگزاری آریا- بر خلاف وعده دولت مبنی بر افزایش پهنای باند و بهبود سرعت اینترنت در کشور، طی یک ماه اخیر سرعت اینترنت به طور بی سابقه ای کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار آریا، با وجود گذشت یک سال از آغاز به کار دولت یازدهم و تاکیدهای مکرر وزیر ارتباطات و به خصوص شخص رییس جمهور در این مدت جهت افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت در کشور ، تحول جدی در این خصوص صورت نگرفته و متاسفانه سرعت ایتنرنت در یک ماه اخیر به حدی کاهش یافته است که داد کاربران را در آورده است.
وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات به عنوان متولی اصلی این حوزه خود بارها با انتقاد از محدود بودن پهنای باند در کشور گفته است : متقاضی اینترنت در ایران بسیار بالاست و پهنای باند بین المللی باید چند برابر افزایش پیدا کند.
واعظی همچنین تیرماه امسال از افزایش پهنای باند داخلی از ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۱۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه خبرداد و گفت: این امر موجب افزایش کل سرعت اینترنت در کشور شده است.
البته هر چند آقای وزیر ادعا می کند سرعت ایتنرنت افزایش داشته است ، اما این افزایش برای هیچ یک از کاربران اینترنت قابل درک نبوده و بسیاری از کاربران با ابراز نارضایتی از وضعیت فعلی سرعت اینترنت عنوان می کنند که برای انجام یک کار جزیی مجبوراند ساعت ها زمان صرف کنند .
همچنین رییس جمهور طی نشست خبری در شهریور ماه امسال افزایش سرعت اینترنت را از اهم برنامه های دولت بر شمرد و اظهار داشت: متاسفانه وضعیت فعلی سرعت اینترنت در کشور ه گونه ای است که برای دانلود یک مقاله گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد .
این اظهارات رییس جمهور که به تعبیر برخی رسانه ها دفاع تمام قد روحانی از افزایش سرعت اینترنت بود ، این بارقه را بوجود اورد که با وجود برخی مخالفت ها وضعیت سرعت اینترنت بهبود خواهد یافت.
اما در حال حاضر برخلاف وعده ها نه تنها اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته بلکه به نظر می رسد مسئولین از تصمیم خود کنار کشیده اند ، چراکه در یک ماه اخیر بدون هیچ گونه اطلاع قبلی و توضیح قانع کننده ای سرعت اینترنت نسبت به گذشته بسیار افت داشته است.
ایران همچنان در رتبه آخر منطقه
بنابر این گزارش ، در حالی که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود ایران از لحاظ دستیابی به اینترنت، رتبه دوم منطقه را از آن خود کند، در یک سال باقی مانده به پایان این برنامه ایران همچنان در رتبه آخر باقی مانده است، ضمن این که در میان ۱۹۲ کشور جهان ایران به لحاظ سرعت اینترنت در رتبه ۱۶۹ قرار دارد.
سرعت پایین ، هزینه بالا
و از همه تاسف برانگیز تر این که در میان کشورهای همسایه ، افغانستان با وجود عقب ماندگی های بسیار در تمام حوزه ها به لحاظ سرعت اینترنت در جایگاه بالاتری از ایران قرار دارد.
تازه ترین گزارش مارکت واچ ، نشان می دهد ایران کماکان در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ از پایین ترین حداکثر سرعت ارتباط به طور متوسط برخوردار بوده و در این زمینه جایگزین کنیا شده است.
طبق این گزارش متوسط حداکثر سرعت اینترنت در ایران برابر با ۶ مگابیت در ثانیه بوده و البته این رقم نسبت به سه ماه قبل ۸٫۲ درصد افزایش داشته است.
همچنین متوسط حداکثر سرعت اینترنت در ایران ۳۱۶۴ کیلوبیت برثانیه ودر افغانستان ۸۶۵۶ کیلوبیت بر ثانیه بوده است.
اما از سوی دیگر ، ایران از لحاظ قیمت دسترسی به اینترنت یکی از گران‌قیمت‌ترین کشورهای جهان به ‌شمار می‌آید و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس خدمات اینترنت در کشور با ٢۵برابر قیمت اولیه به دست کاربران خانگی می‌رسد.
طبق این گزارش هر STM١ پهنای باند اینترنت با قیمت ٩‌میلیون‌تومان به کشور وارد می‌شود، اما با خرید و فروش آن توسط واسطه ها به قیمت ٢٣٢‌میلیون تومان به کابران فروخته می‌شود.
همچنین در حالی که نرخ مصوب برای اینترنت یک‌ مگابایت در ثانیه برای ایرانی‌ها ماهانه ۴٣٠‌هزارتومان است، در افغانستان قیمت ماهانه اینترنت یک مگابایتی ۴‌هزار افغان محاسبه می شود که با توجه به نرخ ٧/۵۶ تومانی یک افغانی، قیمت ماهانه اینترنت یک مگابایتی در افغانستان ٢٢۶‌هزار و ٨٠٠ تومان است که تقریبا معادل نصف قیمت اینترنت در ایران است.
انحصار در اینترنت
از سوی دیگر برخی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات دلیل قطعی اینترنت و یا سرعت پایین آن را از جانب متولیان ارائه دهنده اینترنت در کشور می دانند و معتقدند: درحالی که در سایر کشورها اینترنت در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دارد و در یک فضای رقابتی ارائه می شوند . اینترنت در ایران به صورت انحصاری در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفته و سلیقه ای عرضه گردد.
همچنین به گفته کارشناسان بحث « sharing » که در میزان ضریب اینترنت بسیار مطرح است در ایران وضعیت خوبی ندارد، چراکه در کشورهای دیگر پهنای باند بین ۸ نفر به اشتراک گذاشته می‌شود ولی در کشور ما گاهی این رقم به ۲۵ نفر می‌رسد، به این معنی که پهنای باندی که باید بین ۸ نفر توزیع شود بین ۲۵ نفر تقسیم می‌شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۰ ق.ظ

دیدگاه