پایان خوش انتخابات جنجالی افغانستان؛ تبریک عبدالله به اشرف غنی/دولت وحدت ملی تشکیل خواهد شد

خبرگزاری آریا-عبدالله عبدالله انتصاب اشرف غنی را به ریاست جمهوری افغانستان تبریک گفت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور جدید افغانستان، تصدی اشرف غنی را به این سمت تبریک گفت و متعهد شد در دولت وحدت ملی از وی حمایت کند.
عبدالله عبدالله با سخنرانی در جمع گروه بزرگی از طرفدارانش گفت:« می خواهم به دکتر اشرف غنی ، رئیس جمهور جدید افغانستان تبریک بگویم و از وی به خاطر موضعی که در امضای توافقنامه سیاسی برای تشکیل دولت وحدت ملی اتخاذ کرد قدردانی کنم.»
وی افزود:« توافقنامه سیاسی که منجر به تشکیل دولت وحدت ملی می شود، بهترین گزینه برای مردم افغانستان است. اگر وضعیت موجود افغانستان را در نظر بگیرید، می بینید که گزینه ای بهتر از این وجود ندارد. دولت وحدت ملی تشکیل خواهد شد و اعضای آن با یکدیگر همکاری خواهند کرد.»

اشرف غنی و عبدالله عبدالله یکشنبه این هفته توافقنامه ای در زمینه تشکیل دولت وحدت ملی امضا کردند.
مسئولان انتخاباتی افغانستان روز یکشنبه اشرف غنی احمدزی را پیروز انتخابات اعلام کردند، اما از اعلام شمار آرایی که وی در انتخابات کسب کرده است و همچنین میزان مشارکت رای دهندگان در انتخابات خودداری کردند. همین امر موجب طرح اتهاماتی مبنی بر شفاف نبودن نتیجه انتخابات شد.
«احمد یوسف نورستانی» رییس کمیسیون انتخابات افغانستان در نشستی خبری گفت: کمیسیون انتخابات افغانستان ، اشرف غنی احمدزی را به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان اعلام می کند و روند انتخابات ریاست جمهوری را به پایان می رساند.
وی بدون اشاره به تعداد آرای اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد: در مرحله بازشماری آرای دور دوم ، آرای یازده هزار و نهصد و چهل وپنج صندوق رای گیری معتبر شناخته شد و آرای یکهزار و دویست و شصت صندوق رای گیری باطل شد.
نورستانی افزود: کمیسیون انتخابات افغانستان آرای نه هزار و ششصد و هفتاد و هفت محل را بازشماری کرد.
نورستانی ، ناامنی ،‌ آشفتگی اوضاع سیاسی و نبود فهرست رای دهندگان را از عوامل بروز تخلف و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دانست و گفت: تقلب و تخلف در انتخابات ریاست جمهوری از جوانب مختلف صورت گرفت و موجب بروز مشکلاتی برای افغانستان شد.
کمیسیون انتخابات افغانستان درصد آرای هر دو نامزد انتخابات را پس از بازشماری آرا و تعداد آرای باطل شده نیز اعلام نکرد و سخنگوی کمیسیون انتخابات ، اعلام جزئیات بیشتر دراین زمینه را به آینده موکول کرد.
در این روز اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی را در مراسمی که در حضور خبرنگاران در کابل برگزار شد، امضا کردند.
این توافقنامه که در آن سمت ریاست جمهوری به اشرف غنی داده شده، به ماه‌ها اختلاف بر سر نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که ۱۴ ژوئن برگزار شد، پایان داد.
هرج و مرج سیاسی در ماه‌های اخیر در افغانستان نگرانی هایی از بی‌ثباتی بیشتر این کشور در شرایطی که بیشتر نیروهای خارجی آماده می شوند تا پایان سال ۲۰۱۴ این کشور را ترک کنند، بوجود آورده بود.
پس از توافقنامه، اشرف غنی احمدی زی رقیب خود عبدالله عبدالله را در آغوش کشید.
یکی از نخستین اقدامات رئیس جمهور جدید امضای توافقنامه دو جانبه امنیتی با آمریکا درباره حفظ گروه کوچکی از نظامیان خارجی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ خواهد بود. مقامات دولت آمریکا و سازمان ملل متحد توافقنامه دولت وحدت ملی را برای رفع بن بست بر سر نتایج جنجال برانگیز انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ژوئن ، میانجیگری کردند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۲۹ ق.ظ

دیدگاه