فیروزی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش گلستان : تخصیص ۷٫۵میلیارد تومان اعتبار برای باسواد کردن ۱۳۰۰۰ نفر در سطح استان

البرز گلستان/ همزمان با آغاز تاسیس نهضت سوادی آموزی در ۷دی ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی به همین مناسبت عبدالحکیم فیروزی معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان  در نشست خبری با اصحاب رسانه حضور پیدا کرد.

معاون سواد آموزی استان در ابتدا ضمن بیان اینکه:همایش بزرگداشت نهضت سواد آموزی با حضور مسئولان ارشد استانی و نماینده ولی فقیه استان گلستان در کانون طهها برگزار خواهد شد، گفت: در طول این هفته دیدار با خانواده معزز شهدای فرهنگی، غبار روبی مزار شهدا و همچنین تجلیل از فعالان عرصه سواد آموزی را خواهیم داشت

فیروز ی همچنین در باره آمار بیسوادان استان  بیان داشت : ۹۱ هزار نفر بی‌سواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال در استان گلستان از راه خود اظهاری شناسایی‌شده‌اند و بنا بود تا پایان برنامه پنجم توسعه این تعداد باسواد شوند.

وی افزود: باوجود همه تلاش‌های انجام‌شده در استان گلستان توفیقات چندانی نداشتیم و امروز ۷۰ هزار بی‌سواد در استان گلستان داریم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گلستان تصریح کرد: خود اظهاری چندان قابل‌اعتماد نیست و از سویی عدم علاقه افراد برای باسوادی نیز سبب شده است تا در این بخش موفقیت‌های چندانی به دست نیاوریم.

به گفته وی، منابع لازم برای باسواد کردن افراد را در استان گلستان داریم و امسال برای این کار ۷٫۵ میلیارد تومان اعتبار  برای پوشش ۱۳۰۰۰ نفر در نظر گرفته‌شده است.

فیروزی گفت: امسال برای رفع مشکل کم علاقگی افراد به باسوادی مبلغ ۱۳۴ هزار تومان تشویقی برای قبول‌شدگان در امتحان سوادآموزی در نظر گرفته‌شده است اما مشکل اساسی این است که بی‌سوادان احساس نیاز نکرده و یا از شرکت در آموزش‌ها خجالت می‌کشند.

وی تصریح کرد: سهمیه امسال استان ۷ هزار نفر در بخش سوادآموزی بود و تاکنون ۶ هزار و ۵۹۱ نفر ثبت‌نام کردند که ۹۶ درصد از سهمیه را شامل می‌شود.

فیروزی به شرکت‌کنندگان در مقاطع تحکیم و انتقال پرداخت و گفت: در مقطع انتقال سهمیه استان گلستان ۳ هزار و ۵۰۰ نفر و در مقطع تحکیم نیز سهمیه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بود که در هر ۲ مقطع  ۱۰۰ درصد ظرفیت ثبت‌نام انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع ۹۷٫۶۱ درصد از حجم سهمیه استان گلستان محقق شده است و در کشور جایگاه سوم را کسب کردیم، این در حالی است که در سال ۹۳ رتبه ۱۶ و در سال ۹۲ رتبه ۲۷ کشوری را داشتیم.

فیروزی بابیان اینکه استان گلستان رتبه ۱۶ بی‌سوادی را در کشور دارا است گفت: دوسوم بی‌سوادان را بانوان  و دوسوم بی‌سوادان را نیز روستائیان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: کمترین تعداد بی‌سوادان در شهرهای بندرگز با ۸۰ بی‌سواد، بندر ترکمن با ۱۳۲ بی‌سواد، گمیشان با ۱۴۵ بی‌سواد هستند و بیشترین تعداد بی‌سواد نیز در شهرستان گرگان با ۱۴ هزار و ۱۵۰ بی‌سواد شناسایی شدند اما درمجموع به نسبت جمعیت شهرستان گرگان کمترین تعداد بی‌سواد را دارا است.

فیروزی گفت: ۷ هزار نفر از اولیای دانش آموزان در استان گلستان بی‌سواد هستند و آمادگی آموزش همه این تعداد را باوجود به پایان رسیدن سهمیه داریم، اولیای بی‌سواد و افراد ۱۰ تا ۲۰ سال بازمانده از تحصیل جزو اولویت‌های ما هستند.
وی اظهار کرد: تا ۱۵ دی‌ماه امکان ثبت‌نام برای سوادآموزان دوره سوادآموزی باز است و پس‌ازآن سامانه بسته می‌شود.

فیروزی با اشاره به مربیان سوادآموزی گفت: هم‌اکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ مربی سوادآموزی در استان گلستان فعالیت می‌کنند.

وی از سهمیه احداث ۱۰ مرکز یادگیری در استان گلستان خبر داد و گفت: در این مراکز ۱۲۰ مهارت به سوادآموزان در دوره‌های مختلف سوادآموزی، انتقال و تحکیم آموزش داده می‌شود.

فیروزی برگزاری مسابقات انشاءنویسی برای سوادآموزان، برگزاری همایش استانی تجلیل از سوادآموزان، تقدیر از کارکنان نهضت سوادآموزی، کتابت قرآن، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی، زیارت قبور شهدا و شرکت در نماز جمعه را از مهم‌ترین برنامه‌های هفته نهضت سوادآموزی در روزهای ۵ تا ۱۱ دی‌ماه دانست.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۴ ب.ظ

دیدگاه